Starka pumpar? Är det verkligen nödvändigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Starka pumpar? Är det verkligen nödvändigt?

    När jag startade upp mitt första kar för ett halvår sedan så fick jag iderligen höra att man skulle ha bra tryck i karet. Cirkulationen skulle vara minst 5ggr karets volym, för det gillar ciklider när det är mkt ytrörelse. Fick höra om folk som hade 10ggr karets volym i cirkulation.

    O jag tänkte att ja va fasen då kanske man skulle mosa på lite. Så jag skaffade 2st aquaclear 110 som pumpar 3700l/h vardera. Plus ett ytterfilter som pumpar ca: 7-800l/h. Det blir 11ggr karets volym. Det jag märkt när jag har sådant här mega tryck i karet är att vattnet alltid ser lite halvgrummligt ut. Precis som att skiten alltid cirkulerar runt å aldrig riktigt lägger sig. I och med att den inte kan det. För mkt tryck helt enkelt. Så ibland känns det faktiskt som att jag kanske skulle kört 2 stora ytterfilter lr något istället.

    För mkt tryck verkar inte ge så mkt fördelar. Har sett folk som har betydligt mindre å karen ser mkt mer harmoniska ut å titta på. I mitt kar är det forsränning på ytan konstant. Visst mina malawiciklider verkar inte må skit av det. Men som sagt hade jag vetat bättre hade jag nog tagit det lungare med mina pump köp. Less is more, känns det som.

    Sen en annan aspekt på det hela, någon som vet om vatten värdena förändras vid högt tryck? Pratat en del om detta med deelay o förr disskuterade man inte så mkt om vilken cirkulation som krävdes för malawiciklider. Verkar som detta kommit på tapeten dom senaste åren. Mkt tryck med rejäla pumpar. Efter att jag gjort ett gediget arbete med färdig borrade boxar för dessa pumpar känns det inte så roligt. När jag får känslan att det hade kunnat kvitta. Ytterfilter lr kanske 2st kraftpaket från eiheim kunde räckt. Då hade jag sparat plats i karet oxå. För mina boxar är rätt biffiga. Kan för mkt cirkulation i vattnet vara dagens bov angående mer bukproblem? För det va väl inte lika mkt strul förr? Å då mata folk med oxhjärta...
    Senast redigerad av m[A]use^; 22 augusti 2006, 00:34.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Har samma erfarenhet faktiskt. Hade mot bättre vetande ett 300 liters med två innerfilter och ett litet powerhead och hade aldrig några problem med det. Fiskarna trivdes och ynglade regelbundet av sig.
    Samma gäller mitt nya större kar med pumpar som definitivt är fläskigare än vad jag tidigare haft. Men ser inte någon slags skillnad på det.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      Jag tror inte det är ett problem för fisken! Att du har grumligt vatten (jag antar att du har relativt FIN sand i karet) beror kanske på att du riktat utblåset så att vattnet blir turbulent och drar upp den fina sanden?
      VArför testar du inte att rikta om vattnet, med en "böj" av något slag??
      Du kan väl även "strypa" flödet något?
      Sysresättningen sker ju vid den ytvattenrörelse du har, och vattnet kan inte bli "för" syresatt. Däremot så finns det olika sorters ciklider som inte vill ha kraftigt strömmande vatten...

      En liten följdfråga, mår din fisk dåligt?

      Mvh DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Jag tror du har rätt.

        Under åren sedan motorfilter började användas har den pumpeffekt relativt vattenvolym som rekomenderas hela tiden ökat. Detta har skett i takt med att pumparna blivit allt billigare. Rimligtvis finns det ett optimalt ratio på pumpvolym/akvarievolym för varje fiskbesätning och jag tror att man ligger för högt om man som eraserx får problem med vattentemperatur och dimmigt vatten.

        Sen tycker jag det är underskattat var man egentligen gör av vattnet man pumpar. De flesta av oss suger vattnet genom ett skummfilter och är rätt nöjda med det. Om man vill förbättra egenskaper som syresättning eller nitrifikation finns det andra och bättre lösningar än att öka pumpkapaciteten. Ett alternativ kan vara droppfilter som syresätter vattnet mycket effektivt och dessutom är bra på nitrifikation. Ytterfilfter eller fluiserande sandfilter är också effektivare på att bryta ner nitrit än flåsiga pumpar.

        Att man ska rikta utblåset mot ytan verkar alla vara överens om men hur gör man det effektivast? Ska man kanske ha ett platt horisontelt utblås, strilrör eller rikta två pumpar mot varandra får att få bäst effekt på syresättningen?

