Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av deelay
    Jag vet bara att i vissa ställningar i lokalen så blir man galen när man ska spola dom för vattnet rinner så segt medans dom där det e fetare rör är underbara... du vet att livet i sthlm kan vara lite stressigt=)=) ibland har jag brådis o måste blåsa på då behövs det lite dimensioner =)
    ja jag jag vet jag kanske är lite bortskämnd, för att jag har ju mina baljor hemma,
    jag sätter bara bara kranen till den sektionen om jag vill byta vatten på, sen sätter jag på timern på en timma ,sen när den ringer, så stänger jag av den . sen fortsätter jag med nästa sektion, ställer timern på en timma, sen nästa.
    och efter 8 timmar så har jag bytt vatten till hälften på mina 160 akvarium med tillsammans 27000liter vatten, kan det vara lättare. mvh janne

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      ja jag jag vet jag kanske är lite bortskämnd, för att jag har ju mina baljor hemma,
      jag sätter bara bara kranen till den sektionen om jag vill byta vatten på, sen sätter jag på timern på en timma ,sen när den ringer, så stänger jag av den . sen fortsätter jag med nästa sektion, ställer timern på en timma, sen nästa.
      och efter 8 timmar så har jag bytt vatten till hälften på mina 160 akvarium med tillsammans 27000liter vatten, kan det vara lättare. mvh janne
      Du skulle faktiskt kunna ha magnetventiler(tror jag det heter) med timer så behöver man inte göra nått alls =) Men annars kan det nog inte bli smidigare. Jag har en timme på mig på förmiddagen o 1timme på kvällen varje dag så för mig måste det gå undan lite =)Mata, suga fiskbajs, byta vatten, kolla skicket på firrarna... det blir tajt med tid det =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        ja det är tungt deelay, men det att suga bajs det känner jag inte igen, vad är det för nåt, du har väl fungerande akvarium, jag har aldrig behövt att suga någon skit från mina baljor.
        men det är klart jag matar bara med räkmix. det är faktiskt första gången jag använder smilis så ta inte illa up. mvh janne

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          ja det är tungt deelay, men det att suga bajs det känner jag inte igen, vad är det för nåt, du har väl fungerande akvarium, jag har aldrig behövt att suga någon skit från mina baljor.
          men det är klart jag matar bara med räkmix. det är faktiskt första gången jag använder smilis så ta inte illa up. mvh janne
          Jag har inget grus i burkarna, endast lite sand på ena sidan plus så skiten lägger sig på. Kör man med grus så lägger sig skiten under o bryts sakta ner... plus att jag inte har filter i alla burkar utan bara syresten i dom minsta då blir inte så fungerande biologi =) man får byta vatten ist ofta =)=))
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #35
            Har varit å hämtat kar i Örebro idag. Herregud det tog mkt längre tid än jag trott. Alla ställningar va ju bygga i trä så det behövdes skruvas ner en del.

            Och snacka om att stuva ett boggy släp! Va på håret att vi fick med allt hem på en vända!

            Ställer frågan igen... Om jag ska exempelvis ha 32mm rör till avloppen i karen, hur stora hål ska jag borra om jag ska ha plastgenomförningar? Ingen som har några riktilinjer här?

            tjo tjo
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #36
              Ursprungligen postat av eraserx
              Ställer frågan igen... Om jag ska exempelvis ha 32mm rör till avloppen i karen, hur stora hål ska jag borra om jag ska ha plastgenomförningar? Ingen som har några riktilinjer här?

              tjo tjo
              Mitt tips är att skaffa eller kolla vilka plastgenomföringar du ska ha. Sen mäter du på dem och då vet du hålstorlekheten.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av deelay
                Jag har inget grus i burkarna, endast lite sand på ena sidan plus så skiten lägger sig på. Kör man med grus så lägger sig skiten under o bryts sakta ner... plus att jag inte har filter i alla burkar utan bara syresten i dom minsta då blir inte så fungerande biologi =) man får byta vatten ist ofta =)=))
                ja då fattar jag att du måste suga upp skiten ibland.mvh janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #38
                  Ursprungligen postat av eraserx
                  Har varit å hämtat kar i Örebro idag. Herregud det tog mkt längre tid än jag trott. Alla ställningar va ju bygga i trä så det behövdes skruvas ner en del.

