1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #46
    O fy f-n vad tråkigt, Larry!!
    Beklagar verkligen!
    Vi du något om orsaken till katastrofen?
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #47
      Nää.
      Vattrade upp karet tomt, halvfullt och kollade noga när det var fullt. nemas problemas. Fyllde dessutom karet hälften ena dan 2/3 andra dan samt resten dagen efter.
      Tror helt enkelt att jag var utsatt för en fruktansvärd slump som gjorde att lite här och lite där räckte för en krasch.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #48
        Ursprungligen postat av LN
        Nää.
        Vattrade upp karet tomt, halvfullt och kollade noga när det var fullt. nemas problemas. Fyllde dessutom karet hälften ena dan 2/3 andra dan samt resten dagen efter.
        Tror helt enkelt att jag var utsatt för en fruktansvärd slump som gjorde att lite här och lite där räckte för en krasch.
        Nu vill jag inte rota i din olycka, men jag har ändå en liten teori. Det första vi tänkte här borta när vi såg bilden var att ställningen bara hade sex ben. Det kändes lite instabilt.
        Hängde den i luften, eller ligger det en tjock skiva mellan akvarium och bänk? Vad hade burken för exakta mått?

        mvh
        Gabbi
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #49
          "Själv så ringde jag och kollade med Länsförsäkringar där jag har husförsäkringen innan jag köpte mitt 960. Där hade dom ingen klasul vad gäller hemma-bygge eller köpe kar. men sen vet jag inte om det verkligen händer något."

          Jag har kollat med Länsförsäkringar (som även är mitt bolag, med en otursförsäkring). Om akvariet brakar, betalar du en självrisk på 6000:- och de ersätter all skada på golv etc, akvariet i sig samt även invånarna i karet. Låter rätt ok?

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #50
            Det finns en regel
            Så länge man gör rätt fick man
            men
            När man gör fel fick man inte

            och försäkringsbolaget tycker säkert att det är ekonomiskt bra att säga kunden har gjort ett dåligt akvarium som inte håller måttet (har bevisligen gått sönder)
            vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #51
              väldigt tråkigt att höra om ditt missöde Larry, hoppas att det löser sig med försäkringsbolaget och att du orkar dra igång ett nytt stort projekt.
              Återkom gärna med info om hur det löste sig med försäkringsbolaget.
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • Redbullen
                Användare
                • februari 2005
                • 734

                #52
                Ursprungligen postat av Gabbi
                Nu vill jag inte rota i din olycka, men jag har ändå en liten teori. Det första vi tänkte här borta när vi såg bilden var att ställningen bara hade sex ben. Det kändes lite instabilt.
                Hängde den i luften, eller ligger det en tjock skiva mellan akvarium och bänk? Vad hade burken för exakta mått?

                mvh
                Gabbi
                Vad jag vet och såg av den ställningen är enligt mej stabil som tusan (Jag och Guzrob bar nämligen ut den) stabilare än en vaniga aluställning...så den är nog inte osaken.

                Karet låg med hela profilen undertill mot ställningen och LN hade passat in det med fötterna bra.

                Jag tror helt enkelt att hela olyckan orsakades av att bottenglaset sa upp sej på något skumt sätt, hela bottenglaset hade delat sej på längden liksom och tryckt profilen i bakkant ut sitt läge.

                Karet hade måtten 250*75*60 = 1125

                LN får rätta mej om jag har fel här, detta är min lilla uppfattning iaf

                Mvh Peter
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 734

                  #53
                  Ursprungligen postat av drd
                  Det finns ju 1400 liters kar så det e bara på hästen igen och köra !!
                  Finns ännu större om man nu vill bräcka hehe..
                  Fast de känns som ett helglas om man ska ha större är att föredra, om man nu är rädd att bottenskivan ska dumma sej igen..

                  mvh Peter
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #54
                    Ursprungligen postat av Redbullen
                    Finns ännu större om man nu vill bräcka hehe..
                    Fast de känns som ett helglas om man ska ha större är att föredra, om man nu är rädd att bottenskivan ska dumma sej igen..

                    mvh Peter
                    Eller så kan man ha en bänkskiva med frigolit mellan ställning och kar. Ett alu behöver inte alltid stå på aluställning med bar rumpa.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #55
                      Ursprungligen postat av Redbullen
                      Vad jag vet och såg av den ställningen är enligt mej stabil som tusan (Jag och Guzrob bar nämligen ut den) stabilare än en vaniga aluställning...så den är nog inte osaken.

                      Karet låg med hela profilen undertill mot ställningen och LN hade passat in det med fötterna bra.

                      Jag tror helt enkelt att hela olyckan orsakades av att bottenglaset sa upp sej på något skumt sätt, hela bottenglaset hade delat sej på längden liksom och tryckt profilen i bakkant ut sitt läge.

