Halvdöda fiskar efter vattenbyte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Hur länge är cirkulationspumparna/filtren avstängda, måste ni stänga av dessa. Jag själv gör det aldrig utan jag har insugen så långt ner.
    Mina är avstängda i ca: 20 minuter. Ytterfiltrena går hela tiden men inte "modulfilterna".

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #17
      Vet att en del inte byter vatten på helger eftersom flödet är betydligt mindre då!
      Att tappa och fylla på samtidigt gör att man slipper stänga av filter överhuvudtaget! Bara att skaffa en slang till!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ammonium/ammoniak finns i filtren så det räcker och blir över. Fast jag tror inte på det. Comparna är lite känsligare än en del annan fisk, ffa för vattenbyten (enligt min erfarenhet). Mina har reagerat likadant när jag bytt för mycket vatten eller med för kallt, så att tempen sjunkit snabbt. Samma sak med Jullar och sandciklider. Klart värt att kolla upp om vattenverket tillsatte/gjorde något just den dagen.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #19
          Alla fyra Comparna lever och är nu pigga igen!!

          Jag har kommit fram till att det beror på att jag bytte med för kallt vatten, precis som du är inne på Patrik. Kommer övergå till att byta med temp. vatten igen som jag gjorde tidigare! Har nämligen aldrig haft de här problemen tidigare och har knappast märkt några possitiva effekter när jag började byta med kallvatten. Bara negativa...

          Jag har nu testat allt som går att testa känns det som, så nu återstår en sak: kolfilter!!! (grattis Larry )

          Jag kommer köra med aktivt kol i mina filter, både i modulerna och ytterfilter.

          När jag snackade med kommunen igår om vattnet så var snubben som är ansvarig borta och den personen jag pratade med visste ingenting. Han visste inte vad de använder för typ av klor ens...

          Men vi är fler som får vatten från Norsborg så kanske att någon annan fått svar tidigare?

          Jag misstänker att mina problem beror på kloret och inget annat, förmodligen är det kloramin eftersom fiskarna reagerar så mycket. Och att problemen inte riktigt försvinner mellan vattenbytena.

          /Erik

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Men vi är fler som får vatten från Norsborg så kanske att någon annan fått svar tidigare?
            Jag har ringt dit (för nåt år sen), men då hade jag bara mer allmänna frågor om vattenvärdena (pH, osv.). Iallafall fick jag snacka med nån jeppe som själv hade akvarium (och lustigt nog bodde i Årsta precis som jag), så han var ganska väl insatt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad han hette... Men han var medelålders, så han hette troligen Leif eller Lars eller Anders...

            Och nu när jag tänkt efter lite så kommer jag på att mina calvus också är känsliga för vattenbyten. Min hane har en tendens att mörkna och bli rätt skygg några timmar efter bytet. Och det gäller bara mina calvusar.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Tack Erik.

              Zzzzt - Att fylla och tömma samtidigt är inte alls lika effektivt. Ska du byta hela vattenmängden så kräver det att du minst byter 5ggr vattenvolymen innan allt "gammalt" vatten är ute. Säg att din avsikt är att göra ett 50% vattenbyte (byta ut det gamla nitratrika), då kräver det att du minst fyller hela akvariets volym eftersom du redan från start börjar tappa ur "nytt" vatten.

              Vilket i sin tur betyder dels att det går mycket mera tappvatten samt att du tillför mycket mera klor vid sådana vattenbyte.

              Det kan du enkelt kolla om du har ett nitrat test, och tar hänsyn till nitratmängden du ev. tillför i kranvattnet.
              Senast redigerad av LN; 02 juni 2006, 11:47.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                #22
                Ursprungligen postat av dinajel
                Och nu när jag tänkt efter lite så kommer jag på att mina calvus också är känsliga för vattenbyten. Min hane har en tendens att mörkna och bli rätt skygg några timmar efter bytet. Och det gäller bara mina calvusar.
                Jag märkte samma "problem" med mina Compressicepsar men INTE Calvusarna...då e d kanske så att Altolamprologusar är extra känsliga för svängningar, undrar varför?
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Zzzit
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 253

                  #23
                  Ursprungligen postat av LN
                  Tack Erik.

                  Zzzzt - Att fylla och tömma samtidigt är inte alls lika effektivt. Ska du byta hela vattenmängden så kräver det att du minst byter 5ggr vattenvolymen innan allt "gammalt" vatten är ute. Säg att din avsikt är att göra ett 50% vattenbyte (byta ut det gamla nitratrika), då kräver det att du minst fyller hela akvariets volym eftersom du redan från start börjar tappa ur "nytt" vatten.

