222liters Tanganyika Projekt !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    222liters Tanganyika Projekt !

    Tjenna tänkte skriva lite om mitt 222liters tanganyika projekt här.
    Kanske det är någon som kan komma med tips eller förslag på olika saker.

    Hade iallafall ett 222liters stående, och efter att en kompis hade mycket Multisar och sådant så tog jag hem ett gäng till ett 375 är hemma.

    Jag blev helt biten när både multisarna och Sumbon började leka efter första veckan, så nu är det ut med Växtakvarietankarna och in med Tanganyika hehe.

    Så nu ska jag försöka få ett snyggt och försöka få det så boitopiskt som möjligt

    Hade tänkt lite så att i karet ha ett stenröse i vänstra hörnan som sträcker sej nästan eller ja helt upp till ytan, med aningen sprängsten eller gråsten.
    Låta röset sträcka sej lite ut i karet till kanske häften eller så..
    Sen försöka få det att blir lite sandbank liksom, så att från röset det blir en typ backe uppifrån och ner.

    I mitten av karet ska de vara nästan helt rent från sten och sånt, kanske en plats för några sandlekare, om det nu går att få dom att fatta att det är "deras" ställe

    från mitten till hägra hörnet ha lite småsten, som bryter av lite från sandbanken och sen köra en liten koloni med Multisar eller Ocellatus typ.

    Det är vad jag har tänkt men ni får gärna komma med andra förslag självklart



    Vad som är gjort idag är att karet är på plats, lek med vattenpasset så det ska vara rakt.
    Har tvättat blästersant och Rådasand 0.8-1.2mm som jag blandat för att det ska se lite mer naturtroget ut.

    I vänstra hörnet där röset ska vara ligger det en bit frigolit in till häften av karets botten med tanke på att det ska vara en del sten och jag vill inte att det karet ska göra en "Larry" alltså att botten ska ge upp * Kunde inte hålla mej Larry *


    Eftersom jag inte har medlemskap så jag kan inte lägga in bilder direkt så jag hoppas ni finner lite intresse i detta även om ni får klicka lite extra för att se bilderna..

    Så kom nu med förslag och ideèr

    Mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    #2
    Lite smått påbörjat med sanden och frigoliten


    Tvätta sand och grus är iiiinget kul alls
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Och ja bilderna kommer bli lite mindre nästa gång.

      Ni får tacka Laesk för det !!


      Mvh Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • februari 2005
        • 734

        #4
        Funkar denna som grundsten ?




        Mvh Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Den ser rejäl ut. Frågan är vad du tänker dig för form på resten av stenarna? Jag tycker det blir fel om man blandar kantiga och platta stenar med ovala. Snyggast tycker jag det blir med ovala stenar. Det gör också att det blir mer håligheter.

          Lägg inte för mycket jobb på karet. Tänk också på att du bor i Växjö så det går förmodligen sönder snart. (Ta i trä)
          Senast redigerad av Per B; 27 maj 2006, 19:44.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            mm tvättat sand/grus är det tråkigaste inom akvaristiken tror ja.....har du spolat ner påfåglarna nu redbullen luktar mycket tanganyika nu tycker ja

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Den ser rejäl ut. Frågan är vad du tänker dig för form på resten av stenarna? Jag tycker det blir fel om man blandar kantiga och platta stenar med ovala. Snyggast tycker jag det blir med ovala stenar. Det gör också att det blir mer håligheter.

              Lägg inte för mycket jobb på karet. Tänk också på att du bor i Växjö så det går förmodligen sönder snart. (Ta i trä)
              Nja den passade inte när jag väl tittat en stund.
              testade att bygga upp med kantiga stenar och det blev inte så som jag ville ha det.

              Tror det blir attt man få ge sej ut och jaga lite runda stenar, gråsten alltså.

              Ska fråga tjejen om jag får låna hennes resväska, en sån med handtag och hjul på och sen gå en runda....bor inte så lång ifrån ett ställe med mycket runda stenar..


