Fisktuberkulos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars-Peter
    Användare
    • oktober 2005
    • 199

    Fisktuberkulos

    Hej läste lite om fisktuberkulos det jag undrar över är hur går man tillväga om man upptäcker att man har fått fisktuberkulos i sitt kar räcker det att man tar död på sin fisk eller vad måste mer göras?
    Har även läst att det är vanligt i från vildfångat och importerad?
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Fisktuberkulos forekommer knappt i naturen som jag forstat det (har ingen kalla just nu).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Jag har bara sett det på odlad fisk. Särskilt från ett europeiskt land strax öster om Tyskland :-)
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Har du någon bra indikator för att känna igen sjuktomen Gabbi? Som amatör måste jag säga att jag tycker symptomen verkar vara mycket difusa.

        Det känns ju tryggt att bara ha VF och svenskodlad fisk

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Inget som är lätt att beskriva, tyvärr. Det som jag ser framför mig är en mörk(are än vanligt) fisk som är håglös, ibland lite svullen, med konstiga ögon, som dör utan tecken på svamp, prick eller andra kutvändiga skador. Det finns säkert många symptom, och dessa kanske rent av är följdsjukdomar och inte ett tecken på tuberkolosen i sig.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Hudsar som inte laker.

            Plockat fran SVAs hemsida:

            "Fisktuberkulos: Infektion med mykobakterier hos varmvattenlevande fisk (Mycobacterium marinum, M. fortuitum, M. chelonae m.fl.) ger ofta ett långsamt och smygande sjukdomsförlopp hos infekterade fiskar. Vanliga symptom är sår, svullen buk och granulombildningar i fiskens hud och inre organ. Dessa bakterier kan även smitta människor genom kontakt med bakterierikt vatten eller fisk. Symtomen är hudsår, ofta svårläkta, främst på händer och armar.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Hudsar som inte laker.

              Plockat fran SVAs hemsida:

              "Fisktuberkulos: Infektion med mykobakterier hos varmvattenlevande fisk (Mycobacterium marinum, M. fortuitum, M. chelonae m.fl.) ger ofta ett långsamt och smygande sjukdomsförlopp hos infekterade fiskar. Vanliga symptom är sår, svullen buk och granulombildningar i fiskens hud och inre organ. Dessa bakterier kan även smitta människor genom kontakt med bakterierikt vatten eller fisk. Symtomen är hudsår, ofta svårläkta, främst på händer och armar.
              Jag har en kamrat som fick det på sina händer, såg ut som exem. Att han fick det var inte så underligt, han hade händerna i akvarium hela dagarna.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Perikles
                Jag har en kamrat som fick det på sina händer, såg ut som exem. Att han fick det var inte så underligt, han hade händerna i akvarium hela dagarna.
                Det är en mycket ovanlig sjukdom hos människor vilket man vet någorlunda väl eftersom det är en s.k. anmälningspliktig sjukdom (i likhet med t.ex. könssjukdomar). Mellan 10 och 20 brukar drabbas per år i Sverige - för att hårddra det lite drastiskt så är sannolikheten för den som har ett akvarium hemma ungefär lika stor att få fisktuberkulos som att bli dödad i trafiken

                Jag hade för övrigt en artikel om detta i Ciklidbladet för något/några år sen.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  för att hårddra det lite drastiskt så är sannolikheten för den som har ett akvarium hemma ungefär lika stor att få fisktuberkulos som att bli dödad i trafiken
                  --------------------------------------------------------------
                  Tack Kjell betyder det om man som jag har haft fisktuberkolos och överlevt men även gillar att köra fort i trafiken nu har grönt kort.

                  (såg ditt inlägg


                  annars får man säga att oddsen ökar Kjells kamera på rep

                  sluta klaga på vinnaren i en demokratisk röstning och sluta röstfiska på sig själv eller era kompisar (för då lär ni bli bra politiker)

                  vänligen
                  Christer
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Tack Kjell betyder det om man som jag har haft fisktuberkolos och överlevt men även gillar att köra fort i trafiken nu har grönt kort.
                    Så som du kör kan du nog inte vara helt säker


                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    såg ditt inlägg
                    http://www.d70sverige.net/forum/view...id=6532&page=1

                    annars får man säga att oddsen ökar Kjells kamera på rep
                    Nåväl oddsen har knappast ökat för de andra pga att jag inte har någon kamera - jag håller visserligen en jämn standard i cikid.se fototävlingen men tyvärr innebär detta att jag alltid hamnar bland de sista

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det är en mycket ovanlig sjukdom hos människor vilket man vet någorlunda väl eftersom det är en s.k. anmälningspliktig sjukdom (i likhet med t.ex. könssjukdomar). Mellan 10 och 20 brukar drabbas per år i Sverige - för att hårddra det lite drastiskt så är sannolikheten för den som har ett akvarium hemma ungefär lika stor att få fisktuberkulos som att bli dödad i trafiken

                      Jag hade för övrigt en artikel om detta i Ciklidbladet för något/några år sen.
                      För att lugna nytillkomna läsare så kan jag meddela att min kamrat fick diagnos och vård på ett av våra förnäma sjukhus. Det var för övrigt där de konstaterade att han hade fått fisktuberkulos.
                      Senast redigerad av Perikles; 08 juli 2006, 08:13.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...