Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #16
    nej ja menar att man inte ser när sanden möter bakrutan utan döljs av den sluttande kullen kanske 20 cm innan bakrutan,försöker mej på en liknelse, som en svag uppförsbacke med en brant baksida där "bakrutan" är ytterligare en bit bakom..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #17
      ok. Alltså ungefär samma tanke som som jag beskrev. Kul! Efter flytten skall jag till fullo testa och se hur det funkar.

      På bilden ovan så syns det tydligt hur jag mixat lite grövre och finare sand. Något som jag tycker är snyggt. Sanden är hämtat från vattenbrynet vid en badstrand. Själva sanden/gruset är en mycket viktig del i inredningen enligt mig iallafall.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #18
        Ursprungligen postat av Prayerman
        På bilden ovan så syns det tydligt hur jag mixat lite grövre och finare sand. Något som jag tycker är snyggt.
        håller med!!!

        S
        Ursprungligen postat av Prayerman
        själva sanden/gruset är en mycket viktig del i inredningen enligt mig iallafall.
        det håller jag också med om helt! det har en stor betydelse!

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #19
          Ska man ha lite mer små kross i kanske som gör sanden mindre monoton?
          (bild tagen nu precis)
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #20
            Robin vad sägs att ringa Akvarieleasing.
            Förlåt
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #21
              Jaså det tycker du?
              Tar det som en komplimang.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #22
                Grymt kar, schysst vinkel! Lite småkross tror jag skulle höga naturkänslan ännu lite mer. Men riktigt bra är det redan!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #23
                  Ja det går att göra mycket med vinklar. Fula kar kan se riktigt bra ut och tvärtom. (dock inte i detta exemplet )

                  Det blir nog lite smått tror jag. Ska se ifall jag kan hitta smått nog i morgon. Något måste man ju att göra en fredagkväll.

                  Ingen som vill köpa gråsten? 10 öre för dom små och 1 kr för de stora. (vi snackar styckpris)
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 734

                    #24
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Ja det går att göra mycket med vinklar. Fula kar kan se riktigt bra ut och tvärtom. (dock inte i detta exemplet )

                    Det blir nog lite smått tror jag. Ska se ifall jag kan hitta smått nog i morgon. Något måste man ju att göra en fredagkväll.

                    Ingen som vill köpa gråsten? 10 öre för dom små och 1 kr för de stora. (vi snackar styckpris)

                    Grymt snyggt.

                    Du skulle inte vilja ta en bild rakt framifrån så man kan se lite bättre
                    Ska silikonera om mitt 540 som står och läcker lite hela tiden i en span i vardagsrummet och tänkte köra ny intredning.....blev mycket inspirerad av ditt

                    Mvh eter
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #25
                      Ska väl kanske försöka ta ett bra kort framifrån i morgon.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #26
                        specmats,
                        tror att boken du tänker på är "Inredning av akvariet" skriven av Jörgen Eggers. Den kom ut i början av 70-talet. Har den själv i bokhyllan och läser om den då och då. Rekommenderas varmt, men det är svår att få tag i. Har inte sett den på något antikvariat.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Micke Lövberg
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 349

                          #27
                          Intressant tråd!

                          Skrev själv en liten artikel i CB 1/06 om just detta med inredning kontra uppfödning.

                          För att göra en lång historia kort, tycker jag att man i grunden ska ge sina fiskar en miljö som ger dom förutsättningar att leva som i det fria.

                          Att man sedan kompletterar med inredning som tilltalar ögat anser JAG är helt Ok och upp till var och en.

                          Tycker man att Malawi är fina fiskar och att rötter är en snygg inredningsdetalj så "so what"?
                          375L Malawi
                          112L Tanganyika
                          90L Tanganyikayngel
                          45L Tanganyika

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Snygga kar.
                            En riktig inspirationstråd detta.
                            Har själv provat att gömma slutet (sand - bakruta) av sanden men inte lyckat riktigt. Detta för att få karet att verka djupare än det är.
                            Åsen som man lätt kan bygga upp har en tendens att plana ut efter redan någon vecka.
                            Även provat att lägga grövre stenar som en gärsgård 10 cm innan bakrutan för att finta ögat.
                            Tyvärr har jag ingen bild på det, men det blev rätt bra.
                            Micke Lövberg - Tycker att det estetiska är mycket viktigt i de kar man har i huset för allmän visning, för att karen blir kanonfína "mini" miljöer.
                            Rötter är väl ok i Tanganyika & Malawi byttor om man känner för det. Men jag vill visa för kompisar inte bara skillnader i fiskarter utan även skillnaderna som finns mellan t.e.x SA & Malawi när det gäller vattenvärde. Då blir det naturligt i alla fall för mig att även ha i sten-kalk- rötter- växter som som inte bara är bra för ögat utan även är bra för vattnet och de fiskar som är anpassade för de vattenvärde som finns i karet.
                            Dessutom är det mycket lättare att hålla reda på fiskens trivsel om man ger sig själv och karet de rätta förutsättningarna. Då har kalk - rötter - grenar även växter betydelse.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #29
                              Jag fixade lite i karet igår och insåg att det bara var 20 cm av slutet av karet som syntes. Fixade till det lite enkelt genom att lägga lite halvstora stenar väldigt nära bakrutan. Har inte hunnit riktigt känna in vilken effekt det haft, men direkt känns det ändå bättre när man inte tydligt ser var det tar slut.

                              För mig så är det först fiskarnas behov som står i centrum och sedan försöker jag bygga något snyggt och spännande utifrån det. Det är en utmaning att ha de begränsningarna när man inreder. Jag försöker även vara biotopriktig i den utsträckning det går, vilket gör det till en ännu större utmaning. Det blir mer lycka när man väl hittar det man sökt efter, både växt och fiskväg, eller varför inte sten eller rotväg.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Håller med dig helt Prayerman "Fiskarnas behov som står i centrum" därför är det inte bara att häva i rötter för att man tycker att det är snyggt i ett t.e.x Tangayikakar.
                                Har t.e.x läst här på ciklid att Tropheus är känsliga om man har rötter i karet.

                                Kul det där med att man kan ändra horisonten och därigenom få större djup i karet.
                                En sak som jag råkat ut för är att mitt vägginbygga kar som är 70 cm djupt verkar betydligt djupare om jag inte fyller karet hela vägen upp.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...