Halvdöda fiskar efter vattenbyte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Halvdöda fiskar efter vattenbyte...

    Snart säljer jag mina akvarium...

    Igår bytte jag vatten i mitt 190 L, när jag fyllt upp det fixade jag med slangar osv så skulle jag mäta tempen och vad får jag se? Jo mina A. Comp. ser helt väck ut och vid en närmare titt ser jag att de är helt röda "bakom" gälarna och vid näsborrarna. Fick panik och tog ur 20 liter och ersatte med nytt vatten och satte mig och studerade vad som hände. Ena firren såg fortfarande helt väck ut, de tre andra stod bakom cirk. pumpen och såg inte helt pigga ut. Efter ett tag började det röda försvinna på en av dom och den började simma runt lite men den såg knappast pigg ut.

    Övriga firrar var precis som vanligt, bråkade runt snäckorna osv...

    Jag var helt övertygad om att alla skulle ligga döda idag på morgonen men det var de inte! Matade försiktigt nu och de käkade tom, den som var mest risig igår såg iofs inte helt pigg ut, den låg på en sten och käkade inget (möjligtvis att den fick i sig någon smula).

    Den enda skillnaden vid det här vattenbytet mot förra (som var Comparnas första hos mig) var att jag inte använde Gardena munstycket, mao inte luftade ur vattnet så mycket. Min tanke var att det kunde vara Amoniakförgiftning, men vattenvärdena är bra, ingen nitrit och lite nitrat. Har dock inte kollat amoniak, luktade i akvariet men är ju förkyld som s*tan...

    Kan det vara klorförgiftning? eftersom jag inte luftade vattnet den här gången och det är enda skillnaden. Eller kan det funnits något annat skit i kranvattnet som Comparna är extra känsliga emot?

    Börjar bli jävla trött på allt strul, har ju funkat så jäkla bra länge nu, så börjar strulet

    Någon som har några erfarenheter? Vad ska jag göra (drar hem från jobbet om det är nödvändigt!)

    /Erik
    Senast redigerad av Erik Österlund; 01 juni 2006, 10:20.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det är ju ofantligt svårt att säga vad det kan ha varit eftersom det inte finns något uppmätt/konstaterat. Personligen så tycker jag att amoniakutfällning låter mest trovärdigt av dina två förslag. Ett sätt att mildra symptomen av amoniakförgiftning är att tillsätta salt i vattnet.

    När jag bodde i Växjö så hade vattenverket tidvis problem med zink (tror jag att det var) i vattnet. Detta gjorde att folk som bytte vatten vid fel tidpunkt riskerade alla sina fiskar. Jag klarade mig genom att ha en personlig kontakt på vattenverket, bara att ringa och kolla innan vattenbyte. Vad jag menar är att det händer att saker som inte bör komma ur kranen ändå gör det, kanske vanligare på vissa ställen än andra. Så ring ditt vattenverk och prata med dem, de brukar vara mycket hjälpsamma med analyser av vattnet. Butiken i växjö som körde med automatiska vattenbyten kunde inte uppdatera sig hela tiden så de investerade i ett kolfilter. Har man mycket dyra fiskar och tycker om att byta vatten kan kolfilter vara en bra grej.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Alla som har akvarium borde kontakta "sitt" vattenverk och begära en analysrapport av dricksvattnet, samt vad som tillsätts i vattnet.
      Vattenverken talar ju inte om när de spolar rent ledningar eller tillsätter nåt konstigt preparat och då är det vanskligt att göra vattenbyten måndag-torsdag. Fredagar jobbar ju inte komunalarbetare så lördag o söndag är nog de bästa tillfället att göra vattenbyten.
      Obs det gäller inte överallt.
      Om nåt konstigt händer med fiskarna efter ett vattenbyte så är det bra om man kontaktar vattenverket och frågar vad dom har gjort, om de spolat rent ledningar eller tillsatt nåt djävulsskap. Det är inte säkert man får svar men är man enträgen så får man reda på en del.
      Sen är det som tidigare sagt bra att spola ett tag och spola igenom vattenslangen ordentigt så att inget gammalt "ruttet" vatten är kvar slangen.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ska försöka få tag i vattenverket!

        Jag spolar alltid i 5-10 minuter innan jag sätter på slangen för att rensa i rören, jag bor i hyreshus så jag tror inte att vattnet står still speciellt mycket men jag tar det säkra före det osäkra! Slangen spolar jag alltid ur!

        Konstigt att bara Comparna blev risiga, de andra verkade inte alls lika berörda. Men de kanske är känsliga?

        Hoppas att de klarar sig nu!!!!

        Magnus, du vet ju att jag saltar , hjälpte tydligen inte nu, eller också saltar jag för lite...

        Kolfilter skulle göra både mitt, men framförallt, fiskarnas liv enormt mycket trevligare har jag förstått. Synd att jag inte har pengar till detta för tillfället...

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          I bland händer det att huvudvattenledningarna tar in föroreningar, typ vid byggen eller att ledningarna är i dåligt skick. I Järfälla har det hänt där vi bor. Det kan vara ett större bygge som pågår några kilometer bort. Min fru kan känna om vattnet smakar annorlunda. Inte för jag vet om det kan påverka fisken.
          Erik, kontakta vattenverket/kommun om ni inte har gjort det och hör efter. Det bästa är om ni kanske få någon och komma hem till er och mäta värdena.
          Vi har lyckats med det, men då var det som sagt var att det smakade illa.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Vattenverken talar ju inte om när de spolar rent ledningar eller tillsätter nåt konstigt preparat och då är det vanskligt att göra vattenbyten måndag-torsdag. Fredagar jobbar ju inte komunalarbetare så lördag o söndag är nog de bästa tillfället att göra vattenbyten.
            Jag byter alltid vatten på Lördag eller Söndag så det är kanske därför mina fiskar inte blir dåliga
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ska också koncentrera mina byten till lördag/söndag. Har tidigare haft teorin att inte byta i alla kar på samma dag ifall det skulle vara ngt skit i vattnet.

