Bilder på Kungen samt en fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Bilder på Kungen samt en fråga

    Jahaja, äntligen fick jag bilder på min dominanta B.tricotihanne. Inte så lätt, skygga fiskar som inte gillar så mycket ljus, dessa bilder är utan blixt, därav lite korniga.

    Och så en liten fråga:
    Jag har haft mina tricoti i snart två år, dom leker regelbundet fasthonan går aldrig med rommen mer än några dagar. honan börjar ju bli sliten förståss och det skulle ju vara kul att få yngel. Ska jag försöka kläcka artificielt? I så fall, hur gör man då på bäst ,och framförallt, enklast sätt.
    Som sagt, jag är ingen förespråkare av artificiell kläckning men i just detta fallet blir jag ändå tveksam, skygga och ovanliga fiskar, tål ju transporter dåligt, många dör i frakt o.s.v o.s.v, inte för att tala om hur förbannat dyr dom är!
    MVH
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Riktigt snygga saker du har där. Det finns ju äggkläckningsmaskiner att köpa som man kopplar till en luftpump... kanske kan vara nått?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Saknar fakta om karet och en helkarsbild.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Carl
        Jahaja, äntligen fick jag bilder på min dominanta B.tricotihanne. Inte så lätt, skygga fiskar som inte gillar så mycket ljus, dessa bilder är utan blixt, därav lite korniga.

        Och så en liten fråga:
        Jag har haft mina tricoti i snart två år, dom leker regelbundet fasthonan går aldrig med rommen mer än några dagar. honan börjar ju bli sliten förståss och det skulle ju vara kul att få yngel. Ska jag försöka kläcka artificielt? I så fall, hur gör man då på bäst ,och framförallt, enklast sätt.
        Som sagt, jag är ingen förespråkare av artificiell kläckning men i just detta fallet blir jag ändå tveksam, skygga och ovanliga fiskar, tål ju transporter dåligt, många dör i frakt o.s.v o.s.v, inte för att tala om hur förbannat dyr dom är!
        MVH
        Carl
        leif persson i landskrona har haft tricoti.
        plus att han har erfarhenhet att kläcka sina sandlekare lite tidigare, hör med honom, fast jag tror att du har redan pratat med honom om det. mvh janne

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Grymt Carl!

          Kolla med Troffemicke här på forumet. Han har lyckats att få fram yngel vid några tillfällen vet jag. Hur många har du ?

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Tack.

            Jag har en trio, 2+1 där en hanne just nu fått spö och vilar upp sig i mitt andra stora kar.
            Om jag förstod det rätt så fick ju Troffemicke yngel utan trassel, han behövde inte tömma eller kläcka nåt, vilket i sig är rejält uppseendeväckande, nästan ingen har ju lyckats med det.
            Min hona leker regelbundet men går bara i några dagar verkar det som, sedan vet jag inte vad som händer, (men det vet vi ju aldrig...) kanske är det lite stökigt kring henne, hannen fortsätter uppvaktningen och en del andra fiskar stökar ju runt, som t.ex mina G.permaxillaris.
            i Sjön tror jag dom sticker ner djup, jävligt djupt, glera hundra meter har jag hört nämnas. Jag hade nån plan på att just edfter nån lek mörklkägga akvariet i ca 3 veckoer eller så och se om det vart bättre.... Fast lite trist för dom andra firrarna förståss.
            Nä, jag ske fundera på kläckning om jag orkar.... en kläckningsapparat som kopplas till en luftpump nämndes, låter bra, nån med erfarenheter?
            och förövrigt eftersom någon undrade, burken är på 840-l, tricoti, P.nigripinnis och 6 st permaxillaris.
            Tjohej
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            Arbetssätt...