Akvarierum - har alla det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Akvarierum - har alla det?

    En liten (nyfiken?) spontanenkät angående detta med akvarierum/lokal. Det verkar som om många av forumets deltagare har, eller har tillgång till, nån särskild lokal eller rum inrett helt för deras intresse. Verkar ju bra - men jag funderar på hur många och hur har ni löst det? Själv har jag ett rum i källaren som skulle kunna funka, kanske blir det något, men samtidigt så tycker jag det verkar lite trist att inte ha fiskarna där jag kan se dem för det mesta.

    Varför valde du/ni en lokal? Stor? Liten? Lösningar? Fördel/nackdel (mot att ha hemma)?

    Säger joe som för tillfället har fem kar i sitt arbetsrum i hemmet - där mycket tid tillbringas både privat och proffessionellt.

    Kan det genererar några svar och/eller en diskussion så vore det kul!

    /joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag beskriver i nästa nummer av Ciklidbladet mitt akvarierum.

    Antar att många har akvarium där de bor + akvarierum
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • de-man
      Användare
      • augusti 2006
      • 21

      #3
      Jag tog tillfället att inreda vårt gamla pannrum som "akvarierum" när oljetanken åkte ut. Där har jag 6st odlingskar.
      Men mitt 375 har jag naturligtvis i "Tv-rummet"...

      Kommentar

      • Långås
        Användare
        • augusti 2005
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av de-man
        Jag tog tillfället att inreda vårt gamla pannrum som "akvarierum" när oljetanken åkte ut. Där har jag 6st odlingskar.
        Men mitt 375 har jag naturligtvis i "Tv-rummet"...
        Låter väldigt likt min situation. 375 i vardagsrummet och 5 styck för odling i pannrummet. Tror faktiskt att min akvariehobby lönar sig efter som jag eldar mycket mer med ved (som är gratis för mig) nu när jag ändå tillbringar så mycket tid i pannrummet.

        Problemet kommer snarare nu när pannrummet är fullt. Men har två garage kvar på sammanlagt 70 kvm. Hmm... *börjar planera*
        Mvh
        Peter Fredriksson

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ursprungligen postat av de-man
          Jag tog tillfället att inreda vårt gamla pannrum som "akvarierum" när oljetanken åkte ut. Där har jag 6st odlingskar.
          Men mitt 375 har jag naturligtvis i "Tv-rummet"...
          Ganska exakt samma här, men lite fler kar och större vid tvn
          Tony Englund

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            håller på med en akvarielokal som jag rustar upp men hinner nog sätta upp några kar innan året är slut.

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Delade en gång i tiden en akvarielokal med en akvaristvän.

              Det fungerade ganska bra även om det var tråkigt att inte kunna titta till fiskarna precis när man kände för det. Då odlade jag en del ciklider, ffa. viktoria och centralamerika. Eftersom lokalen låg i en annan del av stan var jag bara där varannan dag (vi turades om). För att få bra tillväxt behöver små yngel matas flera gånger per dag så det slutade med att jag hade en massa (yngel)akvarier hemma efter ett tag ändå...

              Numera har jag bara två akvarier ett stort sötvatten och en kub med saltvatten här hemma, och ingen akvarielokal. Tiden är knapp nog till allt annat man ska hinna med också...
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • roysan
                Användare
                • september 2006
                • 59

                #8
                Har endast ett kar än så länge det står i köket, men frun säger att ska jag ha fler kar hamnar dom i garaget så är min situation....

                *edit, grabben har ju ett litet i sitt rum men under 50 liter räknas inte tycker jag....

                Kommentar

                • Daniel Lindholm
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 92

                  #9
                  Jag sysslar med mina ciklider enbart för att det skänker mig glädje att skapa en skön miljö för dem.
                  Jag kan sitta i timtal och stirra in mitt rev som jag har skapat och betrakta allt som sker med diverse förändringar i gruppdynamiken mm.
                  Då jag inte har något intresse av en massa yngel och odling så har jag begränsat mig till att ha akvarier i hemmet enbart.
                  Jag har ett i vardagsrummet och hade ett i gästrummet som numera är sållt. Den mest begränsande faktorn är nog tiden det skulle ta att sköta en större mängd akvarier och vad jag skulle göra med alla yngel.
                  Det finns en ledig lokal i mitt hus som skulle vara perfekt men jag saknar gnistan att springa dit och mata och fixa för att sedan vända hemmåt.
                  -------------------------
                  Hälsningar

                  Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                  720L Malawi

                  60L Malawismåttingar

                  Kommentar

                  • Silverlod
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 45

                    #10
                    Garaget

                    Ursprungligen postat av roysan
                    Har endast ett kar än så länge det står i köket, men frun säger att ska jag ha fler kar hamnar dom i garaget så är min situation....

