aqua safe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaedlund
    Användare
    • oktober 2005
    • 73

    aqua safe?

    Jag undrar om man behöver tillsätta aqua safe? Jag har hört från olika håll att detta är överflödigt..

    Jag bor i Malmö och är det någon som har koll på klorid och tungmetall halten i vattnet här?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det är inte jättenödvändigt, men det är bra att ha hemma. ;-)

    Jag har det hemma, men använder det sällan...t ex endast när jag gjort riktigt stora vattenbyten på ca 40-50%.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag gör vattenbyten i alla mina kar 50% varje vecka eller ibland var 14 dag och använder aldrig aquasafe. På yngel (2-3cm) kan jag ibland göra upp till 75% byte och jag har i princip inga dödsfall.

      Kanske har jag tur och har bra vatten ur kranen...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        När man föder upp fiskar så går dom ofta i ganska nytappat vatten och sedan så är dom vana vid dom stora vattenbytena medans en fisk som gått i lite äldre vatten kommer att reagera lite starkare på ett kraftigt vattenbyte.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          jag bor i veberöd (2mil från lund) och jag har bara tillsatt aquasafe en enda gång och det var när jag körde i helt nytt vatten i karet och skulle hämta fisk nån dag senare. Annars har jag aldrig tillsatt vattenbredningsmedel.
          Senast redigerad av Jonas E; 13 februari 2006, 01:39. Anledning: mitt tangentbord är från tidigt 90-tal....det funkar inte så bra längre =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Ring dín vattenleverantör. Tillsätter dom kloraminer av något slag så använd typ Aqua safe. Den typen av bakteriedödande medel går nämnligen inte att lufta ur. Du kan säkert vänja dina fiskar även vid att simma i ständig klor men du får mindre färgprakt, mindre tillväxt och mindre lek.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • annaedlund
              Användare
              • oktober 2005
              • 73

              #7
              Jag får ringa kommunen och höra vad de har att säga..

              Jag brukar byta runt 20% en gång i veckan... Jag använder en slang direkt från kranen så jag låter inte vattnet "stå till sig" ett tag innan det tillsätts..

              Om det inte tillsätts kloraminer är det lugnt att köra utan aqua safe då?
              Senast redigerad av annaedlund; 13 februari 2006, 18:14.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                I Stockholm kor de med kloramin och jag kanner ingen i Stockholms Ciklidklubb som anvander Aqua Safe. Pa Akvariets Dag i Uppsala forra artet sa var det en stor andel Stockholmare och ingen erkande att de regulbundet anvander Aqua Safe. Vattenberedningsmedel ar framst gjorda for helt annat vatten an det vi har i Sverige.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Aqua safe är bra om man stoppa i ny fisk det skyddar slemhinnor och det gör fisken mindre stressad

                  Kommentar

                  • panna
                    Användare
                    • december 2004
                    • 233

                    #10
                    Måste fråga, Aqua safe till stort vattenbyte eller till nya fiskar i karet. Ja eller nej. Nitrivec till nystartat kar utan fungerande biobalans i filtrerna. Ja eller nej. Men om jag gör ett mastodontbyte av vatten, kan man kombinera dessa vätskor? Bara en liten undran, går det? Ta nu inte illa upp att behöva svara Ja eller Nej, spekulera bara och spåna, vi tillsammans kanske hittar en bra tråd att gå tillbaka på. mvh. Jouni

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Aqua safe till stort vattenbyte eller till nya fiskar i karet? - Ja.

                      Nitrivec till nystartat kar utan fungerande biobalans i filtrerna? - Ja. Nitrivec är även användbart vid nitritspikar (som ett nystartat kar kan ge efter ca 3-4 veckor).

                      Men om jag gör ett mastodontbyte av vatten, kan man kombinera dessa vätskor? - Ja.

                      Är det nödvändigt med Aqua safe eller annat beredningsmedel där ett kar är inkört under en längre tid? - Troligen inte nödvändigt...

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Visst går det att kombinera. Jag kör Nitrivec i nystartade akvarier tills toppen har kommit och gått. Jag kör även Aquasafe vid nystart och någon gång vid vattenbyte (kanske var fjärde gång).

                        Eventuella kloraminer kan man väl slå ut (en hel del av) genom att inte stoppa ned slangen i vattnet vid vattenbyten? Jag "leker" med slangen ett par decimeter över vattenytan vid vattenpåfyllning så att det blir mycket bubblor hela tiden.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Hej

                          Jag anvander aldrig Aquasafe eller Nitrivec. Jag startar aldrig akvarier fran noll utan kor med gammalt grus, vaxter eller liknande. Samtidigt sa overbelastar jag aldrig mina akvarier, sarskilt inte nystartade. Se det har som ett exempel pa hur nagon gor, inte hur man ska gora.

                          Per: nej, kloraminer lar vara omojliga att vadra ut, men klorgas fixar man enkelt som du gor.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Ah, så var det Ola. Tack! []
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Ja måste ånyo säga att kloraminer är inget kul.
                              Ett alternativ till vattenberedningsmedel är filter med aktivt kol t.e.x osmosfilter.
                              Sedan jag köpt in ett osmosfilter har mina fiskar ett helt annat liv. Mina discus leker hela tiden med frisimmande yngel som följd. I mina överbelastade Malawi + Tanganyika kar så har ja lek hela tiden även där. Fisken färgar, växer och äter betydligt mer nu än tidigare. Ja tror att många inte har provat att hålla fisk i "renare vatten".
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...