Vit prick på näsöppning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    Vit prick på näsöppning.

    Hej

    Var och titade till mitt tanganyikaakvarium igår, har det stående hos mina föräldrar för tillfället. Där har jag bland annat 10 stycken P Nigripinnis varav 5 är köpta för cirka 3 veckor sedan. De nyinköpta Nigripinnisarna är inköpta på Hercules i Göteborg och odlade, jag vet dock inte var.

    På en av dem upptäckte jag en vit prick på en näsöppning, ett par mm i diameter och lite utstående. Detta var dock det ända som syntes på fisken som i övrigt såg helt normal ut, rörde sig fint och åt med god aptit.

    Jag undrar därför vad detta kan vara för något och om jag ska göra något för att åtgärda det. Funderar på om det kan vara nån svampinfektion.

    Har tyvärr inte tagit några bilder men jag hoppas att nån kan hjälpa mig ändå.

    Tack på förhand
    Erik
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Kolla denna tråd, kanske är samma grej.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • johnny 99
      Användare
      • december 2004
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av Perikles
      Kolla denna tråd, kanske är samma grej.
      http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=54154
      Tack för tipset.

      Lite svårt att se på bilderna men jag tror inte att min fisk lider av samma sak.

      Den vita fläcken ger mer intryck av att vara en löst sittande sak på fisken än en del av skinnet som blivit vit.

      Blir extremt orolig när jag läste om soten, kan den verkligen yttra sig så i ett tidigt stadium?

      Kan det vara nån nån vits att öka temperaturen och salthalten i förebyggande syfte? Kör nu med 1 msk salt/100 l och 24-25 C.

      Kommentar

      • johnny 99
        Användare
        • december 2004
        • 80

        #4
        Ska försöka fixa ett foto på åkomman så kanske man får lite mer respons

        Hur som helst har jag nu bett min fiskskötare att höja temperaturen en grad och pytsa i 3 msk salt/100 l vid vattenbyte.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Ursprungligen postat av johnny 99
          Tack för tipset.

          Lite svårt att se på bilderna men jag tror inte att min fisk lider av samma sak.

          Den vita fläcken ger mer intryck av att vara en löst sittande sak på fisken än en del av skinnet som blivit vit.

          Blir extremt orolig när jag läste om soten, kan den verkligen yttra sig så i ett tidigt stadium?

          Kan det vara nån nån vits att öka temperaturen och salthalten i förebyggande syfte? Kör nu med 1 msk salt/100 l och 24-25 C.
          Det är inte bukvattensot! Parasit, svamp eller karplus. Ta upp fisken och kolla, kan vara en lös bit av ett fjäll.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Mina nigripinnisar får ibland (har kanske hänt fyra gånger) en vit prick på ena sidan av kroppen ganska nära huvet. På "nacken" kan man säga. Bara en vit prick, lite utstående, och det är svårt att säga om det är ett fjäll som blivit vitt eller om det är nån väldigt lokal svampinfektion. Kanske har dom blivit bitna och infekterade?

            Lustigt är dock att det alltid uppträder på samma ställe. Är det samma sak för dig?

            Jag brukar köra vattenbyte och ha i salt. Det brukar läka på några dagar eller nån vecka, max.

            Vet inte om det hjälpte, eller om det ens är samma, men det är iallafall en vit prick och nigripinnisar.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • johnny 99
              Användare
              • december 2004
              • 80

              #7
              Tack igen för tipsen.

              Låter som att det inte borde vara alltför farligt.

              Har tyvärr inte möjlighet att ta upp den och kolla eftersom burken står hos mina föräldrar 30 mil bort. Har fått dom att sköta vattenbyten, mata och tycka att det är riktigt kul med akvarium men det får nog räcka.

              Kör på med mer salt högre temp och är noga med vattenbytena och hoppas det löser sig, gör det inte det lär jag återkomma.

              Kommentar

              Arbetssätt...