Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av bmwpower
    Varför anser du det vara säkrare utan jordfelsbrytare??
    ja dom jordfelsbrytarna som finns dom är inte 100 procentiga, jag vill ju inte att dom ska lösa ut om jag är borta från fiskarna några timmar, då blir det nog en del fiskdöd.
    så jag försöker istället att hålla ordnig på sidkanalaren och kablarna till den.
    men jag har jordfelsbrytare på allt mitt andra, men som sagt var min sidkanalare har jag kopplat innan jordfelsbrytare.
    och går du in och kollar på nya hus, så gör man likadant med kyl och frys och även värmepannan, att man sätter dom innan jordfelsbrytaren i proppskåpet. mvh janne

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #17
      Ursprungligen postat av bmwpower
      Varför anser du det vara säkrare utan jordfelsbrytare??
      Precis som Janne skriver så är dom inte 100-procentiga, eller rättare sagt dom kan lösa ut för lätt vilket ju är bra för oss.
      Just motorer kan vara bättre att installera före jordfelsbrytaren eller så kan man göra som i vårt hus där allt går via en mindre känslig jordfelsbrytare och så har vi en till jordfelsbrytare (känsligare)som tar även uttag, belysning etc.
      Kyl, frys och värmepannan är alltså endast inkopplad på den första jordfelsbrytaren.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Det här med olika faser o jordfelsbrytare är jag helt nollad på! El överhuvudtaget... Är det någon som bor i närheten av Tibro som skulle ha lust o ork att hjälpa mig med elen?

        Vore djupt tacksam för det i så fall!

        m.v.h ...
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #19
          Hepp verkar inte så, får lösa det med svärfar som bara bor 65 mil norrut. Annars har jag lite andra funderingar.

          Avtappningsrör i karen till breddavlopp. Har hört att 32mm ska räcka men med fullt ös från kran kan det bli trögt för den dimensionen att hänga med. Så 40mm för att gardera mig att det verkligen hinns med vid fullt pådrag.

          Grundrörena har jag hört 50mm.... Men också 75 ifall att sand skulle ev. kunna täppa till avloppet hur ser ni på detta? Klarar jag mig med 50mm lr måste jag ha 75?

          Frågor som jag skulle vilja ha svar på från er erfarna!

          m.v.h...
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Micke H
            NCS Medlem
            • oktober 2003
            • 144

            #20
            jordfelsbrytare

            hejsan

            Här har ni lite bra information om jordfelsbrytare



            Micke
            540 liter +222 +222 +100

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #21
              Kommer jag behöva jordfelsbrytare när ja bor i hyreshus? Är väl centralskåp med proppar funkar inte det likadant som en jordfelsbrytare?

              m.v.h
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • maj 2005
                • 330

                #22
                Jag skulle inte våga chansa, utan skaffa en "egen" jordfelsbrytare, dom är ganska billiga.
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av eraserx
                  Hepp verkar inte så, får lösa det med svärfar som bara bor 65 mil norrut. Annars har jag lite andra funderingar.

                  Avtappningsrör i karen till breddavlopp. Har hört att 32mm ska räcka men med fullt ös från kran kan det bli trögt för den dimensionen att hänga med. Så 40mm för att gardera mig att det verkligen hinns med vid fullt pådrag.

                  Grundrörena har jag hört 50mm.... Men också 75 ifall att sand skulle ev. kunna täppa till avloppet hur ser ni på detta? Klarar jag mig med 50mm lr måste jag ha 75?

                  Frågor som jag skulle vilja ha svar på från er erfarna!

                  m.v.h...
                  varför ska du ha så stora hål till avloppet, tänker du bara byta på ett akvarium i taget eller tänker duk oppla flera akvarium på det automatiska vatten bytet, iså fall behöver du inte ha så stort avlopp. mvh janne

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #24
                    Jag ska ha automatisk i ett system... Med pwc rör som ja borrar ... O ett ständigt vattentryck. Men jag vill också kunna köra manuellt i slang i fall att det skulle behövas i vissa kar.

                    Räcker det med 32mm rör så gärna det blir billigare så... Vad tror du om 50mm som grundavloppsrör då? Räcker det? Tänkte i fall sand skulle fastna lr så, vad har ni för erfarenheter?
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #25
                      Kör själv med 50mm på avloppes sidan och det fungera bara man ha ett bra fall på det.
                      Jag har borrat 32mm i karet och avriningsröret är 25mm och det hinner inte svälja allt vatten när jag fyller manuellt med 1" slang från kranen

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #26
                        Angående jordfelsbrytare så tycker jag det är en bra och billig försäkring och dom löser inte hur lätt som helst tror det är vid 30ma om jag minns rätt.
                        Är ju inte så roligt om det blir kortis i lokalen och sedan händer något o proppskåpet som släcker hela hyreshuset.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          I det här läget när det gäller dimensioner på rör så finns det ingen annledning att snika in på ett par spenn på smalare rör, man kommer bara blir sur och arg om det inte hinner svälja vattnet när man är klar... jag personligen skulle alldrig lägga mig på en teoretisk gräns för vad som kan förefalla lagom tilltaget, blås på så det finns plats för vatten att rinna, det är min åsikt när det kommer till frågor som dessa.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #28
                            Där har ja svaret! Tack Deelay!

                            Du har så rätt, som vanligt! Varför chansa för när man kan ta till lite extra å alltid va säker... Får bli 40mm rör i avtappning. Och 75mm rör i breddavloppets grundrör. Nu frågan om jag ska ha 40mm rör plus glasgenomförningar. Hur stora ska jag borra hålen då?

                            40mm? Eller större?

                            tjo tjo p.s installera source nicke! d.s
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av eraserx
                              Där har ja svaret! Tack Deelay!

                              Du har så rätt, som vanligt! Varför chansa för när man kan ta till lite extra å alltid va säker... Får bli 40mm rör i avtappning. Och 75mm rör i breddavloppets grundrör. Nu frågan om jag ska ha 40mm rör plus glasgenomförningar. Hur stora ska jag borra hålen då?

                              40mm? Eller större?

                              tjo tjo p.s installera source nicke! d.s
                              ja nu håller jag inte med att man måste ha sådana jättehål till avtappning, skulle jag som amatör bygga ett system som är billigt och bra, ja titta på teknikbilder på våran sajt. ciklid. se.
                              sen vet jag att det finns jättebra och dyra lösningar, typ tyskland. ja alla gör dom vill med sina pengar. mvh janne

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                ja nu håller jag inte med att man måste ha sådana jättehål till avtappning, skulle jag som amatör bygga ett system som är billigt och bra, ja titta på teknikbilder på våran sajt. ciklid. se.
                                sen vet jag att det finns jättebra och dyra lösningar, typ tyskland. ja alla gör dom vill med sina pengar. mvh janne
                                Jag vet bara att i vissa ställningar i lokalen så blir man galen när man ska spola dom för vattnet rinner så segt medans dom där det e fetare rör är underbara... du vet att livet i sthlm kan vara lite stressigt=)=) ibland har jag brådis o måste blåsa på då behövs det lite dimensioner =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...