Vinbergssnigelskal, var köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Vinbergssnigelskal, var köpa?

    Jag är på jakt efter Vinbergssnigelskal till mina snäcklekare men var tusen kan man köpa dylika? Har tidigare plockat själv men säsongen verkar vara över för året. Tacksam för tips om var man köpa skal, helst i Skåne, alternativt kan det kanske finnas något annat lämpligt skal.

    De skal som säljs i akvariebutiker verkar så tunga (jag har noterat att snäcklekarna gärna flyttar runt på skalen och lägger dem där de vill ha dem själva).
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • wenger
    Användare
    • februari 2003
    • 233

    #2
    Jag köpte mina på ICA.

    Kommentar

    • Sofus
      Användare
      • februari 2004
      • 190

      #3
      större supermarkets (ica maxi eller forum) bör ha som grundsortiment för mellan 60-80kr 12-20 skal. Finns på frysavdelningen.

      Koka dom och pilla ur äcklet inuti när det tinat/smält och koka i nytt vatten igen så är det bara att kasta i dom sen. Alternativt äta innehållet tillsammans med rödvin eller hur det nu är men det är ju en smaksak
      1m³ afrika i vardagsrummet!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
      http://www.akvarieforening.se/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Sedan ar det en snacka, inte en snigel (sniglar har inte skal). Sa nar man ater sniglar sa ater man egentligen snackor alltsa.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          På hemköp i delikatess frysen brukar det finnas dock med fyllning även där. Tomma skal verkar helt ute på butik.

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Jag har sett tomma skal i butik alldeles nyligen så det ska nog kunna finnas. Men då får man nog besöka matvarubutiker modell större.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • februari 2003
              • 233

              #7
              Jag köpte mina tomma så visst finns det. Köpte mina hos lokala ICA-affären och den är inte stor så visst finns det i små oxå.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                I en del blombutiker, gardencenter finns det oxå.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • janne63
                  NCS Medlem
                  • augusti 2006
                  • 157

                  #9
                  Tack för alla tipsen.

                  Jag hade för mig att jag sett fyllda skal i frysdisk nånstans men min ICA Maxi butik hade inga när jag kollade igår. Uppenbarligen ska det finnas eftersom ni är flera som hittat så jag kollar i några andra butiker.

                  Helst vill man ju ha tomma skal, jag har inte riktigt förstått vitsen med att äta vare sig sniglar eller snäckor. Det finns många, långt bättre anledningar att öppna en flaska rödvin. Apropå Vinbergssnäckor som mat så läste jag att de importerades hit för länge sedan, främst av munkar, eftersom de ansågs som fisk och därför kunde förtäras under den katolska fastan.

                  Nyligen upptäckte jag förresten att mina Multisar ynglat av sig för första gången efter att jag haft dem i ett halvår. De har haft både Vinbergssnäckskal och andra skal (inköpta i akvariebutik, vet inte vad det är men har sett liknande i flera butiker) att välja på men de verkar föredra Vinbergssnäckskalen. Det är bland dessa skal de håller till och det är också där de har lekt.
                  Mvh Janne

                  420, 110 , 620, 120 L SA

                  Kommentar

                  • Mr.Gerhard
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 65

                    #10
                    I Sthlm finns det tomma skal på City Gross 50 st för 100 kr. Vet inte om City Gross finns i Skåne.
                    720

                    Kommentar

                    • janne63
                      NCS Medlem
                      • augusti 2006
                      • 157

                      #11
                      Citygross finns i Malmö, tack för tipset!
                      Mvh Janne

                      420, 110 , 620, 120 L SA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...