                  Och snacka om att stuva ett boggy släp! Va på håret att vi fick med allt hem på en vända!

                  Ställer frågan igen... Om jag ska exempelvis ha 32mm rör till avloppen i karen, hur stora hål ska jag borra om jag ska ha plastgenomförningar? Ingen som har några riktilinjer här?

                  tjo tjo
                  ja daniel jag tror att det är lite lättare om du förklarar hur många baljor du har tänkt att ha automatiskt vattenbyte plus om du kommer köra med centralfilter med dina baljor ihopkopplade eller inte, vi har massor med tips bara du förklarar hur du vill ha det.mvh janne

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #39
                    Så här ligger det till. Har köpt 4st 180l, 4st 250l, 2st 285l, 1st 320l, 1st 530l. Alla dessa har ett eget pumphuvud aquaclear 802. Dom sitter i en filterhörna allihopa.

                    Jag har tänkte följande... Att bygga ett halvautomatiskt vattenbyte system. Med borrat i alla karen för avlopp. Sen dra slangar å rör för vattenpåfyllning. Kanske 4st 180 i samma påfyllningssystem, 4st 250 i ett. 320 o 530 i ett. Så jag gör 3 olika vägar till påfyllningen. Ska ev. mått beställa ett exakt likadant 530 o 320 så ja får lite bättre symmetri i lokalen.

                    Så vad tycker ni jag ska köra för dimensioner på alla rör? Lol blir osäker, skiljer det mkt i pengar mellan 50 o 75 rör kanske jag ska ta 50 ändå. För gjorda av pengar det är vi inte. O avloppsdimensionen kanske 32 ändå för ja är ju inte Stockholmare... Så bråttom behöver ja ju inte ha. Men som deelay säger det är ju gott å veta att det klarar av å svälja allt vatten om man skulle ha bråttom...

                    Elen kör ja med jordfelsbrytare o utomhuskontakter. Ska ev. oxå måla om lokalen först innan jag släppar in karen som står i ett annat rum tills vidare. Färgval där blir vita väggar å ljusgrått golv... Vill att ljuset ska reflekteras så mkt som möljligt i lokalen.

                    Ska sätta mig ner å skissa upp alla mått på lokalen o karen sen ska jag planera lite bättre hur allt ska stå. Men jag har nog överskattat storleken på lokalen. Den är nog ringa 40 kvm snarare än 50...

                    Hoppas ni har lite mer kött å leva er in i min tanke nu... Å bistå med bättre förslag...
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av eraserx
                      Så här ligger det till. Har köpt 4st 180l, 4st 250l, 2st 285l, 1st 320l, 1st 530l. Alla dessa har ett eget pumphuvud aquaclear 802. Dom sitter i en filterhörna allihopa.

                      Jag har tänkte följande... Att bygga ett halvautomatiskt vattenbyte system. Med borrat i alla karen för avlopp. Sen dra slangar å rör för vattenpåfyllning. Kanske 4st 180 i samma påfyllningssystem, 4st 250 i ett. 320 o 530 i ett. Så jag gör 3 olika vägar till påfyllningen. Ska ev. mått beställa ett exakt likadant 530 o 320 så ja får lite bättre symmetri i lokalen.

                      Så vad tycker ni jag ska köra för dimensioner på alla rör? Lol blir osäker, skiljer det mkt i pengar mellan 50 o 75 rör kanske jag ska ta 50 ändå. För gjorda av pengar det är vi inte. O avloppsdimensionen kanske 32 ändå för ja är ju inte Stockholmare... Så bråttom behöver ja ju inte ha. Men som deelay säger det är ju gott å veta att det klarar av å svälja allt vatten om man skulle ha bråttom...

                      Elen kör ja med jordfelsbrytare o utomhuskontakter. Ska ev. oxå måla om lokalen först innan jag släppar in karen som står i ett annat rum tills vidare. Färgval där blir vita väggar å ljusgrått golv... Vill att ljuset ska reflekteras så mkt som möljligt i lokalen.

