!!!!Brådskande!!!!Akut!!!!!!!Hjälp!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • djenan
    Användare
    • juli 2006
    • 78

    !!!!Brådskande!!!!Akut!!!!!!!Hjälp!!!!!!!

    Hej.
    Är på väg att införskaffa ett helglasakvarium modell större (200x100x70) men problemet är att den stått ute i ca två månader i slask och blask helt oskydat.Det har varit ute i regn,sol,i snö med ett par dagar och i minus grader.
    Vet någon om den måste siliconeras om eller är det ingen fara?Killen som säljer säger att det lugnt men jag är lite (MYCKET) orolig.Hade det inte varit för modulerna som sitter i hade jag slagit till och sedan siliconerat om.
    Vad tycker ni som kan mer om detta?

    Tusen tack på förhand!!!!
    Mvh Djenan
  • Bedson
    Användare
    • november 2006
    • 109

    #2
    Ursprungligen postat av djenan
    Hej.
    Är på väg att införskaffa ett helglasakvarium modell större (200x100x70) men problemet är att den stått ute i ca två månader i slask och blask helt oskydat.Det har varit ute i regn,sol,i snö med ett par dagar och i minus grader.
    Vet någon om den måste siliconeras om eller är det ingen fara?Killen som säljer säger att det lugnt men jag är lite (MYCKET) orolig.Hade det inte varit för modulerna som sitter i hade jag slagit till och sedan siliconerat om.
    Vad tycker ni som kan mer om detta?

    Tusen tack på förhand!!!!
    Mvh Djenan
    Jag har monterat bort moduler utan problem, det borde vara enkelt med en mattkniv el. dyl så det borde du inte uppleva som ett hinder. Ett så stort akvarium hade jag inte vågat använda utan att siliconera om.
    375 l Malawikar + tomt 125 l....

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Det är inga problem tror jag håller med föregående talare...silicona om fogarna, inga problem

      Kommentar

      • djenan
        Användare
        • juli 2006
        • 78

        #4
        hej.
        Precis så tänker jag med men eftersom man är nybörjare och att ta bort alla moduler och siliconera om det hela är stor grej för mig.
        Jag har siliconerat en 375-l ramakvarium och det var inte så himla svårt men hur är det med helglasade?Måste man vara "fackkunnig" för att utföra detta?
        Mvh

        Kommentar

        • Guzrob
          Användare
          • oktober 2004
          • 389

          #5
          Du skall inte var orolig! Själv har jag haft 375L, 600L och ett 840l kar ståendes ute under mycket långa perioder. ca 1,5år och jag har inte behövt att siliconera om nått. Det ända som är viktigt är att när det är minusgrader är att det får inte vara vatten i baljan. inte äns nån cm.... Det skall vara rent!.........

          Annars är det bara till att köra!!!
          :D:D:D:D

          Kommentar

          • djenan
            Användare
            • juli 2006
            • 78

            #6
            Problemet är att det finns vatten i den.Lite men det finns.Den står på kant och vatten fanns bland modulerna då jag var där o kollade.
            Svårt det här.....riktigt svårt.....

            Kommentar

            • Guzrob
              Användare
              • oktober 2004
              • 389

              #7
              Är det ett billigt kar?
              :D:D:D:D

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Mer än hälften av mina kar jag har igång har stått utomhus i två år !! "Om jag är orolig"!? Ja,lite!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Du har inget att oroa dig för. Det har inte gått någon längre tid och har inte utsatts för något extremt. Tillfälliga temperatursvängningar är inget problem för ett silikonbaserat material medan däremot utsträckt kalendertid kan ge krympeffekter lättast förklarat av uttorkning.

                  Alla dina utropstecken i trådrubriken antyder dock att du är en hängslenochbältestyp vilket gör att du av rent psykologiska skäl kanske borde köpa ett nytt akvarium för att känna dig lugn. Upplevelsen av risk är något högst orationellt och förändras sällan genom den här typen av dialog eftersom många(t ex du, men kanske de flesta) strävar mot ett slags säkerhetstänkande där negativa utfall inte bara ska minimeras utan t o m uteslutas vilket är feltänkt från start.

                  Men men, utan filosoferande kan jag garantera att du med en sannoliket över 90% kommer få det där akvariumet att med 100% behålla allt vatten du häller i det(bortsett från avdunstningen såklart).
                  Senast redigerad av Kalle-Maja; 20 november 2006, 22:12.

                  Kommentar

                  • djenan
                    Användare
                    • juli 2006
                    • 78

                    #10
                    tja... biligt och biligt....8000kr vill han ha för den.ingen ljusramp eller något som den skulle stå på .Bra filtrering dock.
                    Jag får väl försöka prute lite till för att inte ligga sömnlös och grubbla över att jag betalat för mycket för en kar som KANSKE kan läcka.
                    Hade det varit några tusen lappar billigare hade jag inte tvekat men för att betala 8 tauzen för ett kar i det skicket känns lite tveksamt.
                    Tack för att ni gjort mig om inte ännu mer förtvivlad

                    Kommentar

                    • djenan
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 78

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                      Du har inget att oroa dig för. Det har inte gått någon längre tid och har inte utsatts för något extremt. Tillfälliga temperatursvängningar är inget problem för ett silikonbaserat material medan däremot utsträckt kalendertid kan ge krympeffekter lättast förklarat av uttorkning.

                      Alla dina utropstecken i trådrubriken antyder dock att du är en hängslenochbältestyp vilket gör att du av rent psykologiska skäl kanske borde köpa ett nytt akvarium för att känna dig lugn. Upplevelsen av risk är något högst orationellt och förändras sällan genom den här typen av dialog eftersom många(t ex du, men kanske de flesta) strävar mot ett slags säkerhetstänkande där negativa utfall inte bara ska minimeras utan t o m uteslutas vilket är feltänkt från start.

                      Men men, utan filosoferande kan jag garantera att du med en sannoliket över 90% kommer få det där akvariumet att med 100% behålla allt vatten du häller i det(bortsett från avdunstningen såklart).


                      Tack Kalle men nu fick jag ont i min lilla hjärna av ditt inlägg
                      Jag fattade poängen...försöka få ner priset och slå till.....ELLER...strunta i det och nöja mig med dem små kar jag har !!!
                      Skämt åsido,tack alla ni som svarat.
                      Ha de var ni än är....

                      Kommentar

                      • Dreas
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 28

                        #12
                        Hmm, 8000:- då hade jag nog satsat på ett nytt. Moduler kostar iofs en del slantar men hur många talar vi om?
                        Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

                        Kommentar

                        • eberhardt
                          Användare
                          • november 2005
                          • 32

                          #13
                          Hej att akvariet stott ute har ingen betydelse när det är så kort tid det hadde varigt värre om det skulle stått ute flera år det är solen som påverkar limet vad du kann göra för att vara säker kolla om limfogen har sleppt lite i kanterna hardom sleppt limmaom. Dyr burrk va.

                          Kommentar

                          • djenan
                            Användare
                            • juli 2006
                            • 78

                            #14
                            Tjena.....det rör sig om 10 st. ganska stora moduler.
                            Men vad tycker ni om priset?
                            Låter 8 tusen skapligt för detta kar?
                            Mvh

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #15
                              hmmmm....
                              Du får väl ett nytt kar för 8.000:- med ram om så önskas....
                              Sen kostar modulerna 7000:- iallafall, så....det är halva priset, och hur välvårdat är det??
                              Dvas repor o.s.v

                              Gör det enkelt, bjud 7000:-

                              DD
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...