                      Karet hade måtten 250*75*60 = 1125

                      LN får rätta mej om jag har fel här, detta är min lilla uppfattning iaf

                      Mvh Peter
                      Det är inte så mycket stabiliteten jag ifrågasätter. Ställningen höll ju. Det var akvariet som inte gjorde det. Problemet är att akvariets bottenyta på 250 x 75 (?) hade sex bärpunkter. Det är väldigt lite. Hade vi byggt en liknande hade vi byggt med tio eller tolv ben.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #56
                        Som sagt, ja vill varken risa eller rosa innan en uppgörelse är klar.
                        Men jag lovar att berätta hela förloppet med försäkringsbolaget om det är möjligt, när det är möjligt.
                        Ställningen har en överliggare(ram) som är/var 1cm större än akvariets mått.
                        6*6 cm fyrkant järn (4mm). Karet stod på en gummiduk (3mm). Duken används i industri för att tryckfördela stora vikter. Jag mätte längsgående överliggare för att se om profilen slog sig vid "full last" och svikten var inte mätbar. Ställningen i sig gav alltså inte med sig vid mättillfället. Jag tror inte jag kommer att hitta exakt vad som gjorde olyckan för att ja var ytterst nogrann vid uppstarten, därmed inte sagt att du har fel gabbi. Bara att när väl karet stod på plats i full drift så var det inga uppställningsfel.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #57
                          Robin har en poäng i det han säger. Ett 75cm brett kar kanske bör ifortsättningen ha någon form av stöd för hela bottenglaset.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 734

                            #58
                            Ursprungligen postat av Robin
                            Eller så kan man ha en bänkskiva med frigolit mellan ställning och kar. Ett alu behöver inte alltid stå på aluställning med bar rumpa.
                            Skiva med frigolit skulle väl inte hjälpa bottenskivan speciellt mkt eller ?
                            Isåfall så man höjjer upp frigoliten den höjden glaset är högre upp än alu profilen..
                            Och jag tror inte att bottenskivan arbetade över sin förmåga heller med tanke på att sten låg i andra änden av karet....

                            Mvh Peter
                            Senast redigerad av Redbullen; 13 april 2006, 13:42.
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 734

                              #59
                              Ursprungligen postat av LN
                              Som sagt, ja vill varken risa eller rosa innan en uppgörelse är klar.
                              Men jag lovar att berätta hela förloppet med försäkringsbolaget om det är möjligt, när det är möjligt.
                              Ställningen har en överliggare(ram) som är/var 1cm större än akvariets mått.
                              6*6 cm fyrkant järn (4mm). Karet stod på en gummiduk (3mm). Duken används i industri för att tryckfördela stora vikter. Jag mätte längsgående överliggare för att se om profilen slog sig vid "full last" och svikten var inte mätbar. Ställningen i sig gav alltså inte med sig vid mättillfället. Jag tror inte jag kommer att hitta exakt vad som gjorde olyckan för att ja var ytterst nogrann vid uppstarten, därmed inte sagt att du har fel gabbi. Bara att när väl karet stod på plats i full drift så var det inga uppställningsfel.
                              Jag tror ändå inte att själva ställningen var med i själva olyckan på det viset.
                              Har en ställning till mitt 540liters hemma i alu, och den känns viiinglig, vilket jag inte gillar speciellt inte när man ska skura alger, hela ställningen gungar och det är inte just den, utan alla andra ställningar jag haft gör det också..
                              Så en bra/rak svetsad ställning i stål med stela/styva fogar och "knutar" är nog mer min melodi.

                              //Peter
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #60
                                För det första måste jag verkligen beklaga den otur/olycka som du drabbats av LN. Jag gläds med initiativtagare som gör sådana här projekt för hobbyn...och det är med bedrövelse jag läser att projektet fick ett abrupt och högst olyckligt slut.

                                Sedan vill jag även kommentera detta med aluställningar. Jag har på senare tid varit starkt tveksam till dessa ställningars hållbarhet. Min sviktade, ungefär som Redbullen beskriver, och jag var inte sen att kasta ut ställningen och ersätta med lecablock istället. Jag har även en tjock spånskiva liggandes närmast lecablocken samt en tjock frigolitskiva som täcker hela spånskivan samt hela akvariets botten...inkl ramen. Jag ser det här arrangemanget som en trygghet och det råder delade meningar om denna konstruktions förträfflighet, men jag känner att det är en bättre kombination mot vad t ex ett alukar ståendes med ramen mot aluställning känns.

                                Jag tappade min största sten i akvariet (väger en hel del) när jag skulle lyfta ut den och den slog ned i bottenglaset och hela karet durrade...snacka om att jag kallsvettades en lång stund efteråt. Karet tog inte stryk alls och jag är övertygad om att frigolitskivan som limmats inuti...samt frigolitskivan plus spånskivan under akvariet tog emot stenens tyngd och glasets svikt utan att det skadades. Med detta sagt så vet vi ju alla att det aldrig finns något som 100% säkerhet när det gäller akvarium så man kan aldrig veta när olyckan är framme.

                                Jag hoppas att tragedin ändå slutar lyckligt för dig LN och att du kommer igen med liknande projekt och att turen vänder för dig. Jag önskar att initiativ som detta skulle belönats på ett helt annat sätt och jag hoppas att du snart får uppleva det...

                                Lycka till med försäkringsbolaget och med framtida projekt för din hobby.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...