Klor i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    Klor i vatten

    Den process som användes på Häggebergs vattenverk är inte ändrad vad avser klordosering. Den har varit densamma sedan minst 30 år tillbaka. Vi doserar klorgas men kommer inom snart gå över till natriumhypoklorit. Vi doserar också ammoniak för att binda kloren till kloramin.

    Kan någon förklar för mig om det här är den typ av klor man måste låta stå i 5 dagar för den skall försvinne som inte går få bort med duschhandtag? Eller som man måste köra över aktivt kol för att få bort?


    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Problemet för oss fisknördar är att kloramin har just den egenskapen att den vill vara kvar i vattnet längre än klorgas. Alltså det tar längre tid att lufta ur.
    En del säger att det inte har någon påverkan på fisken (att förbehandla vattnet innan det kommer i akvariet) och den del som jag säger att det visst har påverkan på fisken.
    I mina byttor kan jag se en klar skillnad om jag filterar vattnet eller ej. Vid filtering blir det mycket lättare lek, dom kliar sig mindre samt färgar mer och växer bättre.
    Helt klart skäl nog för mig till att förbereda vattnet.

    Låna ett osmos filter av någon polare och prova en månad eller två så kan du konstatera fakta själv.
    Senast redigerad av LN; 27 april 2006, 13:47.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Det här är en fråga jag själv klurat över en hel del. Just kloraminer går inte att lufta bort kvickt, om jag greppat det rätt. Har sökt, men inte hittat någon info, kring hur man får bort möget. Dessutom är det svårt att få reda på vad de använder till just Malmövattnet.

      Jag är helt klart inne på LN:s linje att det påverkar firrarna i vilket fall. Om jag inte missminner mig så kör du med en hel del torvbehandlat vatten, och jag tror det är bra både mot kloraminer och för att öka firrarnas trivsel. Hur länge vattnet ska förberedas låter jag dock vara osagt - har inte pejl. Får jag reda på mer så postar jag i tråden.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • maj 2002
        • 390

        #4
        Will reverse osmosis remove chloramines?
        No. Salts can be caught by the permeable membrane but chloramines pass through easily.

        Alltså fungerar inte ro apparaten där hemma. Men kolfiltret som sitter före ro borde ta bort skiten.

        Will boiling remove chloramines from water? No. Boiling is not an effective way to remove chloramines from water. The only practical methods of removing chloramines from water are using a water conditioner which contains a dechloraminator or by using granular activated carbon. Ask your pet supplier for instructions on how to use these products.

        conditioner which contains a dechloraminator or by using granular activated carbon = Alltså så måste man ha aktiv kol. Blir att börja använda kolfiltret från JULA helt enkelt...

        Se mera på
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Klarar ett sådant litet Jula-filter det?
          Tony Englund

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Nja, kloraminet försinner bara om vattnet är i kontakt med kolet tillräckligt länge är väl korrekt svar enligt länken Johan postade. Nu går ju de flesta RO-filter inte så snabbt, så det kanske funkar bra. Gäller nog ändå att vara verkligt uppmärksam på när man ska byta kolpatron. Om kontakttiden är tillräckligt lång tvekar jag i vart fall inte att ett Jula-filter klarar det, det är i vart fall samma modell av kolfilterhus som är originalmonterat på mitt RO. Om vi nu menar samma filterhus (långsmalt, med skruvfattning samt flera patroner att välja mellan).

            När lokalen är i full gång kommer jag att förbereda vattnet genom att låta det genomluftas i vattentunnor samt att det passerar genom en hink med torv. Om jag kopplar på ett kolfilter längst ner så borde kloraminet motverkas bra. Skulle nog inte skada att ha ett vanligt jämrans filter i vattentunnorna heller, för att påbörja omvandlingen från ammonium till nitrat. Fasen vad trixiga de är, kemisterna. Egentligen rätt skumt att vattenledningsvattnet är godkänt enligt livsmedelslagarna, men att firrarna dör om man har ner dem i nytappat kranvatten. Något är lurt med detta.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Aha, ja då är jag med. Om man kopplar kolfiltret innan RO lär ju tiden räcka till. Jag trodde ni menade att filtret skulle kopplas direkt på kranen
              Tony Englund

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Ute på hal is då jag inte kommer ihåg var jag hört det. Men tydligen är det mycket dyrare att köra med kloramin så för många vattenverk är det inget alternativ.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja det är verkligen skumt att vattnet (med tillsatts av kolaminer) är godkänt.
                  För om kloret övergår i trikloramin så är det direkt hälsofarligt att andas in.
                  Det kan bli sk. " kemisk lunginflamation" i värsta fall.
                  För att man ska kunna använda dricksvattnet i våra simhallar så måste det renas eller spädas in i liten mängd.
                  Fördelen för vattenleverantörerna är att kloramin är rackarns bra att ha död på allt som växer. Har dessutom läst att UV knäcker kloraminet. Men det kan jag grundligt kolla och återkomma om.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Är det ett skåneproblem? Jag har ett utdrag från mitt vattenverk och där står inget om kloraminer. Vad ska jag vara uppmärksam på? Totalt aktivt klor ligger på 0,28 mg/l, har det med saken att göra?

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Tror att det är ett litet problem på några håll, och större på andra.
                      Det stora problemet är att Fiskarna dör inte av att simma i klor utan vänjer sig vid i stor sett alla förhållanden bara det går långsamt.
                      Men eftersom jag ville kolla så köpte jag ett osmosfilter. Förbättringarna på mina är helt enkelt (efter en månads osmosvattenbytande) slående.
                      Har kollat saken och det är så att UV-ljus slår ut klor.
                      Men jag ska luska vidare för att ja ska på en vattenreningskurs i maj som Processing håller.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        På mitt utdrag (2 St.) från vattenverket står det bara Klorid (1) 29 mg./L och 27 mg./L.
                        Är det klor eller vad? Kör med auqasafe och genom torv innan vattenbyte.Tidigare använde jag ej någon auqasafe eller liknande och förlorade en hel del fisk,nu inga.Så något är fel på vattnet men vad.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Askorbinsyra dvs C-vitamin tar bort kloret och är mycket billigare än komersiella vattenberedningspreparat.

                          Jag brukar inte själv använda det och är därför osäker på doserngen. Mike Norén har skrivit mer om detta tidigare.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Intressant, här är tråden där avklorering med askorbinsyra nämns:
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Klor kan finnas i vattnet i två faser. Fritt klor och bundet klor.
                              Klor kan vi viss förening vara hårdare bundet till vattnet. Det bundna kloret kan man grovt sagt säga är ett mått på hur skitigt vattnet är. Man kan också säga att det är det bundna kloret som luktar när man tappar upp ett bad, eller för den skull på simhallar. En rätt rolig sak med det är att om Ni möter någon på ett bad och dom säger "lukta på min hud så mycket klor dom har i denna simhall" så betyder det nästan alltid att den personen inte tvättade sig innan han/hon hoppade i.
                              Det intressanta är egentligen Mats var det är mätt. Om det är hemma hos dig eller utgående vatten på vattenverket. Vilket i sin tur betyder att det har betydelse var på stadsnätet du bor. Bor du på ett ställe där kloret av någon anledning är bättre (ur akvariesynpunkt) urluftat, ja då kanske du inte har några problem alls.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...