Klor i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #31
    Kloret är väl även frätande? Kan det vara klor som vart med och orsakat detta tro?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #32
      Fråga till vattenverket i Jkpg

      Tackar för det snabba svaret. För oss akvarister så ställer det bundna kloret (kloramin) till det i vattnet för oss. Själv har jag filterar bort det under ett par dagar med ett aktivtkol filter. Men många påstår att man skall kunna neutralisera kloramin med vanlig askobinsyra. Stämmer det?

      Svar
      Ja det stämmer. Det finns en beräkning som någon på Stockholm gjort om hur mycket man bör tillsätta.1 liter vattentillsätt 0,7 mg askorbinsyra, vilket motsvarar ett flertal kristaller.Detta är ett tips, så du får väl pröva.



      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #33
        Johan,
        wee!! Gott jobbat!! Har sett askorbinsyra rekommenderas till klorallergiker enligt mitt tidigare inlägg i tråden:

        Askorbinsyra
        Man kan även tillsätta lite askorbinsyra (C6H8O6, C-vitamin) till vattnet om man vill få bort klor. Detta rekommenderas ibland av vattenverket till personer som är extremt känsliga för klorrester i dricksvattnet. Det räcker med mycket lite askorbinsyra, ca en knivsudd per liter vatten. Jag har ingen uppgift på exakt dosering. Askorbinsyra torde inte vara farligt för fiskarna i dessa koncentrationer (snarare tvärtom), då det är en svag organisk syra. Om vattnet dessutom är relativt hårt (över 6°dH), kommer syran snart att neutraliseras. Notera att askorbinsyran även sänker pH-värdet något.

        --------

        Passar ju perfa om man sysslar med Sydamerikaner!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #34
          Låter intressant!

          Någon som vet vart man köper större förpackningar askorbinsyra?
          Tony Englund

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #35
            Men Tony - precis har forumet löst ett problem och så kontrar du med nästa. Sicka fasoner!! Jag återkommer i frågan när lokalen är verkligt igång, misstänker starkt att jag kommer använda en del askorbinsyra. Hittar du något bra innan mig, så posta, för Sören!! *s*

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • panna
              Användare
              • december 2004
              • 233

              #36
              Vattenverket här tillsätter inte kloramin säger de. Hur vanligt är det? Sedan när jag frågade karbonathalten så sa de att det inte mäts som en specifik halt. Vattnet tas från en å och renas över en sandbädd. Är ett åvatten bättre än sjövatten? mvh. Jouni

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Vet en leverantör som leverar 25kg säckar. En sån kan jag alltid ta hem om Ni vill.
                Ja kan lyssna nästa vecka om dom kan leverera i mindre förpackningar även till privat personer. Återkommer om vilket samt hur och vilka priser vi pratar om.
                Intressant läsning det där om doseringen, betyder att man kan labba lite exaktare.
                Jag håller även på att kolla om jag kan "låna hem" en klormätare så att vi kan komma vidare i askorbinsyratestet.

                Utan att grusa några förhoppningar så har jag redan testat askorbinsyra utan bra resultat men skam den som ger sig.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #38
                  Hej kommer med mera utförliga svar senare.
                  vi kan skippa sökandet efter askorbinsyra. Det tar inte bort kloramin, enbart "fritt" klor - klorgas.
                  Det finns två bra metoder att få bort kloramin. Oxidation genom uv-ljus samt adsorption genom aktivt kol filtrering.
                  Aktivt kol visar det sig har många bra egenskaper men en riktigt dålig.
                  Kolet är en bra plats bör bakterietillväxt. En av myterna är att plötsligt så släpper kolet sitt bundna material men så är inte alls fallet, utan det som händer är att kolet blir en härd för bakterier.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #39
                    Det var ju inte alls bra om det stämmer. Askorbinsyra hade varit bättre billigare och definitivt enklare ur underhåll.HMM....

                    Tack för info

                    mvh Lennart

                    Kommentar

                    • Kalle-El
                      Användare
                      • augusti 2005
                      • 255

                      #40
                      Ni får la flytta till ställen som inte har klor i sitt vatten!

