Klor i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    ja har provat askorbinsyra utan att fåtill något bra resultat.
    Kanske någon annan har lyckats bättre??
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      För att tillägga några saker.
      Kloramin går att lufta ur. Tar bara längre tid.
      Eftersom det är frågan om små mängder i tappvattnet så får man sällan problem vid små vattenbyte.
      Problem däremot vid stora vattenbyte (eller täta) kan det bli så att både firrar men framför allt filterna blir avsevärt sämre . Detta för att kloret helt enkelt är i vattnet för att angripa bakterier.
      Så att filtrera eller tillsätta en reagens till tappvattnet som gör att kloret blir inaktivt är utan tvekan bra.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #18
        Hej LN.
        Proverna är tagna ur mätrännan(07,15 och på labb. 10,15) vad det nu innebär,provtagning med en temp. av 21gr.
        MVH Mats
        Senast redigerad av Mats; 28 april 2006, 12:28.
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Tackar för infon. Gött att UV slår ut klor i alla former, har nämligen UV i anläggningen. Har också för mig att jag läst att kloramin också kan luftas ur, men det tar längre tid (fem dagar eller mer?). Kruxet är väl att ammonium blir en restprodukt? Det är ju inget man vill ösa ner i karen precis.

          Kalle,
          vet inte om det är ett problem i Skåne, har lite tafatt (hittills) försökt få reda på vad fasen de egentligen kör med i Malmö. Ännu mindre koll på andra ställen i landet. Vad som står på vattenspecen behöver inte tala om vad det är de tillsätter i klorväg, om jag greppat det rätt.

          Har också hört om det där med askorbinsyra, eller C-vitamin. Ska tydligen behövas rätt lite av det för att ge effekt. Vet inte om det också slår mot kloraminer. Ur min lilla samling av akvarietips står följande:

          Borttagning av klor och kloraminer
          I akvariet finns det sällan eller aldrig något klor, det försvinner efterhand när vattnet cirkulerar i akvariet. Ett undantag kan vara om vattenverket i din kommun utöver klorgas/klordioxid tillsätter ammoniumsulfat till dricksvattnet. Detta gör att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Detta kommer alltså att finnas kvar i akvarievattnet och långsamt släppa sitt klorinnehåll. Kloramin kan vara dödligt för fiskar redan i låga koncentrationer. Använder din kommun denna kloreringsmetod är det klokt att dels använda ett vattenberedningspreparat (det finns ett flertal att välja på i zoobutikerna), natriumtiosulfat eller askorbinsyra (se nedan), och dels inte byta mer vatten än 20-25% av akvariets volym i veckan. Finns det höga halter av kloramin i vattnet eller om man har känsliga fiskar bör man dessutom filtrera vattnet över aktivt kol.

          Mätning av klor
          För att mäta klor kan man köpa klortest för mätningar i swimmingpool. Dessa test börjar visserligen ge utslag först vid en för fiskar dödlig nivå, men man kan modifiera mätningen lite. I stället för att mäta i det medföljande mätröret, så tar man ett smalt glasrör (förslagsvis ett provrör) med genomskinlig fot, ca 15-20 cm högt. I detta häller man vattnet som ska provas och tillsätter motsvarande mängd reagens för den volym vatten man har. Om man nu håller röret ovanför ett vitt underlag och kikar ned genom dessa 15-20 cm vatten, så kan man om vattnet innehåller klor se en liten färgskiftning, som hade varit för svag att se i ett tunnare vattenskikt. På detta sätt kan man enligt Krause påvisa klorkoncentrationer ända ned till 0,01 mg/l. Mätningen blir inte exakt, men är bättre än inget.

          Luftning
          Ett enkelt sätt att minska klorhalten är att tappa upp vattnet i en hink med hjälp av duschslangen. Man håller duschen någon meter över hinken och fyller den på så sätt. Vattnet blir då genomluftat vilket minskar klorhalten kraftigt. Ofta känner man en svag klorlukt när man gör detta. Klorhalterna i ledningsvattnet kan variera från dag till dag. Tycker man att det luktar mycket klor när man tappar upp vatten för ett vattenbyte, så kan man helt enkelt vänta med att byta vatten till dagen efter.

          Natriumtiosulfat
          Har man bråttom kan man kemiskt ta bort klor genom att tillsätta natriumtiosulfat (Na2S2O3). Detta är om jag förstått det rätt även huvudbeståndsdel i många vattenberedningspreparat, typ Aquasafe. Man blandar först till en stamlösning genom att lösa 25 gram natriumtiosulfat i 1 liter vatten. Den rätta doseringen kan man mäta sig fram till med ett klortest. Man bör vara noggrann. Visserligen är ett överskott av natriumtiosulfat inte lika farligt som klorrester i vattnet, men helt klart inte önskvärt. Om 100 liter vatten innehåller 0,2 mg/l klor, så räcker 5-6 ml av stamlösningen för att oskadliggöra detta. Anders Cassel rekommenderar i sin bok ”Killis” en dosering på 1 g natriumtiosulfat till 10 liter vatten.

          Askorbinsyra
          Man kan även tillsätta lite askorbinsyra (C6H8O6, C-vitamin) till vattnet om man vill få bort klor. Detta rekommenderas ibland av vattenverket till personer som är extremt känsliga för klorrester i dricksvattnet. Det räcker med mycket lite askorbinsyra, ca en knivsudd per liter vatten. Jag har ingen uppgift på exakt dosering. Askorbinsyra torde inte vara farligt för fiskarna i dessa koncentrationer (snarare tvärtom), då det är en svag organisk syra. Om vattnet dessutom är relativt hårt (över 6°dH), kommer syran snart att neutraliseras. Notera att askorbinsyran även sänker pH-värdet något.

