Rämixfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    Rämixfrågor

    Jag ska göra räkmix för första gången. Jag tänker mig: 400g räkor, 400g ärtor, några små musslor, askorbinsyra. När det gällde gelatinet, så köpte jag gelatinblad, som jag tänkte smälta i vatten i mikron. Hur många såna blad ska man ha i? Räcker ett?

    Är det någon som har gjort räkmix på detta sätt? Hur stel ska mixen bli innan jag ställer den i frysen? Känns som att den borde vara någolunda fast, för att inte flyta iväg helt när man ska mata.

    /Anders
    960 liter...snart!
  • Mattilohela
    Användare
    • januari 2006
    • 145

    #2
    jag använder inte alls gelatinet tycker inte att det blir fastare eller annars har jag haft i för lite

    hoppas att du får bättre svar av dom andra

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      #3
      Åh, vilken fin Compressiceps-hanne du har!

      /Anders
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • Mattilohela
        Användare
        • januari 2006
        • 145

        #4
        tack

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har aldrig gjort med gelatinblad, men kör efter vad som står på förpackningen och plussa på lite då räkmix innehåller en hel del vatten.

          Mal ned ingredienserna till en mycket fin sörja för då blir den bäst enligt mig. Räkmixen ska stå och svalna och om du har plats i kylskåpet så kan den stå där under natten för att "härda" innan du tar och portionerar ut den imorgon bitti. Har du inte tid att göra det imorgon bitti så kan du göra det ikväll/natt och så får det snabbhärda i frysen. Det är dock svårare att hantera en varm räkmix och portionera ut den i plastpåsar...

          När jag körde gelatin till mina räkmixar så hade jag såpass mycket som 50g pulverpåse per kg färdig räkmix. Du bör dock blanda varm gelatin i fingervarm räkmix för annars kan du få problem med gelatinklumpar och det kan bli farligt för fiskarna att svälja (kan blockera tarmkanaler).
          Senast redigerad av StefanL; 17 september 2006, 23:15.

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            #6
            Funkar det att tillsätta mer gelatin i efterhand om man märker att den inte är fast? Även om man redan har fryst in den menar jag...

            Tack för svaret Stefan!

            /Anders
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ja men det är inte att föredra. Det fungerar dock, men jag vet inte hur mycket näringsämnen man tappar genom att man måste värma upp det igen och frysa om det. Som sagt...det är inte att föredra.

              Kommentar

              Arbetssätt...