Inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BMW

    Inredning

    Jag har ett 850 L akvarium med höjden 75 cm. Hur skall jag inreda detta? Är det någon som har något bra förslag. Skulle vilja ha något högt i mitten gärna med grottor och passager i. Bakgrunden har jag byggt av frigolit och målat med husfix, denna är sedan silikonad fast på bakrutan. Försökte att bygga ett "torn" i frigolit för att ställa i mitten men det funkade inte så bra. Det blev för stor lyftkraft i det. Det blir ju väldigt tungt att bygga i sten, och svårt att få det stabilt. Hur är det med mexisten eller hålsten, är den giftig? Har hört så många olika uppfattningar om detta. Vore jätteglad om någon har några tips eller någon bra länk där man kan läsa om inredning. Tack på förhand.
    Britt-Marie

  • Michael

    #2
    Hej!
    Har inrett med ölandssten, stora skivor lavade på varann. Blir ganska tungt. Men akvarit har än så länge inte gått sönder!
    Tror iof att det inte matchar med din bakgrund, men det finns även grå.

    Kommentar

    • Niclas Lundin
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Hej BMW.

      Mitt förslag är att använda lava.
      Med lava kan du bygga höga torn och ändå få det stabilt.
      Lavan väger heller inte lika mycket som de flesta andra matrial, den finns i olika färger från ljus brun till helt svart så det borde gå att hitta en som passar till din bakgrund.
      Lycka till.


      // Niclas Lundin
      // Niclas Lundin

      Kommentar

      • Anette
        Användare
        • april 2002
        • 178

        #4
        Hej Britt-Marie!

        En del personer vill inte alls använda lavasten eftersom den är rätt vass och kan skrapa sönder fiskens ögon.
        Vissa fiskar flyr ju också mer panikartat än andra...

        Har själv aldrig haft lavasten eftersom det i mina ögon finns snyggare alternativ. Smaken är ju som bekant olika!

        Lycka till
        Anette

        Kommentar

        • ale
          Användare
          • april 2002
          • 24

          #5
          Lava är inte riktigt rätt som inredningsmaterial, eftersom man i naturen normalt inte finner en sådan typ av sten i vattnet, utom kanske vid strandklippor i vulkaniska öar etc. I naturen nöts skarpa kanter som hos lavasten ner med tiden, vilket dock är svårare i ett akvarium. Alltså kommer lavastenen se onaturlig ut i akvariet. Och som sagt kan den vara skadlig för firrarna.

          MVH/
          Alejandro

          Kommentar

          • Sara Söderström
            Användare
            • april 2002
            • 18

            #6
            Hej!

            Lavasten kan vara oerhört snyggt i akvarium. I början ser det lite konstigt och kantigt ut, men efter ett tag kommer alger att täcka stenen varvid det ger ett mjukt, enhetligt intryck. Fördelen med lavasten är som nämnts ovan att den är lätt och kan staplas utan större risk för ras. Det är också relativt billigt eftersom det säljs per kilo (köper man mycket tillämpas dessutom oftast mängdrabatt!). Själv gillar jag detta material eftersom man kan bygga upp hela sammanhängande partier vilka kommer att se ut som en enda stor sten sedan när algerna kommer. Tyvärr har jag inga bra bilder att visa.

            MVH/
            Sara S

            Kommentar

            Arbetssätt...