          En vacker dag ska jag ge ut alla mina tips i ett litet häfte. Den dagen ligger dock rätt långt fram.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            En vacker dag ska jag ge ut alla mina tips i ett litet häfte. Den dagen ligger dock rätt långt fram.
            Inom en snarare framtid kanske du med hjälp av vår webbinfoansvarige kan lägga in informativa inlägg som detta i FAQ'n här på ciklid.se? Kontakta Tony ( tony.englund@ciklid.se ) så hjälper han gärna till
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Micke,
              det där är en luring, då det tagit mig attans lång tid att samla in och sammanställa all infon. Just nu har jag ett word-dokument på 40 sidor som är fullmatade med liknande info, och då har jag inte kompletterat dokumentet på flera år. Kan i dagsläget säkerligen skriva 10 sidor till utan problem, förmodligen mer beroende på avgränsningarna. Skulle gärna vilja ha något mer tillbaks än äran för att sprida all info, men tänker inte att det skulle kosta särdeles mycket per häfte ändå. Håller ju på att starta företag, så det blir trist nog lite business av det jag pysslar med. Men tackar som frågar.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #22
                Jag tänkte mest på att samla all värdefull information som du redan lagt ut i forumet. Det finns ju ändå redan att tillgå för den som är intresserad och då skulle det vara en tillgång att få allt samlat under FAQ'n.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Micke,
                  greppar hur du tänker - men vill någon sammanställa det jag hittills lagt ut (vilket bara är en bråkdel) är det ändå en attans massa jobb. Återigen, tackar för frågan, men håller nog lite på den samlade infon. Jag har tidigare varit helt för att all kunskap ska delas, men det hamnar i ett annat ljus om man ska försöka leva på det. Svår avvägning för mig, men jag tycker ändå att jag delar med mig av en hel del kunskap. Verkar som om det blir ett gäng artiklar i Ciklidbladet framöver, men det är mer ok enligt mitt nuvarande synsätt - dels sprids kunskap, dels måste man vara medlem för att få bladet och sidst og syvende är det inte i digital form. Bra kombo.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Pettson
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 86

                    #24
                    Då jag får klor i akvarievattnet, brukar jag lyfta bort katten!

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Verkar som om det blir ett gäng artiklar i Ciklidbladet framöver, men det är mer ok enligt mitt nuvarande synsätt - dels sprids kunskap, dels måste man vara medlem för att få bladet och sidst og syvende är det inte i digital form. Bra kombo.
                      Låter helt okej för min del
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Hur komplett som helst Patrik.

                        Jag kan ta reda på om askorbinsyra rår på kloramin eller ej.
                        Jobbar med att förvalta ett antal fastigheter bl.a två simhallar. Eftersom jag är ganska ny på jobbet så har jag inte haft tid att sätta mig in i alla detaljer kring vattenrening. Men det ska det bli ändring på. Kursledarna är ledande i Sverige och där kan ja ta upp allehanda problem och lösningar kring vattenrening. Så kan ni/vi skaka fram fler inressanta frågor så lovar jag att nysta i dom.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Patrik, precis som Micke skriver är det mer än välkommet med ett bra svar till FAQ'n.

                          För övrigt kanske detta ämnet kan vara svaret på ett knepigt problem som inträffat här hemma.

                          Två år i rad, båda gångerna i mitten av januari, har jag fått gigantisk fiskdöd. Av mina ca 20 akvarier har hälften av dem drabbats av fisk som dör i massor av något som visar liknande symptom som bukvattensot. Detta hände i kar både i källaren och uppe i vardagsrummet vilka aldrig har någon som helst kontakt med varandra och utan att några rutiner ändrats och inga nitrit- eller nitratspikar osv. Kan det har med vattenverkets kloreringsprocess att göra?
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Micke och Tony,
                            jag är som ni greppar lite emot att sprida min kunskap sammanfattat i digital form. Dels får jag inte betalt för det och dels får jag ingen feedback på det (dvs jag utvecklas inte ens personligen). Att ge ut spridda skurar som är svåra att skicka vidare digitalt är dock inget större problem. Ffa inte om jag kan gynna hobbyn generellt. Där är jag helt med på noterna. Misstänker att föreningens och mitt syfte sammansmälter just där.

                            Tony specifikt:
                            har inget bra svar på varför fiskdöden inträffar, men dina teorier är värda att kolla upp. Jag kommer troligen aldrig att kunna ge något verkligt bra svar på det, men vattenverket kanske kan ge lite info kring om de ändrar något i just januari. Eller HAR ändrat på något just i den månaden. Ring och tjöta dig fram (utrusta dig med mycket tålamod och var vänlig alltid - myndigheter lever ibland i sin egen värld). Osäker på om det har med kloreringen specifikt att göra, men har vattenverket ändrat något så kanske man kan dra vidare slutsatser av det. Ringa och kolla (och vara påstridig på ett vänligt sätt) är det enda raka.

                            LN specifikt:
                            låter jämrans bra, då jag har en del funderingar kring klorering och hur det går till.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              är inte kloramin ett bakteriedödande medel,
                              det är i alla fall min erfarenhet, problemet med kloramin är inte fiskdöd utan det är större problem att få filtrerna att fungera på grund utav att kloraminen tar död på dom nyttiga bakterina.mvh janne

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Helt klart är att klor sätter ner fiskarnas försvar. Mina fiskar kliar sig. Utsätter jag ung discus för klorvatten så tar det någon timme sen andas dom med en gäle.
                                Visst borde det kunna vara så att vattentäkter har olika mängd bakterier vid olika årstid och väderlek. Så visst skulle det kunna vara så att man får dosera olika mängd klor.
                                Men som Patrik säger. Köta på vattenverket om det har hänt något.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...