Tips på ytterfilter, Fluval FX5?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    Tips på ytterfilter, Fluval FX5?

    Hallå!
    Strax kommer ett 720l kar in i vardagsrummet efter ett par års uppehåll från akvariehobbyn.
    Tidigare har jag bara haft småburkar så jag har praktiskt taget ingen egen erfarenhet av ytterfilter och skulle därför tacksamt ta emot lite tipps och synpunkter så jag köper rätt.

    Akvariet är alltså på 720l och kommer att innehålla appistogramma (dvärgciklider), corrydoras och ett par andra inte så stora malar, intresant L-mal av nåt slag, ett eller två stim småtetror, samt Discus så småningom. Eventuellt andra snälla sydamrekaner som flagg eller nyckelhålciklid, beroende på hur fullt det blir.

    Jag vill alltså ha förslag på ytterfilter till detta!
    Funderade på ett Fluval FX5. Det som lockar med den är den stora mängd filtermaterial som ryms, så man får till en bra biologisk rening och fortfarande får plats med torv för att sänka pH. Kostar ca 2000kr. Synpunkter och andra förslag?

    Det kommer sitta en aquarock bakgrund i så det finns möjlighet att sätta ett pumphuvud bakom denna och kanske bara filtrera torv där, så man slipper störa ytterfiltret när man byter torv...?

    Kasta in förslag bara!

    Mvh / Micke
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Pumpar med str filterbehållare är Fluval FX5,Eheim 2080 och Aquael 700

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Att köpa FX5 är lite lotteri eftersom kvaliten är så variernde på dom, vissa låter vissa surplar luft medans vissa är tysta, en sak har dom alla gemensamt... dom funkar bra ur just filtersynpunkt men resten kan vara ganska irriterande så jag skulle nog inte köpa det, har gjort misstaget redan och kommer byta ut det mot det i mina ögon absout överlägset bästa filtret, Eheim 2250 eller 2260, funkar låter mindre och låter inte som när man dricker milshake med sugrör, dom tål belasting med packat filtermaterial vilket inte FX5 gillar alls men ska du enbart köra tex bollar i det som inte ger så stor motstånd så blir det mindre märkliga ljud. Men... Eheim 2250 eller 2260 kommer det att bytas i mot inom en snar framtid då burken står i gästrumet med följ att det är obrukbart som gästrum med mitt FX5 ståendes där pga av höga db.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        Aquael 700! Låter ingenting! Man kan oxå sätta in UV om så önskas! Smarta lösningar rakt igenom! Har inte hunnit testa det så länge, men helnöjd än så länge!
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Lacustris
          Användare
          • juni 2005
          • 142

          #5
          Jag har precis bytt ut min Fluval FX-5 mot ett Eheim 2080 Pro3.

          Fluvalen har konstrat hela tiden, framförallt har den låtit otroligt mycket.
          Jo, kvalitén verkar varierande och det verkar som jag samlat ihop alla måndagsdelar här....
          Motorn med pumphjulet har bytts ut, spannen har bytts ut o.s.v. men det har inte hjälpt nämnvärt. Visst, det har funnits tysta perioder men inte länge. Har motordelen varit tyst har det istället sorlat och bubblat o.s.v.
          Filtreringsmässigt har den fungerat men just ljudmässigt så har det varit mindre bra.

          Man skall nog inte döma alla FX-5 efter min otur men jag har iallafall tröttnat och återgår till Eheim.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #6
            En sak till som är till aquaels fördel, priset!!! Kvalitet som är i mina ögon bättre än eheim till hälften av pengarna! Behövs fler argument?
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • edlund
              Användare
              • februari 2005
              • 152

              #7
              Ursprungligen postat av Zzzit
              En sak till som är till aquaels fördel, priset!!! Kvalitet som är i mina ögon bättre än eheim till hälften av pengarna! Behövs fler argument?
              Frågen e om nåt verkligen kan vara bättre än eheim i ytterfilter.Bara min åsikt.Visst dom kostar mer men mycke bättre kvalle enligt mig.Alla har olika uppfattningar.

              Kommentar

              • Redbullen
                Användare
                • februari 2005
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av edlund
                Frågen e om nåt verkligen kan vara bättre än eheim i ytterfilter.Bara min åsikt.Visst dom kostar mer men mycke bättre kvalle enligt mig.Alla har olika uppfattningar.
                Ja enligt mej är allt annat bättre än Eheim, har bara haft problem med dom...

                //Peter
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Jag ska med starka ord och många filter och års erfarenhet säga att... Det finns inget som slår ett Eheim 2250 eller 2260 i kvalite kombinerat med funktionalitet och enkelhet, oavsett andra argument så kan jag ej hålla med om att nått annat skulle kunna vara ett bättre köp... med biobollar och 2 eller 3 femcentimeters 10ppi filtermattor överst så ger det snabbt ett kristallklart vatten med mer än tillräckligt bra nitrat nedbrytning helt utan korgar o annat tjafs som bara tar plas och är i vägen.

                  Det va bättre för innan dom började med alla korgar o annat smäck för att enklare kunna sälja div filtermaterial att ha i dom.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    Har bara haft Eheims inner-ytterfilter och har aldrig haft problem med nåt egentligen. Däremot har jag en Fluval4 som jag svär över med jämna intervall men den skall ersättas med ett filter, vilket Fluval4an inte kan kallas (vet inte egentligen vad man skall ha den till.