                      Ska sätta mig ner å skissa upp alla mått på lokalen o karen sen ska jag planera lite bättre hur allt ska stå. Men jag har nog överskattat storleken på lokalen. Den är nog ringa 40 kvm snarare än 50...

                      Hoppas ni har lite mer kött å leva er in i min tanke nu... Å bistå med bättre förslag...
                      ja det ser ut som du har köpt hans baljor i örebro, genom akvarium malawi.
                      ja vill du ha ett billigt alternativ som jag vet fungerar.
                      gör sådana vattenlås som jag använder till baljorna så slipper du att borra.
                      dra 50 mm avloppsrör det räcker gått och väl.
                      som tryckledning går du från kopparledningen, skarvar du in en kran med en halvtums koppling, som du kan sätta på en vanlig armerad trädgårdslang med en slangklämma.
                      sedan drar du trädgårdslangen till dina baljor, och till varje balja så grenar du av slangen med en trevägskoppling plus att du sätter en kran till varje balja så att du kan reglera trycket till varje balja, för att det är ju så att i och med att det är olika literantal på dina baljor så vill man ju byta mer eller mindre vatten.
                      du kan köpa trevägskopplingar och kranar genom affärer som säljer damm artiklar eller kolla på nätet så finns det en firma som heter waterboys. du kan också kolla på min zoon hur mina vattenlås fungerar eller gå in under teknikbilder på ciklid.se.
                      det är nog det billigaste alternativ jag kan komma på, varför göra det märkvärdigare än det är.
                      sedan om du vill ha dyrare alternativ så finns det säkert andra som har en massa förslag för det är ju inte deras plånbok det gällerjag glömde att tillägga det är meningen att du ska byta på alla dina baljor samtidigt så därför blir trycket fördelat på alla baljorna så därför räcker det med det avloppet och dom vattenlåsen,
                      jag har faktiskt en liknande ställning och jag brukar sätta på min timer på en en och en halv timma, efter den tiden har jag bytt ca hälften av vattnet i varje baljamvh janne
                      Senast redigerad av malawijanne; 16 december 2006, 22:07.

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        #41
                        Låter riktigt sjyst!

                        Skulle vilja veta mer... Kan ja ringa dig å prata lite mer ingående ?
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #42
                          Ursprungligen postat av eraserx
                          Så vad tycker ni jag ska köra för dimensioner på alla rör? Lol blir osäker, skiljer det mkt i pengar mellan 50 o 75 rör kanske jag ska ta 50 ändå. För gjorda av pengar det är vi inte. O avloppsdimensionen kanske 32 ändå för ja är ju inte Stockholmare... Så bråttom behöver ja ju inte ha. Men som deelay säger det är ju gott å veta att det klarar av å svälja allt vatten om man skulle ha bråttom...
                          Prata med en rörmokare och säg alla mått du har har högsta höjd på avloppsröret och total längd på det då kan de räkna ut vilken lutning det blir på röret och därefter vilken dimension som krävs för att svälja x antal liter/min om nu golvbrunnen sväljer det, eller hade ni golvbrunn? minns inte vad du sa.
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #43
                            Jo golvbrunn har vi, men den ligger 2 rum utanför lokalen. Så vi ska borra oss igenom till golvbrunnen.

                            Hur fungerar ett vattenlås? Om man nu väljer o inte borrar i akvarierna?
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #44
                              Ursprungligen postat av eraserx
                              Jo golvbrunn har vi, men den ligger 2 rum utanför lokalen. Så vi ska borra oss igenom till golvbrunnen.

                              Hur fungerar ett vattenlås? Om man nu väljer o inte borrar i akvarierna?
                              jag kan förklara det senare i tråden om du vill jag var nere och fotade lite nu ,
                              jag ska bara ladda ner dom och förminska dom så lägger jag ut dom senare idag. mvh janne

                              Kommentar

                              • m[A]use^
                                Användare
                                • december 2005
                                • 909

                                #45
                                Jo du får gärna förklara det där med vattenlås! Hur kommer vattnet att få en hävert effekt utav det? Förstår inte alls...

                                Vet inte vad ett vatten lås är heller....
                                Min zoon
                                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                                http://www.malawifreaks.se/forum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...