ph höjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    ph höjare

    har börgat använda ph + för poler inehåller 100 natriumkarbonat i stället för bikarbonat någon som prövat detta?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag hoppas att du vet vad du håller på med INNAN du använder natriumkarbonat i ett akvarium. Vanligt buikarbonat buffrar runt 8,3 vilket är väldigt bra för sjöciklider. Överdocering blir då omöjligt. Men för natriumkarbonat gäller helt andra förhållanden, det kan höja ph till långt över vad fiskarna tål på väldigt kort tid. Långsam droppvis tillsats under dygnets mörka timmar är att rekomendera.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Jag hoppas att du vet vad du håller på med INNAN du använder natriumkarbonat i ett akvarium. Vanligt buikarbonat buffrar runt 8,3 vilket är väldigt bra för sjöciklider. Överdocering blir då omöjligt. Men för natriumkarbonat gäller helt andra förhållanden, det kan höja ph till långt över vad fiskarna tål på väldigt kort tid. Långsam droppvis tillsats under dygnets mörka timmar är att rekomendera.
      MVH
      Magnus
      har varit väldigt försiktig 3 teskedar höjer ph med 0,4 i ett 500l
      min tanke va att försöka få fiskarna att sluta skrubba sig och det verkar funka
      men man får blanda i en liten flaska annars blir hela akvariet dimmigt
      jag antar att det är vad man använder i dom preparat som säljs i akvarie butik (det fins ju ej någon innerhålls förtekning på dom)
      tack för ditt svar

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Jag tillsätter en deciliter bikarbonat varje vecka till mitt 325-liters Tanganyikakar är det för mycket?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Jag tillsätter en deciliter bikarbonat varje vecka till mitt 325-liters Tanganyikakar är det för mycket?
          det går inte att få för högt ph när man använder bikarbonat men jag tror inte fiskarna mår bra av det,mina skrubbar sig mot stenar.
          det jag använder 100%natriumkarbonat det va vad jag läste i akvariets lexikon att man skulle använda för att höja ph
          men ska du pröva det så va väldigt försiktig provade en matsked i ett 200 liters kar som test fick ett ph på över 10.0
          3 teskedar i ett 500l ökade ph från 8,1-8,5

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Jag tillsätter en deciliter bikarbonat varje vecka till mitt 325-liters Tanganyikakar är det för mycket?
            Vad jag har lärt mig så skall det funka bra med 1 matsked bikarbonat per 100 liter nytt vatten. I så fall känns en dl väldigt mycket! Du byter väl knappa 100 liter vid vattenbyte, så runt en matsked skall räcka. Det funkar fint!
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Nu har ju inte alla samma grundförutsättningar. Antingen kan man schansa med ohållbara generaliserade råd eller så höjer man efter vilket behov som finns. Efter att ha mätt kh i karet är det bara att tillsätta 3gram bikarbonat per 100 liter vatten för att höja kh en grad. Vill man höja 2 grader så tar man 6 gram per 100liter OSV.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                ok, då borde en matsked räcka till det mesta eftersom det i så fall höjer KH, med över 5. Däremot kanske det inte är så stor ide att ha mer än så eller? Kanske snarare mindre i vissa fall?
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  1 ml bikarbonat väger ca 1,25 g
                  1 g bikarbonat = ca 0,8 ml
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    har ni inga problem med att fiskarna får klåda av bikarb

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ursprungligen postat av tropfrog
                      Efter att ha mätt kh i karet är det bara att tillsätta 3gram bikarbonat per 100 liter vatten för att höja kh en grad. Vill man höja 2 grader så tar man 6 gram per 100liter
                      Magnus, stämmer det där exakt? Hmm, Är inte en tvågradig höjning en kvadruppel mängd bikarbonat? Alltså en dubbel dubblering? Förmodligen har du rätt och jag fel, men ville bara får det bekräftat...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Nja, exakt kan jag inte gå i god för. Det beror bland annat på ämnets renhet och vatteninehåll. Men KH ökar linjärt med tillsatt mängd bikarbonat. Det är altså inte en logaritmisk skala som det är när man mäter ph, jag gissar att det var det du tänkte på.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Ursprungligen postat av tezz
                          har ni inga problem med att fiskarna får klåda av bikarb
                          Mina slutade skrubba sig när jag började med bikarbonat. Här i Habo är det väldigt mjukt vatten, så det var nog lite jojjovarning på ph´t tidigare. Jag har som sagt 1 matsked per 100 liter nytt vatten, mina fiskar har till synes mått bättre av det.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #14
                            vad har du för ph?
                            vi har egen brun och ett ph på 7,5 och kräver massa bikarb för att komma upp till 8,3
                            med natriumkarbonat räcker det med några te skedar och jag har ett ph på runt 8,5 deras naturliga ph ska ju va runt 9,3

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Ursprungligen postat av tezz
                              vad har du för ph?
                              vi har egen brun och ett ph på 7,5 och kräver massa bikarb för att komma upp till 8,3
                              med natriumkarbonat räcker det med några te skedar och jag har ett ph på runt 8,5 deras naturliga ph ska ju va runt 9,3
                              Frågar du mig? Vi har 8,3 i kranen, så jag behöver bara stabilisera det med att få upp KH vilket är lågt. Typ 2 eller så.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...