                    Men det gällde ju ytterfilter. Jag kan bara tala mig varm om Eheims ytterfilter, då menar jag classic serien som är enkla i konstruktionen men avancerade i motoriken, därför de är dyrare. Ett ytterfilter är inga konstigheter egentligen, vatten in o vatten ut via filtermaterial som man väljer utefter behov. Motorn däremot behöver vara stabil,tung, stark o driftsäker, det är detta jag tycker skiljer Eheims filter från många andra. Det är mycket detta som avgör om de är tysta ochså. Mina filter är riktigt tysta allihop.

                    Ex. 2250 rekommenderar jag verkligen, mycket bra filter, c:a 2200:- värt varje krona eftersom du har den kvar om 20 år .

                    Reklamfilm för Eheim? näe snarare konstruktionen men nu råkar det stå Eheim på dom.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Micke M
                      Användare
                      • november 2006
                      • 116

                      #11
                      Tackar för alla svar!
                      FX5an verkar inge vidare alltså, då skippar jag den helt enkelt. Gillar ändå inte att den ser ut som en leksaksrymdraket, inger inte så bra förtroende.

                      Så, eheim 2260 verkar vara omtyckt. Den har jag faktiskt redan sneglat på innan så det kan vara intresant. Frågan är då hur de här gamla klassikerna är att hantera jämfört med de "modernare" filtren. Eftersom jag kommer filtrera över torv så kommer jag ju att öppna filtret relativt ofta och byta torv, även om övrigt filtermaterial inte behöver rengöras. Hur är det då med uppstart av filtret igen, är det en jobbig procedur med de "gamla" icke självstartande filtrena? Samt om jag vill använda filtermatta, "makaroner" och torv, kommer man inte sakna korgarna? Är 2260 m.fl helt öppna invändigt?

                      Akvariet är på plats nu föresten! Snyggt vart det!
                      En av killarna som levererade det rekomenderade starkt RENA filtren, bra kvalité och vettigt pris tycker han. Vad tror ni om det?

                      Kommentar

                      • Zzzit
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 253

                        #12
                        Alla har åsikter! Jag har testat i stort sett alla på marknaden förekommande märken, och alla funkar, en del bättre än andra och till de bättre hör såklart eheim. Men att tro att bara för att de alltid varit bra, att det inte dyker upp något som är lika bra eller tom. bättre är lite trångsynt! Har under de senare åren testat aquael, och jag är mycket imponerad, både över funktion och nytänkande!
                        Jag fick mitt 700 och det va bara att köra igång, allt fanns med inklusive filtermaterial. Jag bytte ut ett av dem för de passade inte det vatten jag skall ha!
                        Men som sagt, smaken är som baken!
                        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          Zzzit: Nackdelen med aquael unimax gämfört med eheim är att det inte är något drag i pumphuvudet på aquael. Jag har ett 500 med UV som ska ha ett pumphuvud på 2200l/t, och ett nettodrag på 1200l/t och det håller inte vad det lovar. Skulle tro att det pumpar runt 7-800/t och då är det originalmaterial i korgarna. Fördelen är att man knappt hör det överhuvudtaget, men ett svagt dån från ett eheim är värt det alla gånger då de iallafall pumpar den mängd vatten de lovar, även om så filtret är rejält igenslammat.

                          Eheim for the win!

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zzzit
                            Har under de senare åren testat aquael, och jag är mycket imponerad, både över funktion och nytänkande!
                            Ställ 1 sånt mot ett klassiskt eheim med samma material och låt dom rulla så kan jag garantera att det du först behöver serva inte kommer att vara det klassiska eheim filtret eftersom den har en starkare motor.
                            Att rengöra filter hör garanterat inte till mina hobbys och så länge det inte kommer en ny model av filter som även kan trolla bort nitratet så finns det inte så mycket nyskapande med det i.m.o.
                            All in 1 har alldrig varit en favorit för mig vad det än gäller. Uv vill jag ha separat, eventuella torv eller kalkpåverkningar vill jag också ha separat, ytterfiltret ska enbart fungera som ett biologiskt filter och för det behövs inga korgar eller annat "nyskapande" allt det kan man göra själv om det skulle behövas, bara ta ett nät och lägga materialet i så blir det ett enkelt handhavande om man nu vekligen känner att man måste köra med några special special material.
                            Jag vill nog inte kalla det trångsynt eftersom en förändring inte är detsamma som en förbättring som det har blivit modernt att tro. Sedan blir det även svårt att kalkulera om man har massa pumpar som inte håller vad som sägs angående L/T.
                            Kvävecykeln har nog inte förändrats så mycket sen Eheim gjorde sina Classic modeller.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #15
                              Trevligt att alla gillar Eheim 2250. Funderar på ett sånt till mitt kommande 240-liters malawi.

                              Alternativet skulle vara ett Eheim 2028 Professional II. Men det är ungefär samma cirkulation, samma elförbrukning, men bara hälften av filtervolymen till samma pris. Varför skulle man då välja ett 2028? Vad är fördelen med det nyare filtret?

                              Vad får man för fräcka grejer som man inte får till 2250? Är 2028 ännu tystare? Tystheten är viktig eftersom det ska stå i ett sovrum. Jag tycker att 12 liter filter istället för 7 liter känns mer värt än eventuella finesser. Eller?
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...