Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #46
    Jag berättade för ett par dagar sedan hur jag lade stenar vid bakrutan för att slippa se platsen där sanden möter bakrutan. Tanken var att att man inte lika tydligt skall se var karet slutar. Lägger inte två bilder, en innan och en efter. Vad tycker ni om resultatet?

    Innan
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #47
      Efter
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #48
        En klar förbättring tycker jag. Kul att en så liten förändring kan göra så stor skillnad.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #49
          Håller me micke! Att en sån liten ändring kan göra sån skillnad..
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #50
            Hej!

            Prayerman: snygga detaljbilder både före och efter bra djup och lite "stig känsla". Efter bilden är snäppet snyggare.

            Det här med bakgrundslåda är ju lite fräckt inte minst för att nog är det mest ute som finns just nu (vilket ju automatiskt gör det superinne?). Akvariet Patrik beskriver är ju också hur cool som helst. Men helt ärligt: Utnyttjar man inte helre platsen till mer vatten? Ett 10 cm djupare akvarium eller 10 cm bakgrundslåda är ett lätt val för mig.

            Jag tycker förståss att daniels första akvarium är jättesnyggt, ett bra exempel på att god design inte kräver svåra bottentäckande växter (eller sand i blandade kornstorlekar). Det är kar som detta som får mig att käna att jag har mycket kvar att lära då det gäller inredning av akvarium. Jag tycker det andra karet är lite tomt inredningsmässigt med lite fyllning upptill vilket jag som nämnt alltid eftersträvar.

            Robins akvarium tycker jag har potensial, än så länge ser det väldigt nyplanterat ut i mina ögon, som en rabbat på våren när man köppt nya sässongsblommor, prydligt men det är först i augusti det blommar på alvar. Snygga rötter.

            Jag får be om ursäkt att jag resenserar, det är ju inte trådens ämne, jag kan bara inte låta bli.

            Ang mitt malawiakvarium så är det av flera skäl inte perfekt (onaturligt, rasar ihop, för starka kontraster mellan svart och vitt etc).



            Det är nog inget jag hade smällt ihop hemma men jag ville ändå exemplifiera min inredningsfilosofi i ett akvarium utan rötter och växter.
            Jag tycker det är bra att flytta tyngdpunkten i inredningen upp mot mitten av akvariet och det är svårt med bara sten som inredning. BTN modulerna är ju en möjlighet här. Jag är generelt emot prefabriserade bakgrunder men just modulerna är ju onekligen rätt snygga.

            Är det inte fler som kan posta bilder och komentarer hur ni har tänkt?

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #51
              Allt omplanterades 29e maj så det är väldigt nyplanterat.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #52
                Här är mitt 540 ser ganska tråkigt ut, när bilden togs så hade jag inga växter i men det har jag nu och algblommning. Gruset är rådasand och stora gråfärgade stenar som har legat i havet och slipats. Detta ser för mig naturligt ut och sen har jag försökt gömma pumparna bakom stenarna. Ska leta fram en till bild på mitt fd tanganyika.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #53
                  Sämre bild men akvariet ser bättre ut, tycker jag iaf.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #54
                    Takashi Amano´s akvarium är nog bland det snyggaste ja sett på bild, kan nån adressen till hans hemsida?
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 2447

                      #55
                      Ursprungligen postat av specmats
                      Takashi Amano´s akvarium är nog bland det snyggaste ja sett på bild, kan nån adressen till hans hemsida?




                      ??
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #56
                        Tja!

                        Japp, jag tycker också att det gjorde förvånadsvärd stor skillnad med de där små stenarna. Vet inte om karet ser djupare ut, men iallafall bättre.

                        Gärna mer bilder och era personliga tips och tankar kring inredning. Något som inte diskuterats så mycket än är hur man kan använda rötter och växter.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #57
                          Mitt 600-liters Tanganyika i vardagsrummet, som det såg ut nyss. Är numera rivet i väntan på ny teknik. Jag gillar också att få upp saker mot ytan och utnyttja hela höjden på karet. Detta är också något Amano är mycket duktig på. Hans designer tål att grunnas över - och kopieras.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • robjo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 330

                            #58
                            Hejsan !

                            Jag har två "problem" i mitt 540 har jag BTN Amazonas, och i mitt 720 har jag BTN Malawi, jag jag vet att den första inte ar biotop riktig till mina Mbunas men den satt i när jag köpte akvariumet..

                            Men jag får inte till det med inredningen, idag har jag mestadels "lavasten" i mitt 540, och i 720 är det blandat skiffer kolsten plus diverse sten, har tänkt att göra en stor rengöring utav 720 i slutet av Juni, då jag ska byta sant ifrån idag korallsand till rådasand med inslag utan engelsk sjösten i mist formatet, men jag behöver inspiration hur jag ska bygga upp en snygg och trevlig inredning till mina Mbunas, typ av sten tex.
                            I 540 går idag Golden, Demasoni, Flavus, beanschi, röd rubin, och rödzebra.
                            i 720 går Fulleborni "katale" salousi, kandango, tropehops "chilumba" Aurora, och petrotilapia "sp yellow", men dessa innevånare ska byas bort i slutet utav sommaren då jag har yngel på tillväxt utav dessa fiskar, med det kommet att bli Malawi i fortsättningen oxå.
                            720 känns lite underbefolkat idag ca 25 fisk i storlek 5 till 15 cm dvs små grupper med väldigt furktsamma. Vad skulle ni välja för typ av sten, och grus. Kom gärna med förslag om ny befolkning till 720. Allt at nästan villd fångat och till salu, har även ca 35 Aurora som bortskänkes till dom som hämtar i storlek 5 - 6 cm..

                            //Uppsala
                            http://picasaweb.google.se/sipedon/

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #59
                              Får återkomma med förslag. Nu skall jag jobba och sen får jag kolla på fotbollen i inspelad verison, även om det är surt!
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • Micke Lövberg
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 349

                                #60
                                Ursprungligen postat av LN
                                Håller med dig helt Prayerman "Fiskarnas behov som står i centrum" därför är det inte bara att häva i rötter för att man tycker att det är snyggt i ett t.e.x Tangayikakar.
                                Har t.e.x läst här på ciklid att Tropheus är känsliga om man har rötter i karet.
                                Precis vad jag säger och som jag skriver i min artikel i CB1-06.Sedan ska man självklart inte lägga i sån´t som kan skada firrarna i karet.

                                Allvarligt talat, på vilket sätt tillgodoser b la Bright Blues kar "fiskarnas behov".Sedan är ju smaken olika och det absolut viktigaste är Bright Blue känner sig nöjd med sitt kar,eller. . . . .?

                                Slutligen vill jag säga att många stirrar sig blinda på "hur det ska ut".Vill Du ha växter i ditt Malawikar så ha det,trots att det i Back To Nature´s guide om Malawiciklider står att ett riktigt Malawiciklidkar inte ska innehålla några växter.Och????Jag upplever "mer liv" (ökad trivsel) i mitt Malawikar efter det att jag stoppat i växter,detta trots att det inte är speciellt gott om växter i Malawisjön.
                                375L Malawi
                                112L Tanganyika
                                90L Tanganyikayngel
                                45L Tanganyika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...