Halvdöda fiskar efter vattenbyte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #31
    Kollat hårdheten i ditt kar och i kranvattnet?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Mm, firrar och vattenbyten är ett helt jämrans kapitel för sig. Jag vill gärna använda kallvatten, då jag inte trivs med tanken på tungmetallutfällningar från varmvattenrören (har räkor och de är rätt känsliga för det). Samtidigt blir en del Tanganyika-firrar helt konstiga om jag byter med för mycket kallvatten. Scalarerna får sår på kroppen oavsett vilket, och jag har som hypotes just nu att det beror på klor/kloramin i vattnet (har bytt lite vatten varje dag under en längre tid). Pratar om lokalen nu.

      Turligt nog har jag semester from måndag och då ska baske mig vattentunnorna upp. Förbereda vatten vet jag är en verklig höjdare, då jag testat det i annan lokal. Blir totalt fyra tunnor så det finns utrymme för en osmostunna, en hårdvattentunna och två normaltunnor till centralsystemet.

      Men, men. Det är bara för trist att kranvattnet är så skumt i relation till firrarna att de kan dö av bytena.

      Deelay,
      intressant (men trist) hur det funkar olika med nya respektive "gamla" firrar. Förändringar i salthalten påverkar fisken, det är helt klarlagt. Skillnaden i det osmotiska trycket i cellerna kan bli så stort att fisken dör. Brukar dock ske rätt snabbt, men kanske kan det påverka under längre tid också. Är väl rätt enkelt att testa - låt nya firrar gå och vänja in sig i vattnet, och byt försiktigt under en period. Gå sedan stegvis upp i vattenbytena och se vad som händer. Skönt att kunna bekräfta/utesluta något.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #33
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Förändringar i salthalten påverkar fisken, det är helt klarlagt. Skillnaden i det osmotiska trycket i cellerna kan bli så stort att fisken dör. Brukar dock ske rätt snabbt,
        Hilsen,
        Så salt i kombination med klor låter ödesdigert på nått sätt då kloret ger sig på cellväggarna...
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Nja, vet inte om kombon specifikt skulle vara extra farlig. Det är just ändringar i salthalten som kan ställa till det. Har man stoppat ner nya firrar i karet och inte har riktig pejl på vilket vatten de gick i från början är det troligen klokt att vara lite försiktig med vattenbytena, alt. byta med förberett vatten. Med nya firrar tror jag din slutsats stämmer.

          I denna tråden diskuterades lite kring firrars osmosregulering:


          Det ska vara värre att flytta fisk från hårt till mjukt vatten än tvärtom, om jag inte missminner mig.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 juni 2006, 07:17.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • jajja2

            #35
            Vet att det gått ett bra tag sedan denna tråden användes, men hittade den då jag sökte efter ordet "aktivt kol" . Jag tog kontakt med vattenverket (sydkrafts då jag bor i skåne) för jag märkte att vårt kranvatten smakade konstigt och dessutom gillade inte mina ciklider då jag gjorde vattenbyten(vilket de eg. borde göra ). Med andra ord "gjorde jag en reklamation av vattnet". Hade ngr dagar senare de hos mig för att ta med prover till labbet. Svaren kom efter ngn vecka, och sammanfattningsvis står det att det är drickbart så länge man spolar länge innan man använder det då det finns avfällning ifrån kopparrören i vattnet. .Men oavsett hur mkt jag än spolar så kommer det ändå alltid finnas koppar kvar i vattnet.

            OK! det är ju bra att jag fått reda på det, men VAD KAN JAG GÖRA ÅT DET? ingenting blir eg. bättre av min nyfunna kunskap om jag inte kan göra ngt åt det, eller hur? Finns det ngt medel som tar bort koppar ur vattnet? Räcker det med vattenberedningsmedel? Svar: Nej, eftersom fiskarna ändå reagerat.

            Hur är det med aktivt kol? Var kan man få tag på stora mängder aktivt kol utan att bli ruinerad. Förr trodde jag att "aktivt kol" var detsamma som stenkolen man köper i djuraffären, därav har jag stora mängder stenkol som inredning i mina akvarium. Men, nu när jag vet bättre skall jag investera i den grus som kallas "aktivt kol" som man gör av stenkolen. Då är det rätt bra om man har ngn slags behållare för detta och inte häller det direkt i akvarievattnet! lol. Var köper man det ngn stans? ngn som vet.

            Har redan konstaterat att de minimala kolfilter som finns att köpa till min "inbyggda" "juwelkars pump" inte är att föredra då det är för krångligt att byta ut dem hela tiden och dessutom blir alldeles för dyrt. Det är väl tillverkat av vanlig finporig filtermatta "doppat" i "aktivt kol damm"... vilket man torde kunna göra själv.?! tror jag iallafall. det borde sänka kostnaden rejält om det inte står juwel som tillverkare och dessutom kunde man få till ett större filter så man slapp byta varje vecka.

            Synpunkter?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #36
              Koppar är en luring. Några sätt finns det ändå. Aktivt kol, som du är inne på, funkar mot mycket men jag är faktiskt inte helt säker på att det "suger upp" koppar. En variant är att ordna ett osmosfilter (relativt dyrt) och köpa in kemikalier (också dyrt) som man sedan blandar i vattnet för att få ett bra vatten. Alternativt skippar du kemikalierna och blandar i en viss del kranvatten i osmosvattnet. En annan variant är att använda något vattenberedningsmedel - de motverkar definitivt koppar (du får kanske fundera igenom alltihop en gång till och kolla så att det inte finns någon annan faktor som firrarna kan ha mått dåligt av). Ytterligare en variant, som också kan funka som komplement, är att ha torv i akvariet. Torv minskar giftigheten hos tungmetaller generellt. Beror lite på vad du har för firrar vilken variant som är bra. Vattnet från kallvattenledningarna fäller i vilket fall ut minst koppar, så det är det du ska använda. Har du plats kan du förbereda vattnet i en större hink eller vattentunna, och så byter du med det vattnet.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • jajja2

                #37
                Torv går nog inte.. har för mig att det gör vattnet surt, eller? Har ju ciklider ju

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #38
                  Jag hade kopparutfällning från mina rör i mitt nybyggda hus.
                  Ett elände. Enda hållbara lösningen är att skaffa sig ett osmosfilter.
                  Ja körde med 100 % osmosvatten i ett år. Det är ett litet trixande med salt och buffert(bikarbonat). Men efter ett tag så hittade jag rätt och fisken toktrivs. Att SA skulle reagera possitivt är rätt naturligt eftersom dom lever i enbart regnvatten, så den riktiga överaskningen var Tangayika och Malawi fiskarna.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...