              Nej nu ska vi inte vara sådana, här blir det inga kras på karen...inte hos mej iallafall " Peppar peppar "


              Funderade lite på det med att ha insug och utblås bakom stenröset, är de negativt att ha insuget där bakom, tänkte mest på att vattnet cirkulerar inte så bra där ?

              Mvh Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • Redbullen
                Användare
                • februari 2005
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                mm tvättat sand/grus är det tråkigaste inom akvaristiken tror ja.....har du spolat ner påfåglarna nu redbullen luktar mycket tanganyika nu tycker ja
                Ja det är f*n de värsta som finns, och det gick inte lura tjejen till att göra det heller ..

                Påffarna, nejdå...dom går i 540 litarn tillsammans med LN`s Fullvuxna 20+cm Uaru
                Ja de luktar en del tanga här ja, men jag tycker det verkar kul, Malawi för all del fina färger och fullt ös hela tiden
                Förutom Guzrob`s avelfiskar, Maxi stora Red Fin och Hongi som går i 375, dom är mest lugna och sura

                Nu är de tanga som gäller, ska försöka bli av med växtakvarieprylarna också, dumt att dom står och sammlar damm...

                Mvh Peter
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  haha ok lite offtopic där för min del...

                  vad ska du ha för tangas då....cylindricus är ju en snygg firre annars

                  Kommentar

                  • panna
                    Användare
                    • december 2004
                    • 233

                    #10
                    Om du ska bygga på höjden så är halvkantiga stenar att föredra. Ovala stenar hittar man i grustag som har varit i drift länge. Men i grustag som ligger i närheten av en stor skogsaverknig hittar man sten som är avrundade men fortfarande lite kantiga. Stora maskiner blottlägger dessa. Men innan du plockar prata med grustaget. Det är ju deras leve bröd. Jag har hittat fina stenar på sidan om hjulspåren. mvh. Jouni

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av panna
                      Om du ska bygga på höjden så är halvkantiga stenar att föredra. Ovala stenar hittar man i grustag som har varit i drift länge. Men i grustag som ligger i närheten av en stor skogsaverknig hittar man sten som är avrundade men fortfarande lite kantiga. Stora maskiner blottlägger dessa. Men innan du plockar prata med grustaget. Det är ju deras leve bröd. Jag har hittat fina stenar på sidan om hjulspåren. mvh. Jouni
                      Jag pratade precis med Gozrob och ska följa med han ut till hans husbygge i morgon.
                      Där är de ett stort område med mycket sten så de blir bara att bära hem så mycket man orkar, där finns det olika stenar i olika former

                      Mvh Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        haha ok lite offtopic där för min del...

                        vad ska du ha för tangas då....cylindricus är ju en snygg firre annars
                        Jag vet inte vad det blir till 100%, men det blir lite blandat iallafal
                        Hade tänkt lite hmm rockhuggers och sen lite sand och snäcklekare....så vi får väl se.

                        Mina Altolamprologus compressiceps, "Sumbu" får iallafall gå där i, två hanar och en hona som troligen gömmer något kul i sin snäcka som hon så ogärna lämnar

                        // Peter
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          #13
                          Hade lite sten liggandes i en balja hemma..

                          Började snickra lite på ett röse...


                          Och JA jag ska göra något åt solskenet också

                          Mvh Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • panna
                            Användare
                            • december 2004
                            • 233

                            #14
                            Morän är den bästa platsen. Om man hittar sten på åkermark så kan den vara lite väl kantig. Och sen Redbullen kom ihåg att du har varit sjuk, vill inte läsa om något ryggskott. mvh. Jouni Det sista var ironi. Lycka till.

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av panna
                              Morän är den bästa platsen. Om man hittar sten på åkermark så kan den vara lite väl kantig. Och sen Redbullen kom ihåg att du har varit sjuk, vill inte läsa om något ryggskott. mvh. Jouni Det sista var ironi. Lycka till.
                              Jag ryggskott....nänä..

                              Denna ryggen är stark som rötet trä

                              Mvh Peter
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                              Kommentar

                              Arbetssätt...