1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Planen är att ha 6 st 105 litare med kortsidorna utåt. men jag har helt enkelt inte råd just nu.
    Så det får bli till att pussla. Ställer 150 och 240 främst (långsida ut), och 75 samt 53 bakom.
    105 litaren ställer ja på bänken jämte (tror ja).
    Tänker spänna en svart eller mörkblå filtmatta bakom av två anledningar. Om ja målar så kan man inte vända karet om det blir repor. Filten isolerar dessutom mot vinterkylan.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #17
      Larry när ska vi plåta bilder på "riktigt" då?

      Kul att du dragit igång en tråd...har missat den totalt hehe

      Mvh Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #18
        LN - det finns en SUPERLÖSNING för rutorna som dels sparar mot repor, och är betydligt enkalre att få bort än färg - plastfilm som dom använder att stripa up rutor med!
        Jag har satt svart film på sidorutorna och vit på baksidan. Karets baksida står mot en trappa, och då smälter det in bättre...(jag har en bakgrund i karet, så det är inte vitt på insidan)

        Sen är fördelen den att det finns massa kulörer, och grymmt enkelt att sätta.
        1. Mät hur stora rutorna är
        2. Gå till en skyltmakare (maila mig, så kan ni få namnet på en i Borås...INGEN reklam på något sätt, han är bara bra) och ange måttet, så färdigskär dom filmen åt dig med lite marginal...
        3. Växtspruta med vatten och ett par droppar diskmedel i
        4. Spreja rutan, och lägg på filmen och stryk ut eventuella bubblor med en fönsterskrapa!

        Det blir 100% slätt och ser ut som om karet är tillverkat så!

        Hett tips, så sluta måla rutor, det blir aldrig lika fint, och sa jag att det tål väta???? *asg*

        Med vänlig hälsning

        DD - imponerad av karet!
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #19
          DD: Snålrobin undrar:

          Hur är priset på filmen kontra färg?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Visst Redbullen. Du måste komma hit och plåta och framför allt lära mig lite fototrix.
            Som du vet så har jag tagit en veckas semester för att kunna sjösätta projektet men har gått o fått någon slags influensa.

            Kanon tips DD. Ska ta och ringa en polare som jobbar på Signcenter här i Växjö, så ska vi se vad han kan komma med.

            Måste bara berätta att ja har satt någon form av idiotiskt rekord. Efter lite intrimning av mitt 130 liters tanganyika så satte mina L. multifasciatus igång att leka som tokstållar. För några veckor sedan så tömde jag ur 60 st fiskar, i dag så tömde jag ur resten och räknade in dom till 55 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Alltså har jag haft 115 snäcklekare samtidigt i mitt 130 liters kar. Inte konstigt att karet krävt stor omsorg. Osmosvatten, salt, kalksten under snäckorna och vips så har man skapat snäcklekarhimmeln.

            Måttot är ju att alltid bifoga en bild så det får bli ett Discus-par som jag tänker sätta till lek i 240 litaren så fort den är i drift.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #21
              Varför blir det inte lika bra å måla rutorna på karet för? Jag själv har målat mina yngelkar med svart vanlig väggfärg. O av misstag råkade jag få lite vatten på sidan. Då löstes färgen upp av sig själv. Så jag tycker inte det verkar som att det skulle vara svårt att få bort. Lite t-röd å en trasa å sen polera lite försiktigt.

              Borde väl inte vara så svårt? lr?

              m.v.h
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Guzrob
                Användare
                • oktober 2004
                • 389

                #22
                Krya på dig Larry! så ses vi i morgon.
                Få se till att du får undan lite skräp från tomten!

                Ha det!

                /Robert
                Senast redigerad av Guzrob; 23 mars 2006, 10:10.
                :D:D:D:D

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 734

                  #23
                  Ja krya på dej, den där hostan var inte att leka med

                  Mvh Peter
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #24
                    Tack Guzrob och Redbullen för ert otroliga arbete. Utan Er hade min värld rasat samman totalt. Ibland är livet tungt och då är det bra att ha kompisar.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #25
                      Priset på den däringa plastfilmen...tror jag ligger på mellan 80-100:-/kvm...kan kolla upp det, men inte säker, bara att det är grymmt effektivt för att skydda mot repor, lätta att byta om så önskas och SNYGGT!!!!

                      DD
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #26
                        Det är ingen sån man kan köpa på Coop eller OBS på rulle? Som man kan få i en himla massa olika mönster. 69kr/rullen eller vad det kostar.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          #27
                          Inga problem, klart man ställer upp

                          Mvh Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Det känns som att det är dax att ta bladet från munnen och säga hur det ligger till.

                            En katastrof har inträffat.
                            Mitt 1125 sprack. 1 m3 vatten rann ut på 1-2 sekunder. Vattnet slog in i alla väggar.
                            Det kunde inte ha varit värre. Golv och väggar är förstörda i min helt nya lägenhetsdel samt två nya förråd. Fiskar dog. Utrustning är paj. Vid tillfället var ja dessutom sjuk.
                            Utan Gusrob och Redbullen heroiska insatts med vattendamsugare och torkaggregat hade skadan varit om möjligt ännu värre.
                            Bedövelsen var och är total. Har man en hobby som akvaristik som ger så mycket och man sattsar så mycket och förlorar så mycket så blir man bedövad. Jag kan fortfarande inte gå in där utan att bli illamående. Skadan är besiktigad och ärendet är inte avslutat mellan försäkringsbolaget och mig, så att jag vill och kan inte gå in i detaljer.
                            Men jag säger härmed till alla. Kolla med era hemförsäkringar vilka regler som gäller hos just er.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #29
                              herregud va hemskt!
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3029

                                #30
                                beklagar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...