                  Vilket i sin tur betyder dels att det går mycket mera tappvatten samt att du tillför mycket mera klor vid sådana vattenbyte.

                  Det kan du enkelt kolla om du har ett nitrat test, och tar hänsyn till nitratmängden du ev. tillför i kranvattnet.
                  Jag har aldrig haft några problem med klor i vattnet!
                  Självklart går det åt mer vatten osv, men om jag skall byta vatten i alla mina kar och göra det genom att först tappa ur, stänga av filter m.m. och sedan fylla på, så tar det en jävla tid!!! Och jag måste passa det hela tiden. Nu hänger jag i bägge slangarna, låter det sitta en stund, och eftersom jag har kranar på bägge mina slangar, så stänger jag dem och sätter i dem i nästa kar. På så sätt kortar jag ner tiden enormt!
                  Under alla år jag haft fisk så har kloret aldrig varit något problem, tror att problemen ligger på annat håll, och att isf kloret DÅ kan spöka!?
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #24
                    Ursprungligen postat av Zzzit
                    Under alla år jag haft fisk så har kloret aldrig varit något problem, tror att problemen ligger på annat håll, och att isf kloret DÅ kan spöka!?
                    Någon idé om vart problemet skulle ligga om det inte är kloret?

                    Jag har nu uteslutit att kopparutfällningar eller annat från temp. vatten skulle kunna vara orsaken eftersom det blir likadant vid kallvatten. Eller snarare värre med kallvatten eftersom temp. sjunker så mycket att fiskarna får en chock!

                    Jag har provat att lufta vattnet genom munstycke för att få bort kloret- ingen effekt vilket leder tankarna mot att kloramin tillsätts i kranvattnet.

                    Jag har provat med salt och utan salt, ingen större skillnad men lite possitivare MED salt.

                    Jag har provat att byta vatten varannan vecka eller varje vecka, ingen skillnad när det gäller fiskarnas irritation (som de får av ngt skit)

                    /Erik

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #25
                      Provat mindra vattenbyten oftare? Kanske bara 5% varje dag?
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #26
                        Ursprungligen postat av eraserx
                        Provat mindra vattenbyten oftare? Kanske bara 5% varje dag?
                        Nej det har jag inte, delvis för att jag faktiskt har ett annat liv utanför mina akvarium

                        Måste hitta en annan hållbar lösning!! (aktivt kol ska provas)

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • november 2004
                          • 569

                          #27
                          Vad skulle hända om du bytte mycket mindre vatten? Kanske 20-25% var tredje vecka bara och matar lite mindre istället? Eller det kanske du redan har provat. Det kan ju bli lite stressande för fiskarna med ständiga stora vattenbyten kanske. Bara en tanke...
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Vad skulle hända om du bytte mycket mindre vatten? Kanske 20-25% var tredje vecka bara och matar lite mindre istället? Eller det kanske du redan har provat. Det kan ju bli lite stressande för fiskarna med ständiga stora vattenbyten kanske. Bara en tanke...
                            Har inte provat att byta så pass lite vatten, däremot har jag provat varannan vecka och då bytt 30 - 40%, det blir ju ett relativt stort byte men inte mer än vad som skulle fungera tycker jag. Blev dock ingen förändring...

                            Har inga täckglas utan har mina "hemmasnickrade" lysrörsramper som "tak". Det innebär dock att det dunstar en del men inte mer än att vattenbyte varje vecka klarar av det.

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #29
                              Hm. Om du bara slutar med vb helt då? I kanske en månad eller så? Så får du se vad som händer. Det kanske är förändringarna som dom inte gillar. Bara fyller på för det avdunstade vattnet, och så i med lite grönt som tar hand om nitrat och ammonium/-ak.
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Nått skumt e det med fisk o vattenbyten.

                                Drar jag upp fisk hemma så byter jag 50% 2gången i veckan och fiskarna mår hur bra som hälst så länge dom går där... inget salt inget annat tillsatt, endast kranvatten. Tar jag fiskar utifrån och börjar köra samma sak skiter det sig direkt så frågan e ju om det kan ha o göra med hur fisken gått tidigare... dvs har den levt i saltat vatten eller inte som exempel. Hur pass mycket påverkar det fisken att gå i olika salthalter, vore ju bra o veta, kanske nån som har koll på det?
                                Att fisken har svårt att hantera en minskning av saltmängden e ju ganska känt.
                                Jag bytte vatten både hemma och i lokalen i förrgår med resultat av att några fiskar inte alls mådde bra på morgonen dagen efter, eller kanske inte e vattnet utan nått sprider sig i luften just nu eller den dagen... jaja skumt e det iaf.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...