                    *edit, grabben har ju ett litet i sitt rum men under 50 liter räknas inte tycker jag....
                    Lider med dig, mitt står tomt i garaget, men på väg upp , det är en fin balansgång med viljor här i livet.
                    Melanchromis Interruptus.
                    Labidochromis sp. Hongi.
                    Metriaclima Callainos.
                    Ancistrus Dolichopterus.

                    Kommentar

                    • Mikael_S
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 246

                      #11
                      Jag har för nuvarande ett 222L i mitt sovrum och ett 175 i ett annat rum. Sedan har jag mina 720, 208, 54 och 35L i tvättstugan/akvarierum. Jag tycker det är bra att ha ett rum anpassat för akvarium, för enkelhetens skull.

                      Våran tvättstuga/akvarierum här hemma är bra anpassad för akvarium. Det är bra ventilation, väggar och tak som är målade med en vattenavstötande färg, golvbrunn, närhet till diskho, vattenkran och framför allt golvet som är av klinkers. Det sistnämda är det bästa, man behöver inte oroa sig för att spilla vatten på det som i de andra rummen där golvet består av parkett. Där inne kan man drälla hur mkt som helst utan att det gör nån skada. Det gör att rummet är som gjort för akvarium.

                      Sen att ha en odlingslokal långt ifrån huset skulle jag aldrig orka med, där det skulle innebära kortare resor mm. Det bästa är nog att ha rummet/lokalen i den egna bostaden. Men vet inte säkert då jag aldrig har provat på det.

                      Ni som har en lokal en bit från bostaden är det inte jobbigt med matningen o dylikt??
                      Senast redigerad av Mikael_S; 09 oktober 2006, 19:49.
                      Mvh Mikael Schöllin

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Här högg det, som man skulle ha sagt på fisketur (och det är ju det jag är på sätt och vis!)

                        Kul att höra från alla olika håll om akvariehållningen. Verkar inte vara fullt så många som har en lokal hemifrån, om man säger, som jag fått intrycket av. Eller så har de inte svarat..

                        Men många av svaren ger mig lite inspiration till att göra en liten odlingslokal i källaren - för jag vill ha båda delar. Både de fina att titta på och följa vidare. Och även odlingsakvarier kan ju se helt Ok ut, eller??

                        Gillade det där med anpassningen och ev. möjlighet att anpassa ett rum helt till akvarierna samt kanske een sskön stol/fåtölj att meditera i...

                        Ser med spänning fram emot fler inlägga/berättelser.

                        vänligen/joe
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael_S
                          Ni som har en lokal en bit från bostaden är det inte jobbigt med matningen o dylikt??
                          Jo! Jag har haft en sådan lokal och det var inte alltid så roligt. Blev mer en yngelfabrik (nåja så mkt yngel blev det inte heller...) än en stimulerande och vacker hobby. Jag skulle inte skaffa en sådan lokal igen.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #14
                            Ursprungligen postat av roysan
                            Har endast ett kar än så länge det står i köket, men frun säger att ska jag ha fler kar hamnar dom i garaget så är min situation....

                            *edit, grabben har ju ett litet i sitt rum men under 50 liter räknas inte tycker jag....
                            garaget är ju mannens enda fri stad bara att bygga ut så där får platts riktigt många kar

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              har tänkt att ha ett akvarierum i huset, dvs mitt lilla rum, dator ,akvarium.


                              det blir ett 540 samt ett 720 direkt brevid varandra, de ska vara samma stuk i bägge, så det ska i så långt det går att se ut att var "ett kar". sen ska det på en träram runt alutställningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...