Klor i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #46
    Måste bara få ur mig lite till.
    Man ser om man tittar in i Badvattenreningssystem att akvaristiken kopierar en hel del.
    Flockningsmedel t.e.x som framtaget för att klumpa ihop skit och bakterier så att filter kan ta hand om det- akvarieklarningsmedel.
    Väteperoxid och natriumtiosulfat används för att avdöda kloret vid chockklorering, men att använda eller ens testa tycker jag är att gå alldeles för långt. Men dessa preparat är testade under lång tid på människor så att ja är säker på att akvakemleverantörerna har nappat på ideerna.
    Att ha aktivt kolfilter installerat i akvariet kräver att man byter ut kolet rätt ofta.
    Senast redigerad av LN; 11 maj 2006, 19:49.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #47
      Natriumtiosulfat skrev jag om redan på sidan två:

      Natriumtiosulfat
      Har man bråttom kan man kemiskt ta bort klor genom att tillsätta natriumtiosulfat (Na2S2O3). Detta är om jag förstått det rätt även huvudbeståndsdel i många vattenberedningspreparat, typ Aquasafe. Man blandar först till en stamlösning genom att lösa 25 gram natriumtiosulfat i 1 liter vatten. Den rätta doseringen kan man mäta sig fram till med ett klortest. Man bör vara noggrann. Visserligen är ett överskott av natriumtiosulfat inte lika farligt som klorrester i vattnet, men helt klart inte önskvärt. Om 100 liter vatten innehåller 0,2 mg/l klor, så räcker 5-6 ml av stamlösningen för att oskadliggöra detta. Anders Cassel rekommenderar i sin bok ”Killis” en dosering på 1 g natriumtiosulfat till 10 liter vatten.

      -------

      Annars är det med att förbereda vatten i ett särskilt kärl en guldgruva. Men det kan ställa till olika problem med sambos, plats och vattenslabb.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #48
        Ursprungligen postat av LN
        japp Ola då ska vi se om ja kan fixa det. Fredrik föreläsaren på kursen ska ja tala med i morgon i ett annat ärende och då beställer jag faktablad på aktivt kol (pulver) av honom.
        Enligt shenet så har aktivt kol faktiskt ännu större yta än vad du först hävdade, nämligen 1.900 kvm per gram! Helt galet. Vanligt kol har en yta på 500 till 1.000 kvm. Lera 60 kvm och papper 2 kvm per gram.

        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #49
          Kikade i en påse med matriumtiosulfat i går. Rätt fin kristallform var det.
          Funkar kanon att få bort natriumhypoklorit med.
          Med det är här man bör reagera för att varken sulfatet eller kloriten försvinner utan det blir en himla massa andra konstigheter i stället.
          Tröttnade efter en minut när ja så formlerna och insåg att det är mycket bättre att inte få i skiten från början i karen.
          Och eftersom a.kol funkar som infångare så kommer det bli den lösningen ja ska skaffa och testa.
          En vatten beredningstunna är nog det optimala men precis som Patrik säger så gäller det att ha plats.

