Mer klor tillsatt vid högre temp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusfisk.se
    Användare
    • februari 2006
    • 18

    #16
    Tjena..


    Jag prata med stockholmvatten för någon dag sedan.
    Och enligt honom så tillsätter dom inte mer klor (monokloramin) på sommaren.
    Han sa även att det var mindre klor i vattnet på sommar halvåret.
    Monokloramin kan man lufta ut på ca ett dygn och innehåller inte ammoniak den går även att neutralisera med c-vitamin 1ml/10Lvatten.
    Jag har precis skaffat mig ett kolfilter för att prova och se hur det fungerar det man ska tänka på är ju att det även tar bort mineraler och spårämnen som kan vara bra för tex yngel.

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #17
      Hej Patrik.
      Det var det jag ville komma fram till att salt ej har med klor att göra.Tycker att folk med en gång skriker häll i salt mot allt möjligt,sant att det hjälper i vissa fall mot dåligt slemlager och parasiter.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Ursprungligen postat av olaJ
        Claes Ohlsson säljer en filterpatron som kan kombineras med olika typer av filter, nu på våren och sommaren kör jag själv en kolfilterpatron som kan fyllas på om och om igen vid behov, det finns även andra typer av patroner som t.ex nylonfilter mm. Kostar inte många hundralappar för ett bra system.

        Hur funkar det med en sån filterpatron? Vad kopplar jag den till? Är det bara å koppla den till en pump med en gång? Du har ingen bild som du kan visa hur du exakt har gjort?

        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av Mats
          Hej Patrik.
          Det var det jag ville komma fram till att salt ej har med klor att göra.
          MVH Mats
          Klor produceras genom elektrolys av saltvatten =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • annaedlund
            Användare
            • oktober 2005
            • 73

            #20
            På flaskan till tetras aqua safe står det " neutraliserar aggressivt klor och tungmetaller" Är det någon som vet vad "aggressivt klor" betyder? Är kloraminer ex på aggressivt klor?

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Natriumhypoklorit mest aggresiv mot bakterier men lätt att oxidera (lufta ur).
              Dikloramin mindre aggresivt men betydligt svårare att lufta ur vilket är sämre för våra fiskar.
              Tror att Aquasafe "neutraliserar" båda typerna.
              Har använt vattenberdningsmedel med ok resultat men började labba med filter i stället för att Aquasafe blev så himla dyrt i längden.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • annaedlund
                Användare
                • oktober 2005
                • 73

                #22
                Ja det är klart- har man många akvarium med många liter vatten blir det förstås dyrt med aqua safe. Jag har bara ett 540l så en aqua safe räcker ungefär ett halvår för mig..

                Vad finns det för andra alternativ att bli av med klor och tungmetaller?
                Är det kolfilter som kan neutralisera dessa?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Anna,
                  om man byter med kallvatten minskar man risken för tungmetaller. När det gäller klor är det kolfilter och/eller c-vitamin (askorbinsyra) som gäller.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • annaedlund
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 73

                    #24
                    Men det här med kallvatten. Blir inte fiskarna rätt tagna om man häller ner 40% 10 gradigt vatten?

                    Kolfilter hur funkar det använder man det istället för en vanlig filtermatta? Eller är det ett eget system? Är det dyrt?

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #25
                      Jag skulle oxå vilja veta hur det fungerar mer exakt med kolfilter. Enda sättet jag vet är å inhandla aktivt kol o lägga i t.ex nylonstrumpa i innerfilter, lr ytterfilter. Men just kolfilter? Hur fungerar det? Är det enbart ett filter med kol som drivs separat lr är det, just det jag beskrivit?

                      ???
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      Arbetssätt...