Zeolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    Zeolit

    Någon som filtrerat sötvatten genom zeolit??? Skulle gärna vilja höra lite tankar om det? Plus och minus.
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Jag har en del zeolit(amtra clino+ zeolit) i ett av mina ytterfilter till mitt tropheus-kar.(både till dom vuxna och i yngel kar)

    Fördelar, jag tycker vattnet håller sig bättre mellan vattenbyten. Det får inte samma gulaktiga färg som jag får efter en tid när jag inte använder det. Jag har inte mätt vattenvärdena men jag skulle tippa på att jag har lite bättre värden med lite zeolit i filtrena.

    Nackdelar, det har en tydlig effekt på algbildningen. Med zeolit i karet så växer detta inte lika bra.(jag ser det som en liten nackdel eftersom jag vill att mina tropheus ska ha alger att gå o beta av.) Men det växer lite ändå.
    En annan nackdel är att man bör byta den varannan månad om man vill få max effekt. Det är nog inte en bra ide att använda zeolit om man har växter i karet. Har också hört att man helst inte ska använda salt i komb med zeolit. Man kan regenera/förnya(zeoliten släpper då i från sig det den har tagit upp från vattnet) en del zeoliter med hjälp av salt. men då krävs det helt andra mängder salt iofs.

    I vilket fall som helst så tycker jag zeolit funkar bra hos mig. Jag har inga växter, använder inte salt. Och jobbet att byta det då o då är ju inte speciellt betungande.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Om man filtrerar bort allt nitrat med zeolit så ökar risken för cyanobakterier avsevärt. Själv förstår jag inte varför man använder zeolit, nitrat är ju inte farligt.
      mvh
      Magnus

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Har ingen erfarenhet av zeolit, men tycker det verkar lite intressant.
        Kan se en fördel om man kan minska behovet av vattenbyten i väldigt stora tex 4000 liters kar. Dyrt att tömma ut 25 gradigt vatten i avloppet och värma upp motsvarande mängd kallvatten.
        Anders L

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Dessutom tar det tid att byta stora mängder vatten i stora burkar. Vilket man behöver om man har stora fiskar som äter ordentligt.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Oj, vilket felslut......Zeolit=mindre nitrat=Färre vattenbyten. Jag säger bara fel.....Vad hjälper det att du har mindre nitrat i vattnet om du inte gör något åt fosfathalterna? Fosfat är klart farligare för fiskarna än vad nitrat är och förhållandet mellan nitrat och fosfat är konstant i allt levande (DVS konstant i allt foder du stoppar i).
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #7
              ok Tropfrog.....zeolit är alltså värdelöst eller?

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Ursprungligen postat av tropfrog
                Själv förstår jag inte varför man använder zeolit, nitrat är ju inte farligt.
                mvh
                Magnus
                HAr jag en låg halt nitrat så ser jag att fiskarna trivs bättre. Dom färgar ut mer och blir aktivare. Och det kan väl inte vara fel.

                Amtra clinop zeolit binder även fosfat enligt bruksanvisningen.

                zeoliten binder ju egentligen inte nitrat(utan ammoniak/um. Så nitrat borde man ju kunna tillsätta själv om man har ett växtakvarium. KNO3 eller vad det nu heter. Men zeoliten tar kanske även bort annat som växterna behöver?
                Senast redigerad av Stelin; 11 februari 2006, 22:23.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stelin

                  Amtra clinop zeolit binder även fosfat enligt bruksanvisningen.
                  Ok har dom också felslut?

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Som så många andra diskusodlare använder jag mig av Zeolith. Jag köper mitt i tyskland o enligt leverantören är Zeolith är en naturlig mineralprodukt som suger upp fosfater o förhöjer nedbrytningen av ammoinak. Det skall också vara alghämmande och förbättra vattenkvaliten o därmed den biologiska balansen. Nackdelen är att det verkar bara fullt ut i ca 7-8 veckor sedan måste det degenereras.
                    Vilket innebär att det måste läggas i saltlösning i ca 24 timmar.
                    Vidare har ju också Zeolith betydligt mindre filteryta ca 400 Kvm per liter mot typ Jbl s micromec som har 1500 kvm. Men o andra sidan kostar 20 liter Zeolith runt 30 Euro i tyskland, så orkar man degenerera det så är det billigt.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      -Började att använda Zeolith för ca. 10-år sedan . Då var den endast på "skriket" för
                      Saltvatten-akvariestiken..Då / och nu har man den som bottensubstrat; men jag prövade även i cirkulation ( i filtren) Utvärdering: = Jag har iaf. inte noterat bättre nitrifikation
                      med substratet(än i burkar utan) Zeolit är dyrt (i långtids körning). Att mediet även
                      absorberar div. fosfat, låter jag vara osagt(jag har ingen test för fosforföreningar) .
                      Jag vill komm. Tropf, som nämner om Fosforn= Helt rätt. Om någon har bevis på att zeoliten
                      fäller av fosfor. -Varför använder då inte Va-verken zeolit vid avloppsvatten hanteringen?
                      Jag vet, ju inte!! För dyrt / -funkar inte??
                      ps. Leopoldi...(Church of Satan har en annan webadress...)