          På kursen pratade man om vidhäftningsyta, så att det kan vara som du dinajel säger att totalytan kan vara ännu större. Helt sjuka siffror.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #50
            Det står ju faktiskt i beskrivningen absorbtionsyta 1900 m2.
            Undrar om det är skillnad på a.kol som används i simhallar och annat a.kol?
            Fler kul frågor som man kan kolla upp.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #51
              Mm, natriumtiosulfat verkar inte vara någon optimal lösning i det långa loppet. Fast om det är sant att det är huvudbeståndsdel i många vattenberedningspreparat så borde det inte vara alltför farligt. Kombinerat med torvfiltrering och en gnutta EDTA så borde det mesta neutraliseras. Samtidigt är det överkurs för att komma tillrätta med klor av alla former, så jag klurar på om det inte är vettigast att lufta ur kloret ändå. Även kloraminer bryts ju ner med tiden. Men, men - en del firrar är kanske verkligt känsliga eller de verkliga favvisarna och då kanske metoderna kommer till nytta.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #52
                jag är bara tvungen att lägga mig i diskussionen om kloret.
                klor är ju ett bakteriedödande medel och jag kan säga att det finns ett preparat som vattenverket tillsätter som man inte kan ta bort med varken vattenberedningsmedel eller lufta bort, det det enda som tar bort det är enligt min erfarenhet är att filtrera det inkommande vattnet med aktivt kol.
                när jag byggde mitt hus med tillhörande källare där jag har min lokal med mina fiskar för 6 år sen, så hade jag jättemycket problem med vattnet i början.
                jag fick aldrig igång mina akvarier, alltså jag fick aldrig gång bakteriefloran.
                när jag bytte vatten så fick jag plötsliga fiskdöd, till och med mbunas dog för mig, fiskarna korsade sig med varandra och så höll det på i ett år cirka det var ett jättehaveri.
                jag testade det mesta ingebting hjälpte, tills jag köpte ett sådant där en liters kolfilter.
                när jag bytte vatten första gången med det filtret påkopplat så såg jag skillnaden med en gång det blev mycket bättre, enda nackdelen var att det tog längre tid att byta vatten för att vattnet skulle gå igenom filtret först.
                jag har ju 150 st akvarium så jag fick ta till en annan lösning så att det går fortare att byta vatten, så jag köpte ett filter som rymmer ca 200 liter kol plus sand.
                det backspolar även filtret var sjätte dag, det gjorde att jag fick samma tryck som innan.
                nu har jag kört det i 5år utan att byta kol och det fungerar jättebra, så jag går inte på det att kolet blir mättat.
                så vad jag vill säga med detta har ni bara ett akvarium och har problem med erat vatten så köp ett sådant billigt kolfilter så ska ni se hur bra det blir
                en liten passus jag kör nu discus utan vattenberedning utan problem,
                även sandlekare kan jag ha, förut när jag inte hade det filtret brukade mina sandlekare börja snurra och dö när jag bytte vatten. mvh janne
                ,

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #53
                  har ni ingen kommentar angående kloret mvh janne

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #54
                    Vad är det för något aktivt kol filter? Var kan man köpa ett sådant?

                    m.v.h...
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #55
                      Kolfilter finns att köpa på många byggmarknader. Helt enig i att de är bra, men kolet tar slut efter ett tag, så enkelt är det. Kanske skillnad om man kör vattnet genom 200 liter kol, då tar det mycket längre tid för kolet att ta slut. I vilket fall är det en klar fördel att ha en vattenberedningstunna eller liknande för att byta vatten, om man har problem med att byta med kranvatten.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #56
                        Har sagt det förr, antagligen i den här tråden, men jag kan väl upprepa mig: en knivsudd askorbinsyra (vitamin C, finns att köpa i närmsta kryddhylla) per hink vatten tar bort både klor och kloramin.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mike_Noren
                          Har sagt det förr, antagligen i den här tråden, men jag kan väl upprepa mig: en knivsudd askorbinsyra (vitamin C, finns att köpa i närmsta kryddhylla) per hink vatten tar bort både klor och kloramin.
                          Finns det någon chans att ge en uppskattning angående hur pass det påverkar ph eller gh, kh om man tillsätter det i kranvatten med 6,0 dH, pH-värde 8,3 ?
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #58
                            deelay,
                            askorbinsyra är en svag organisk syra så jag tror inte det gör särdeles mycket med pH. Det är ju annars rätt billigt att testa med en 10-litershink och så mäta efter ett tag.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #59
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Finns det någon chans att ge en uppskattning angående hur pass det påverkar ph eller gh, kh om man tillsätter det i kranvatten med 6,0 dH, pH-värde 8,3 ?
                              Jag skulle säga att effekten på pH av en knivsudd askorbinsyra i 10 liter sånt vatten är avrundningsvis noll.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #60
                                ja mike jag har självklart testat det med askorbinsyra, det funkade inte för mig.
                                så jag säger det igen har ni problem med vattnet testa med ett kolfilter.
                                jag vet att det fungerar. mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...