        Jag har inga sjöciklider och har därför inga rekomendationer på pumpvolym/akvarievolym men det tål väl att diskuteras.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          NÖDVÄNDIGT med stark cirkulation är det inte - jag har själv hållit akvarier i åratal helt utan någon cirkulation alls, ens en luftsten - men cirkulationen har två funktioner. Dels flyttar den runt näringsämnen i hela akvariet, vilket ökar effektiviteten hos de filterbakterier som sitter i t.ex. sanden (och antagligen är fler än de som sitter i filtret), dels gör den akvariet "större" för fiskarna genom att det krävs mer energi för dem att simma.

          Men nödvändigt med cirkulation är det inte.

          Vad gäller rekommendationerna för cirkulation, så ligger de normalt mellan 3-5 ggr akvarievolymen per timme. Det är en väldigt låg cirkulation, man kan få en uppfattning om hur låg genom att tänka sig akvariet som ett rör, och hur långsamt vattnet skulle få röra sig för att bara fem volymer skulle passera på en timme. I ett två meter långt akvarium ger en cirkulation på 5x volymen/timme en genomsnittlig strömhastighet på 16 centimeter _i minuten_. Ungefär vad man skulle se i en trädgårdsdamm när det blåser en svag vind.

          I verkligheten är förstås akvariet inte ett rör, och istället har man ett litet område med strömningshastigheter på kanske 50 cm i sekunden, medan större delen av akvariet har väldigt låg strömhastighet, eller är helt stillastående.

          Själv har jag hållit saltvatten, och där kör man med mycket högre strömningshastigheter, och tycker att sisådär 10x volymen/timme är rätt lagom. Det är fortfarande ett svagt flöde - även småfisk som guppies och neontetror kan simma i de strömmaste delarna av akvariet (fast normalt sett undviker de den starkaste strömmen).

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            I så fall behöver jag inte oroa mig för min överdimesionering av cirkulation. Ingen fisk mår absolut dåligt av mitt tryck i karet. Alla är pigga äter leker färgar. Vad mer kan jag begära? Bara nyfiken kring tankar berörande styrka på pumpar.

            Ingen som vet hur vatten kemin förändras av högre tryck i vattnet? Sker det någon förändring ens? Positiv lr negativ vattenförändring vid högre cirkulation?

            Nyfiken...

            Deathdealer: Jag har riktat mina utblås högt så högt jag kan. Har inte mkt skit på botten i karet. Det är ju en fördel. Däremot har jag inrett med lavasten. Funderar på om det är dom som "vittrar" med det höga trycket jag har så vattnet ser grummligt ut. Grummligt med modifikation för så grummligt är det inte. Men inte kristallklart heller.
            Senast redigerad av m[A]use^; 22 augusti 2006, 14:24.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Starkare ström påverkar kemin på två sätt: näringsämnen sprids runt mer effektivt, och syre sprids runt mer effektivt. Det, i sin tur, gör att nitrifikationsbakterier kan jobba mer effektivt, och att akvariets zoner med låg/noll syrehalt blir färre och mindre. Dvs akvarier med starkare ström kan i snitt hantera hårdare belastning än akvarier med svagare ström.

              OK, tre sätt: koldioxid vädras ut mer effektivt också, så i växtakvarier kan stark ström leda till sämre tillväxt hos växterna.

              Fisken brukar inte bry sig nämnvärt, eftersom både aktiva och stillsamma fiskar kan hitta zoner med behaglig strömhastighet i akvariet.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Ibland gäller det att vara lite logisk också. Självklart behöver inte fiskarna 10ggr cirkulation. Så länge cirkulation är hyfsad och vattnet har god syresättning genom ytrörelser är fiskarna mer än nöjda. Då är även du nöjd eftersom ditt vatten förblir klart. 3-5ggr räcker lugnt.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Hej!

                  Mängden vattnen som sätts i rörelse av pumparna är mångdubbelt större än den volym som sprutar ut ur pumparna (jfr. diskusionen om strömmakvarium tidigare i sommar).

                  Om man då kör på 10 eller 11 ggr akvariets volym skulle jag gissa att vattnet rör sig mer än på de flesta naturliga lokaler för sjöciklider (vet inte riktigt hur strömt det är i sjöarna?). Därmed inte sagt att detta skulle vara ett problem för fiskar eller vattenkemi. Frågan är väl mer om det är vettigt att dra på så mycket. Om det blir problem med grumligt och varmt vatten tycker nog inte jag det.

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Det är en bra fråga hur mycket det strömmar kring klippbottnar/sandbottnar i Malawi & Tanganyika.

                    Vad man i alla fall kan säga, är att det åtminstone ibland måste strömma *väldigt* hårt (vid stormar t.ex.) annars skulle man helt enkelt inte ha några klipp/stenbottnar utom vid stup & överhäng. Bottnen består alltid av det småkornigaste material som inte spolas iväg: på en klipp/stenbotten har alltså allt sand & grus spolats bort.