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Zeosand som säljer nollnitrat har gjort en test på sin zeolit. Där en fosfattest också ingår som en del i testet.


                        Både Zeosand och Amtra clinop zeolit verkar vara samma typ av zeolit, clinoptilolite

                        Kan väl inte räknas som bevis men...
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Klart att zeolit GÖR något. Frågan är vad, för olika sorters zeolit samt om det är önskvärt för de firrar/växter man håller? Om det behöver regenereras så binder zeolit säkerligen en del ämnen, men ersätter med andra ämnen - i detta fallet natriumklorid, om det är vad man "laddar" med. Vet att jag körde det i ett ytterfilter för många år sedan, efter det har jag inte tyckt mig ha nytta av det. Periodvis läst på om det, vet att jag har en massa papper i någon pärm någonstans. För mig och mina firrar har jag ändå inte tyckt det skulle tillföra något. Låter rätt lika som en del jonbytar-filter som var på modet för många år sedan - skulle också laddas med natriumklorid. Mycket enklare/billigare att byta vatten i de flesta fall, enligt min mening.

                          Hämtat från länken ovan:
                          "Nollnitrat har den egenskapen att det kan minska nitrathalten i salt- och sötvatten till naturlig nivå, utan att behöva använda sej av tekniskt komplicerad reaktorteknik.

                          Produkten kallas för zeolit och är av vulkaniskt ursprung. Detta mineral bildades för flera hundra miljoner år sedan när askan från vulkanutbrott hamnade i alkaliska saltvattensjöar. Zeolitmaterialets största fördel är att den är extremt porös. Storleken på porerna är mellan 0,01 till 0,001 mm och är homogent fördelat i hela stenen. Det är dessa små porer som gör att zeoliten är mycket lämplig som underlag för aeroba och anaeroba bakterier. Nollnitrat har endast krossats till lämplig granulatstorlek (5-15 mm), tvättats och därefter torkats. Zeoliten är inte manipulerad på något vis. Notera att lavasten och levande sten inte alls har så små och så många porer som zeolit.

                          Nollnitrat i akvarievatten börjar med att minska ammoniumhalten på fysikalisk väg. Detta sker genom att ammoniumjonerna adsorberas i de yttre delarna av granulatet. När tillräckligt med ammonium har ackumulerats börjar aeroba bakterier att oxidera ammoniumet till nitrit och nitrat. Senare reduceras nitratet i de inre delarna med hjälp av anaeroba svavel och kol krävande bakterier till kvävgas. Detta innebär att hela kedjan av de näringsrika kväveföreningarna minskar; från ammonium, ammoniak, nitrit till nitrat. Slutresultatet blir den näringslösa kvävgasen, som måste vädras ur vattenmassan med hjälp av stark ytvattencirkulation.

                          Snabb minskning av nitrathalten kan innebära stress för både djur och alger. Vi rekommenderar därför att inte ansluta filtret till någon reaktor om man börjar använda Nollnitrat från höga nivåer(50mg/l). Det räcker med att hänga filtret någonstans i vattensystemet med måttlig cirkulation (c:a1000l/tim) och i skugga. Då att djuren hinner anpassa sej till den bättre vattenkvaliten. Filtrets originalförpackning skall användas och skall inte ligga emot något för att inte minska adsorbtionsytan."

                          Om jag greppar ovanstående rätt så hävdas att deras zeolit är ett överlägset filtermaterial pga stor filteryta samt att materialet kör både nitrifikation och denitrifikation med lite tid. Ska tydligen inte regenereras. Verkar "ta slut" genom att de verkligt fina porerna med anaeroba miljöer kloggar igen. Well. De flesta av oss har redan effektiva nitrifikationsfilter och vill man ha denitrifiering funkar ett enkelt hemmabygge med denitrification-coils + hink med lock minst lika bra - dessutom tar hemmabygget inte "slut". Funkar så länge materialen är fräscha, och efter det så rengör man det. Beräknad livslängd ca 30 år? *s*

                          Nåja. Funkar gör det säkert, men det låter dyrt i längden. För ungefär samma pris som EN förpackning bygger jag enkelt ett denitrifierande filter som håller i 30 år. För att citera Thomas Barr: "snakeoil on tap".

                          Hilsen,

                          P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 februari 2006, 08:47.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #14
                            Att zeolit skulle minska fosfathalterna har jag aldrig hört innan, skulle gärna vilja se trovärdiga bevis på det.

                            Att nollnitrat skulle kunna denitrifiera i ett vanligt filter stämmer kanske, men att det skulle spela någon större roll för totala kvävemängden i karet har jag svårt att tro. Det pågår troligen mer denitrifikation i de flesta sandbottnar i akvarium. Att kontrollera denitrifikationen så att den ger avsevärd effekt på nivåerna utan att bilda svavelkväve (sumpgas) är inte så lätt som att bara slänga i ett filtermaterial i sitt aeroba filter.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Oj vad svårt det är att förstå. Förstår jag PatrikMalmö rätt verkar zeolit bra men blå filtermatta kommer inte långt efter. Tropfrog säger att fosfat-nitratrelationen är konstant. Det var nytt för mig, lärorikt, men varför då ifrågasätta fosfatpåverkan vid nitratpåverkan?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...