                      Här tillsätts t ex inget klor i vattnet, eller detta är i alla fall den officiella hållningen. Vad som sedan sker i verkligheten kan man ju aldrig helt säkert veta...

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #41
                        Kalle-el om det är så att du inte har egen eller delad brunn så har du bakteriedödande medel i drickvattnet.
                        Väteperoxid, brom eller ozon är inte heller något att leka med om man tillbringar hela livet där.
                        Ja tyvärr är det så att man blandar klorgas med amonium och får ut dikloramin, vilken är mycket värre att få bort ur karet än klorgas (vilket är skälet till att man använder kloramin i stället för klorgas) och dikloramin behöver uv eller a.kol för att tas bort relativt snabbt.
                        Nu är det ju så att i tappstället är halten låg av kloramin så att firrarna kan utan minsta tvekan överleva och göra det ganska gott, men man kan göra livet bättre för fisken om man reducerar halten klor.
                        En annan sak som framkom var att kloret är mycket mera reaktivt vid lägre ph än högre.
                        Vilket betyder att i mitt SA kar så ha fiskarna större problem än i mina Tangayika och Malawi.
                        Jag har tidigare i denna tråd nämnt att mina försök med askorbinsyra inte funkat men däremot har det blivit ett lyft i SA-karet efter mina försök att använda enbart stadsvatten ett tag. Lyftet kom när jag installerade UV.
                        Jag kommer definitivt att fixa ihop ett a.kolfilter som jag kommer att koppla till tappkranen är vatten fylls i byttorna.

                        En kul detalj om aktivt kol är den hissnade ytan kolet har.
                        Ett gram aktivt kolpulver (av god kvallite) har en yta av 1000m2.

                        Ja det tåls att läsas igen ......ett litet gram. Hur häftigt som helst.
                        Vill ni jag ska bevisa det så kan jag nog skaka fram ett faktablad i ämnet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #42
                          Ursprungligen postat av LN
                          En kul detalj om aktivt kol är den hissnade ytan kolet har.
                          Ett gram aktivt kolpulver (av god kvallite) har en yta av 1000m2.

                          Ja det tåls att läsas igen ......ett litet gram. Hur häftigt som helst.
                          Vill ni jag ska bevisa det så kan jag nog skaka fram ett faktablad i ämnet.
                          Ja, bevisa det! (inte for att jag inte tror dig utan for att det ar hur haftigt som helst)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #43
                            att ucv tar bort klor är bra men för att nå optimalt resultat bör väl uvc filtret vara kopplat innan utloppet till akvariet eller!? jag har (som de flesta) mitt filter externt vilket medför att det tar en tid innan det nya vattnet är fritt från klor men det jag undrar över är att för att nå bäst resultat måste väl det nytillsatta vattnet redan vara filtrerat..!?
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #44
                              japp Ola då ska vi se om ja kan fixa det. Fredrik föreläsaren på kursen ska ja tala med i morgon i ett annat ärende och då beställer jag faktablad på aktivt kol (pulver) av honom.
                              Jag var på kursen för att jag förvaltar bl.a två simhallar i Växjö och då passade jag på att klämma in en hel del frågor som även passar oss akvarister.

                              Det där med uv:t tåls nog att fila på. Jag har mitt kopplat till cirkulationen. Men att inte få kloraminet från början är naturligtvis mycket bättre. Tror däremot att det kräver en mycket större lampa eftersom vattnet passerar bara en gång. Dessutom fungerar kloroxidationen bäst vid en speciell frekvens och då blir det ännu sämre resultat om inte en någorlunda rätt lampa är monterad. Kolfiler däremot blir inte alls lika hitech så att säga, bara att koppla in och mäta resultatet.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                #45
                                om man har en extra behållare där vattnet uv filtreras för att sedan pumpas över till akvariet kan kanske vara en ide..att tillföra nytt vatten i två steg så att säga, kanske lite överambitiöst men ifall man kan förhindra fiskdöd så
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...