                    Även sand/grus bottnar måste ha så pass kraftig ström att sanden i stort sett oavbrutet rör sig, annars slammar de igen (om de ligger djupt), eller växer igen (om de ligger grunt).

                    Riktigt djupa bottnar är alltid slambottnar, eftersom det aldrig strömmar hårt på stora djup (utom i havet, där tidvattenströmmar kan nå ner till i alla fall ett par hundra meter).

                    Det hela kompliceras av att strömningshastigheten kan variera kraftigt nära bottnen - även i en fors där vattnet rör sig 4-5 meter i sekunden kan det vara helt "vindstilla" bakom en sten - och fisken väljer att vistas i områden där strömmen passar dem.

                    Detsamma händer i akvarier. Mina Ancistrusar, särskilt ynglen, brukar ofta parkera mitt där utblåset från mina pumpar träffar rutan, medan neontetrorna jag hade förr normalt sett stod mitt i akvariet, där det är nästan helt strömstilla.

                    Vad man nog däremot aldrig behöver oroa sig för, är att pumparna skall bli så kraftiga att fisken hjälplöst sugs in i dem. Fisk kan visst söka sig till insugen, så galler/svamp etc är en bra idé, men då gör de det för att de tror att det är en väg ut ur akvariet.

                    Kommentar

                    • Carl
                      NCS Medlem
                      • maj 2002
                      • 374

                      #11
                      Hej.
                      Jag har också sista åren blivit skeptisk till alla jättemotorer och pumpar, jag har i stället fokuserat på stora filtervolymer. Jag har cirkulation genom nästan alla mina hemmabyggda moduler men med skitsmå pumpar, från början pga ett misstag från min sida, filtrena "drog torrt" med för starka pumpar. Vad jag märkta var att det funkade precis lika bra om inte bättre, efter ett tag tog jag t.o.m mitt ytterfilter. Har nu ca 1200l/h på mitt 840-l burk coh all pumpar är gamla och slöa. Firrarna är ju välkänt skitpetiga som t.ex B.tricoti och X.sp sunflower o.s.v som all mått prima och karet tål mycket käk utan nitrit.
                      Så...
                      /Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 374

                        #12
                        Oj då, räknade lite fel, jag har nog ca 2000 l/h MEN, alla pumpar är svingamla och slöa och den enda starka har jag strypt med ett strilrör, (snyggt på ytan med MH-lampor).

                        En sak till, pumpen som jag har strypt har jag t.o.m ett "T-rör" på så jag leder tillbaka halva flödet rakt in i filtret det kom ifrån, verkar funka prima.
                        Jag gillar inte Tanganyikakar där man ser alla små fiska, t.ex snäcklekare bara stå och slite mot strömmen hela tiden.

                        Vad man mera kan tillägga är ju det faktum att när man dyker i sjön bara ett par meter ner under ytan så är ju vattnet ganska lungt, nästan helt lugnt faktiskt.
                        Hej hopp igen
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Kan ju visa ett exempel... Detta är videos från mitt 160 liters fors-akvarium, som har 2st pumpar, ett innerfilter på 1000L/h (Fluval 4+) och ett ytterfilter på 1200L/h (RENA xp3l), alltså i runda slängar 14x volymen per timme. Här är de nyrengjorda & går för fullt. Pumparna är riktade snett mot glas & baksida för att sätta rotation på vattnet - alg/moss puffen mitt i akvariet är där vattenrörelsen är noll i virvelns centrum. Innerfiltret har diffusor, det är därför det är så mycket bubblor.

                          De minsta fiskarna (de rödaktiga daniorna) är cirka 2.5 cm.

                          Översikt (7.5MB, quicktime)


                          Närbild (10MB, quicktime)


                          När jag köpte pumparna trodde jag 14x skulle vara väldigt strömt, men hade jag vetat vad jag vet nu hade jag siktat mot 28x... Det här skulle ju vara ett fors-akvarium.

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Jag hade lite samma problem med att vattnet var lite grumligt/smutsigt emellanåt (pumpkapacitet 10x vattenvolym). Detta löstes när jag utökade filtervolymen från 10L till 30L. Jag använde mig endast av filtermatta och gör det fortfarande. Det värkar som om smutsen, små partiklarna åker rakt igenom om filtermattan om volymen är för liten och pumpkapaciteten är för kraftig. Nu vet jag inte vad ni använder er av för filtermaterial men jag tror att man måste tänka på att ha rätt balans mellan pumpkapacitet och filtervolym och inte bara stirra sig blind på pumpkapaciten.
                            Ni kan ju också justera hastigheten på pumpen med en dimmer avsed för motor om ni nu inte vill ta bort/bytá ut pumparna.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              #15
                              Dimmer avsedd för motor? Vad är det för en dimmer? Jag provade med vanlig dimmer som man har till lampor å satte kontakten i till pumpen. Men då tuggade den. Funkade inte alls bra.
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...