Klor i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #91
    Förstår dig deelay. Tycker precis som du att det är mycket utvecklande att inte vara överens.
    Att vi har olika åsikt är kanon men det betyder inte alls att vi är ovänner på något sätt.

    Kolfiltret har jag byggt av en gammal ph-mätar utrustning som hade ett litet perfekt "mätkärl"
    Kloraminerna är mätta i sterilt kärl på tappvattnet. Mätningen av klorhalten före och efter uv är gjorda på Växjö simhall. Inte gjorda före/efter mitt uv i mitt akvarium.

    Ph-mätutrustningen funkar så att jag kommer även att börja mäta ph-värdet kontnuerligt i en av mina byttor. Ska bli kul att se om ph-varierar över dygnet eller vid vattenbytena. Ska även labba lite i hur mycket hårdheten påverkar ph stabiliteten. Jag lever lite i fantasin att ph svängningar är mycket negativa för fiskarna. Men som mycket är inom akvaristiken så är det något jag läst och trott på men inte mätt och konstaterat själv.

    Mycket intressant med sådana här trådar tycker jag, så fortsätt och tyck.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #92
      ett litet kolfilter kostar väl knappt tusenkronor på typ callidus, ett sådant hade jag i början när jag testade om det fungerade med kol, enda nackdelen var att det sänkte trycket på vattnet så mycket att det tog så lång tid att byta vattnet, men jag har ju rätt så många akvarium. så för dom som inte ha så många akvarium så räcker det säkert med ett sådant filter
      så min lösning var att köpa ett stort backspolande filter för 300 hundra hushåll.
      det gick på 18000 kr plus kol för 2000kr. mvh janne
      Senast redigerad av malawijanne; 24 maj 2006, 10:51. Anledning: felstavning

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #93
        Ett kolfilter är en baggis att bygga själv. Detta har jag sammanställt för länge sedan i mitt "lilla" akvariehäfte:

        Filter för aktivt kol
        Ett filter med aktivt kol absorberar klor, humusämnen, rester av olja och insektsgifter om det används på rätt sätt. Man ska dock vara noga med att bara köpa aktivt kol för akvariebruk, lämpligast i en akvariebutik. Det finns några olika sätt att framställa aktivt kol, och använder man kol som framställts i andra syften än för akvariebruk, så kan detta frigöra ämnen som är giftiga i akvariet. Man kan testa om kolet är lämpligt på två sätt.

        Det första sättet innebär att man lägger lite kol i dubbla volymen avsaltat vatten (avsaltat, avhärdat eller destillerat vatten är olika namn på samma typ av vatten). Efter 24 timmar ska vattnets elektriska ledningsförmåga inte ha gått över 300 µS/cm och pH-värdet ska ligga mellan 5 och 9.

        Det andra sättet innebär att man tar levande daphnier i en burk eller motsvarande och tillsätter lite kol. Dör daphnierna är kolet naturligtvis inte ägnat för akvariebruk. Vill man använda kolet även om testet visar att det är olämpligt, så kan man spola igenom kolet långsamt med avsaltat vatten för att sedan göra om testet.

        Om man vill utnyttja kolets kapacitet fullt ut och rena vattnet maximalt är det viktigt att genomströmningshastigheten är mycket låg. Ett filter som rymmer 0,5 liter aktivt kol kan maximalt rena 3-4 liter vatten i timmen. Rinner vattnet fortare blir det ofullständigt renat (har man kolet i ett ytterfilter kan genomströmningen vara snabbare; samma vatten passerar då filtret flera gånger). Hastigheten på genomströmningen kan kontrolleras med hjälp av en slangklämma. Filtrets form är också viktig för att det ska fungera maximalt. Långa, smala filter är bäst. Som behållare kan man använda smala plaströr eller plastflaskor i vars topp och botten man fäster slanganslutningar (från någon laboratorieaffär). Man innesluter kolet mellan två skumplastbitar så att det inte åker ut i slangarna. Filtret fungerar bäst lodrätt, med genomströmning nedifrån och upp.

        Bild: principskiss filter för aktivt kol

        Förbrukar man mycket vatten (och därmed mycket kol) kan man koppla ihop två filter efter varandra. Det första filtret tar då den största delen av de ämnen som man vill ha bort och det andra tar resten. När kolet i det första filtret är förbrukat byter man ut det och låter filtren byta plats. Det nya ”förstafiltret” är fortfarande användbart vid de högre ämneskoncentrationer som råder vid inflödet. Livslängden är vansklig att beräkna. Som ett riktmärke bör 100 g (ca 0,4-0,5 liter) aktivt kol klara att rena ca 1500 liter ledningsvatten. Det skadar inte att byta kolet tidigare om man vill vara säker. När man inte använder filtret är det viktigt att kolet hålls fuktigt. Torkar det kan kolet bli overksamt på grund av utfällningar i porerna. När man kör igång filtret igen så kastar man de första 3-5 filtervolymerna vatten som kommer ut, då dessa kan innehålla mycket bakterier. Aktivt kol kan man i princip inte regenerera på egen hand, utan det måste bytas ut mot nytt när det är förbrukat.

        Något enklare är att lägga aktivt kol i ett vanligt ytterfilter. En bit av en nylonstrumpa är bra för detta ändamål. En koncentration om 100-200 g kol per 100 liter akvarievatten är lagom. Livslängden varierar från produkt till produkt och beror även på belastningen i akvariet. Ca 2 månaders livslängd är normalt. Aktivt kol i filtret tar effektivt bort rester av mediciner från akvariet. Aktivt kol sägs även kunna ta bort ämnen som växterna behöver, varför metoden bör åtföljas av noggranna observationer om den används i ett växtakvarium. Om växterna växer dåligt tar man bort kolfiltret.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #94
          ja patrik min erfarenhet med att använda kolfilter mot det ämnet som jag hade problem i mitt vatten så räcker ett sånt filter som man kan sätta under diskbänken,
          som är till för att ta bort mycket järn i vattnet, typ om man man har spädbarn som är lite känsligare för järn i vattnet.
          och det går mycket fortare att få igenom vattnet än 3 till 4 liter vatten i timman.
          jag kan tänka att man kunde byta hälften av vattnet på ett 720 på 30 minuter, och det är fortfarande verksamt, mvh janne

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #95
            Hade ett samtal med vattenverket i varberg idag en trevlig man som för övrigt hade akvarium.
            Som jag misstänkt har man gått över till kloramin även här. Frågade om just Uv också och enligt honom tar UV bort det OM det är tillräckligt starkt. De UVljus som finns för akvariebruk räcker inte.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #96
              Med andra ord ett medlemserbjudande på aktivt kolfilter i nästa Ciklid-tidning skulle vara bra tajming.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...