              Mina funderingar kring att det är ngt konstigt i mitt vatten där hemma börjar kännas troliga...

              Jag kontaktade vattenverket förra sommaren och fick bara ett kort, märkligt svar utan att egentligen få svar på mina frågor. Jag följde dock inte upp det.

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Vet du vilket vattenverk du får vatten ifrån? Lovö eller Norsborg? Jag bytte vatten igår och jag har, såvitt jag vet, Norsborg. Jag märkte inget alls på mina fiskar, och då gjorde jag bland annat ett lite för stort vb (50%) i yngelburken med P. nigripinnisar. Men bor man i Nacka kanske man har Lovö?

                Jag är annars lite inne på antingen ammoniak eller salt. Om du höjde upp KH och pH med bikarbonat så kanske det löste ut massa ammoniak från ammonium? Eller om du bytte massa vatten utan att tillsätta nytt salt direkt, så sjönk salthalten dramatiskt och det brukar inte fiskar gilla. Kan det ha varit nåt sånt?
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Vet du vilket vattenverk du får vatten ifrån? Lovö eller Norsborg? Jag bytte vatten igår och jag har, såvitt jag vet, Norsborg. Jag märkte inget alls på mina fiskar, och då gjorde jag bland annat ett lite för stort vb (50%) i yngelburken med P. nigripinnisar. Men bor man i Nacka kanske man har Lovö?

                  Jag är annars lite inne på antingen ammoniak eller salt. Om du höjde upp KH och pH med bikarbonat så kanske det löste ut massa ammoniak från ammonium? Eller om du bytte massa vatten utan att tillsätta nytt salt direkt, så sjönk salthalten dramatiskt och det brukar inte fiskar gilla. Kan det ha varit nåt sånt?
                  Jag får också vatten från Norsborg, men det kan ju hända att det finns något skit i pumpstationen i Nacka. Men det var ändå bra att få reda på att det inte var ngt strul hemma hos dig.

                  För att man ska få problem med amoniak krävs väl att det finns organiskt material vilket leder till ammonium i vattnet (misskött akvarium) och det har inte jag.

                  När det gäller saltet och bikarbonatet så gör jag som jag brukar göra, att jag tillsätter det när jag kört igång filterna/cirk. pumparna. Det brukar mao bli när akvariumet är i stort sett fyllt till max. Det blir ju lägre salthalt under den tid som det nya vattnet tillsätts, men å andra sidan kan man väl inte tillsätta saltet innan man fyllt upp rätt mängd vatten. Man skulle ju förstås kunna stå och pyttsa i efterhand...

                  Jag vettifan vad som hände...

                  Tack för era förslag, jag tar till mig allt och vill gärna lösa det här eftersom det är dax för nytt vattenbyte ikväll i 1225... Ni kanske har sett i andra trådar förut att jag upplever problem vid vattenbyten annars också så ngt fel måste jag ju göra!
                  Senast redigerad av Erik Österlund; 01 juni 2006, 12:36.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ett säkert sätt att få till akvarievattet är som någon ovan skrev aktivt kolfilter.
                    Har tagit flera prov på kranvattnet. Det visade sig hos mig att ämnena i vattnet varierar i mängd.
                    Vattenberedning av något slag - sump, ro-filter, a.kolfilter eller vattenberedningspreparat är definitivt att föredra i allafall där man märker beteendeförändring vid vattenbytena.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Ska också koncentrera mina byten till lördag/söndag. .

                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Tack för era förslag, jag tar till mig allt och vill gärna lösa det här eftersom det är dax för nytt vattenbyte ikväll i 1225... Ni kanske har sett i andra trådar förut att jag upplever problem vid vattenbyten annars också så ngt fel måste jag ju göra!
                      Va? är det lördag idag? Har du fått info från Vattenverket?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        När du saltar så använd axal-tabletter. Dom kan du lägga redan när du börjar fylla karet för att de löser sig ganska långsamt. Bikarbonat däremot tillsätter jag sist eftersom då är vattnet som mest "utspätt".
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Tror inte på lördagsteorin. Kan lika gärna vara så man säkerställer bakterienivån genom att höja dosen bakteriedödare på helgen. Detta eftersom vattenverken ofta har en "normaldos" bakteriedödare som ligger en bit under gällande gränsvärde, vilket betyder att man har en justernivå att ta till. Vattenförbrukningen kan dessutom variera mellan vardag och helg vilket är ytterliggare ett skäl till att byta vatten på vardagar. dessutom är det vardagar som oftast gäller för vattenprovtagning och då torde borde man se till att ha det bästa vattnet.
                          Senast redigerad av LN; 01 juni 2006, 13:47.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Va? är det lördag idag? Har du fått info från Vattenverket?
                            Har inte fått svar ännu...

                            Jag skulle ju lätt kunna vänta tills på lördag men jag borde göra det idag.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              När det gäller saltet och bikarbonatet så gör jag som jag brukar göra, att jag tillsätter det när jag kört igång filterna/cirk. pumparna. Det brukar mao bli när akvariumet är i stort sett fyllt till max. Det blir ju lägre salthalt under den tid som det nya vattnet tillsätts, men å andra sidan kan man väl inte tillsätta saltet innan man fyllt upp rätt mängd vatten. Man skulle ju förstås kunna stå och pyttsa i efterhand...
                              Hur länge är cirkulationspumparna/filtren avstängda, måste ni stänga av dessa. Jag själv gör det aldrig utan jag har insugen så långt ner.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...