Hur mycket sand i akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Hur mycket sand i akvariumet

    Hejsan!

    Ville höra med er hur mycket (tjockt) lager utav sand ni har i era kar. Jag ska byta ut min korallsand i mitt 720 snart, och idag har jag ca 4 - 5 cm lager utav sand. Detta är kanske lite för mycket eller.... Anledningen till att jag la i så mycket var att det skulle vara lättare att få växterna att trivas lite bättre, nu är det ju inte mycket växter vi pratar om då detta är ett Mbuna akvarium, men det finns en del Javaormbunkar och vallisinera.

    Så hur ser det ut i era burkar??

    MvH

    Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Mycket sand är bra. Du kan omfördela bottenstrukturen väldigt flexibelt genom mycket sand. Till mitt 8-40 har jag köpt 4 x 25 kg Rådasand. Helt standard men inte utan anledning.

    Kommentar

    • robjo
      Användare
      • maj 2005
      • 330

      #3
      Ja, mycket sand är nog bra i den synpunkten att man kan omstrukturera botten. Sen har jag även märkt att även fiskarna tycker om att strukturera om i sanden, dom gräver sig sina egna små hålor och gropar under stenarna och så. Min tanke var bara om man minskar ner på sanden så kanske man kan stoppa i lite mer sten, men som sagt detta var bara en liten tanke som föddes hos mig i kväll. Vet inte exakt hur många kilo sand som ligger i mitt 720 idag, då det ingick i köpet. Det är standerd mått 200 * 60 * 60, så jag gissar på ca 80 - 100 kilo. Så tanken va att minska ner på sand och lägga i mer sten, allt för att få så lite påfrestning på bottenglaset som möjligt. Kanske är jag helt fel ute i mina tankar, eller vad säger ni..

      MvH

      Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Jag har först en frigolitskiva i botten som skydd. Sedan har jag ett så tunt lager som möjligt över frigoliten så att det går upp en bit över aluramen i mitt fall. Jag började med ett ordentligt lager sand och var nog uppe i snudd på 1 dm i början efter att ha pyttsat i så mycket som försäljaren ville kränga på mig. Då jag tycker att grävandet är totalt värdelöst för att uttrycka det milt så försöker jag hålla nere möjligheterna och bygga färdiga grottor av sten istället.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Ja ,jag tycker du är helt fel ute. Du kan byta ut hur mycket sand som helst mot sten och det påverkar inte hållfastheten i ditt akvarium på något påfallande vis. Lassa i hur mycket sten du vill. Vatten är i princip lika tungt som sten(jämfört t ex med luft) och de bärande konstruktionerna har helt andra marginaler än vad som borde gälla vid den orosnivå som du uttrycker.

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            #6
            Ja då behåller jag nog "samma" mängd sand när jag byter i sommar. Det enda man kan reta sig på ibland är den där "smuts" linjen man får i fram kant på burken. Men har man levat med den under denna tid så funkar det nog. Det blir trots allt en lite mer levande miljö i burken när fiskarna har byggt om i botten materialet, efter deras tycket och smak.

            Och att man inte tjänar något på att minska sanden och öka på med sten, tanken där var att byta ut den befintliga lavastenen mot "natursten" då jag tror det skulle passa bättre emot BTN bakgrunden. Lite orolig blev man ju när man tänkte på vikt skillnaden mellan lavasten och natursten, skillnaden är ganske mycket. Men jag byter ut allt på en gång sand som sten. vad säger man "våga Vinn" eller hur,

            //Robban
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Jag slängde i knappt 50 kg råda i mitt 375-literskar igår och det är runt 4-5 cm. Räcker gott tycker jag.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • september 2003
                • 386

                #8
                Väldans kort:

                "så lite som möjligt"

                Vissa har 5-10 cm sand i framkanten av akvariet och ändå mer där bak och det ger
                ett onaturligt intryck...

                Kommentar

                • Mmm
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 71

                  #9
                  Jag har nog bara 60-70 kg i mitt 720 liters. Tycker det fungerar bra...

                  Kommentar

                  • Laban
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 196

                    #10
                    Att sten väger i princip lika mycket som vatten är fel. Granit har en densitet på 3000kg/m3 och skiffer dryga 2000kg/m3.
                    Cheers,
                    Laban

                    "We Fear No Foe" MFC

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Jaja, det det begriper väl vem som helst som slängt en sten i vattnet att den är tyngre än vattnet
                      Man kan lika gärna säga att stenens relativa vikt minskar med den vikt som den undanträngda volymen vatten har.
                      Är bara underlaget rakt, plant och i våg tål akvariet betydande belastning så länge den inte är punktvis, och då är det av vikt att man har ett mjukt och lagom tjockt skikt mellan stenar och bottenglas.

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Jag har tömt i en säck med 25 kg ljus blästringssand i mitt Mbunakar (motsvarar väl 3 säckar till ditt, robjo). Tror inte man skall ha för tunt, eftersom invånarna gillar att gräva runt och skapa sanddynor. Man skall dock inte heller ha för tjockt, för i finkornig sand kommer bakterierna inte åt så långt ner.

                        Lycka till med bytet, och var försiktig. Jag bytte bara rakt av, vilket ledde till att 3-4 fiskar dog kort efteråt (delvis av bakteriechocken tror jag).

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Ursprungligen postat av matt.is
                          Väldans kort:

                          "så lite som möjligt"

                          Vissa har 5-10 cm sand i framkanten av akvariet och ändå mer där bak och det ger
                          ett onaturligt intryck...
                          Borde det inte bli mer naturligt med ett rejält sandlager eftersom det då kan skifta i bottenlagrets tjocklek på olika ställen i karet, precis som i naturen. Har man tunt lager kommer bottenglaset eller frigoliten fram - det ser onaturligt ut om något!

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #14
                            Mängden sand beror förstås också på vilka fiskar man har. Jag har rätt mycket i mitt 720 men det är för att mina Foae ska ha något att bygga bower av, vilket de med glädje gör. Just nu mäter gropen 18 cm upp från bottenglaset, gissar på ca 5-6 cm i mitten.

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Jag håller med Ralph här.

                              I mina kar har jag ungefär:
                              - Kar där fisk på tillväxt går, dvs massor av mat, har jag ingen eller väldigt lite sand.
                              - Mbuna-kar har jag ett tunnt lager, 1-3cm. Såpass att de kan flytta lite sand. De verkar trivas ändå.
                              - "Generellt" hapliskar, samma som ovan. Visserligen kan man få se lite udda prylar med mer sand. Tex byggde mina O. lithobates en stor bower att leka i för ett tag sedan.
                              - Kar med Fossorochromis skall ha ett ordentligt lager med fin sand. Riktigt kul att se när de silar sand och gräver ner sig själva sådär sporadiskt.

                              Nackdelen med ett tjockt lager av fin sand är att det lätt blir "sumpgasfickor" eller allmänt unken lukt om man inte rör om i det titt som tätt.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...