Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #31
    Detta med att bygga en ås är inte det lättaste. Speciellt inte 20 cm framför. Eftersom de flesta kar betraktas lite uppifrån så får man bygga väldigt högt. Så vill du testa det så föreslår jag att du bygger med stenar eller växter 10-5 cm från bakrutan, eller i värsta fall lägger stenar mot bakrutan. Det som jag upplevde med mitt trixande igår var att det blev en positiv effekt att man inte såg platsen där sanden möter bakrutan. Att det ligger en sten mot bakrutan har inte alls samma störande effekt tycker jag.

    Jag vet att en del leker med speglar också för att få större djup, någon som testat det?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #32
      "specmats,
      tror att boken du tänker på är "Inredning av akvariet" skriven av Jörgen Eggers. Den kom ut i början av 70-talet. Har den själv i bokhyllan och läser om den då och då. Rekommenderas varmt, men det är svår att få tag i. Har inte sett den på något antikvariat."

      -Nu blev ja osäker, biotopakvariet eller den du nämner..? hursomhelst en mkt bra bok som bla tar upp det som skrivs här
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #33
        Jepp, jag har testat speglar i ett utställningskar samt sett ett par andra kar med speglar bakom. Kan bli sanslöst fräckt om det görs rätt.

        Mitt kar var lågt och djupt, ca 80 brett, 50 djupt och 25 högt. Verkligt fin sand och boklöv på botten, mycket kraftigt ljus och hela ytan täckt av flytväxter. I karet gick ett gäng vildguppy samt ett gäng små smycketetror. Hade till detta byggt en ca dm djup bakgrundslåda med botten av frigolit. I frigoliten satte jag en väldans massa vass-strån och lade dit några smalare grenar samt lite löv där också. Speglarna satt bakom bakgrundslådan och var lite svagt vinklade mot bakrutan (inte uppåt eller nedåt). Vinkeln var bra, då det gjorde att man inte såg sin egen nuna när man spanade in i karet. Intrycket blev i stället att det var en vassrugg "mitt i" karet, och att sand och löv-slätten fortsatte någon meter till bakom bakgrunden. Har tyvärr inga foton på det, men bra blev det.

        Ett annat verkligt bra kar såg jag på en annan utställning. Själva karet i sig var inte stort, kanske 50 djupt och 30 högt/brett. Stod i en bred låda (ca 90 bred) där man enbart såg gaveln på karet genom en sågad öppning längst till höger. Bakom karet var dock en spegel vinklad i 90 grader, som vette mot ytterligare en spegel i 90 grader. Hela lådan var sedan inredd i samma stil som karet, med rötter och blad på sidorna. De enda firrarna i karet var glödbandstetra. Vattnet var brunt och murrigt. Belysningen var halogenspottar, som placerats med väl valda mellanrum. Hela anordningen gjorde att detta lilla kar såg ut att vara minst 2 meter djupt och en verklig bild av hur det kunde se ut om man dykt ner i en regnskogsbäck och sett den längs med.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          specmats,
          biotopakvariet är heller ingen dum bok, men Eggers bok tar upp lite mer principer kring inredningstankarna. Biotopakvariet var lektyr under många år, och jag byggde i min ungdom upp ett liknande kar som regnskogskaret med fjärilsciklider i. Skoj att ha testat torvbotten.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #35
            Ok, en fråga bara Patrik. Du skrev att du vinklade spegeln mot bakgrundsrutan, men varken uppåt eller nedåt. Menar du att du vinklade dem åt sidorna?

            GÄRNA MER BILDER PÅ ERA KAR GOTT FOLK!
            Senast redigerad av Prayerman; 09 juni 2006, 12:57.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #36
              Exempel på sista karet sett ovanifrån, för det är så fräckt. Man ser in ifrån där det står insynshål, och så leds blicken ända bak till vänstra övre hörnet, med hjälp av speglar.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Jepps, vinklade åt sidorna. Ser skumt ut om man får en massa yta eller botten från speglarna.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #38
                  ok, måste testa det när jag är på plats i Enköping. Bilden du visade var alltså inte ditt kar utan det du såg på en utställning. Att bygga med lådor och speglar måste vara idealiskt om du har ett kar i väggen och ett rum bakom där du sköter allt som gästerna inte vistas i. Blir det nybygge framöver så skall jag ha ett kar i väggen!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #39
                    Ny bild rakt framifrån.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #40
                      mina 2 favvoburkar so far.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #41
                        Ursprungligen postat av Daniel Odell
                        mina 2 favvoburkar so far.
                        den första bilden har jag sätt någonstans kanske zoopet vet inte var...men det är min grund till det perfekta karet....typ stubbar så växer det javamossa vid rötterna och anubias jaja lite moddad av din daniel men snyggt ska det bli...

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #42
                          Intressanta kar Daniel. Du har verkligen lyckats skapa två inredningar som ger känslan av att vara hämtade direkt från naturen. Lite mer småsten och småpinnar utslängda i det första karet skulle varit nice, tror jag. Men karet är som det är något av det bästa jag sett.

                          Den sista är ju väldigt fjärran från vad jag skulle göra, men likväl väldigt naturtroget. Läste ett kapitel igår om ciklider från centralamerika. Några av bilderna från naturen såg ut som ditt kar ungefär.

                          Jag antar att du försökt skapa en bit av verkligheten, eller?
                          Senast redigerad av Prayerman; 09 juni 2006, 22:21.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #43
                            Ursprungligen postat av Robin
                            Ny bild rakt framifrån.
                            Vad har du för fiskar i? Väldigt snyggt detta också. Ni är duktiga killar, det är så man känner sig som en riktig nybörjare.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #44
                              Ursprungligen postat av Prayerman
                              Vad har du för fiskar i? Väldigt snyggt detta också. Ni är duktiga killar, det är så man känner sig som en riktig nybörjare.
                              2+2 Nannacara anomala
                              1+1 Vanlig sketen ancistrus
                              1 st L001 vid namn Ellen
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #45
                                Daniels första kar gillar jag skarpt. Den inredningen funkar perfekt för att se karet från två håll också. I Takashi Amanos första bok finns flera kar som är inredda efter samma princip. Blir sparsmakade med mycket djup och är dessutom lättskötta (när man väljer enklare växter).

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...