#**#¤ cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tropfrog
    svarade
    Ja det rådet är klockrent och fungerar alltid.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    med kno3 så verkar det försvinna nu. jädra skönt.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    wofflan,
    om du doserar med PMDD enligt rekommendation så är allt redan uträknat. Göd med resten i motsvarande grad, om du vill vara "säker". Personligen tycker jag att jag ser mycket bättre resultat även i kar utan CO2 när jag tillsätter fosfat. Ämnet är viktigt för bland annat fröbildning och skott, och mina Vallisnerior gjorde ett fett hopp uppåt i tillväxten efter att jag började tillsätta en gnutta fosfat vid varje vattenbyte. Sprutar utlöpare åt alla håll.

    Enligt Estimative Index så är riktvärdena i allafall (om det inte ändrats på sistone):

    CO2 range 25-35ppm
    NO3 range 5-30ppm
    K+ range 10-30ppm
    PO4 range 1.0-3.0 ppm
    Fe 0.2-0.5ppm or higher (?)
    GH range 3 degrees ~ 50ppm or higher

    Resten av micron hänger med via järnkomplementet, om man använder TMG, Nutrisi eller liknande microgödning.

    Sedan kommer en förhandstitt på stycke ur en artikel till CS om just cyanoalger och bekämpning:

    Kväve/fosforbalansen innebär i korthet att förhållandet mellan kväve och oorganisk fosfor (fosfat) är i det närmaste konstant i allt organiskt material. Grovt sett krävs det 16 kväveatomer (kemisk beteckning N) för varje fosforatom (kemisk beteckning P) vid bildandet av organiskt material. Anges samma förhållande i vikt, blir det 7 gram kväve för varje gram fosfor (Bydén, Larsson & Olsson, ”Mäta vatten”). Samma princip antas logiskt gälla som riktvärde för kväve/fosforbalansen i naturliga vatten, och därmed också i akvarier.

    Slutsatsen att samma balans bör gälla som riktmärke för olika vattendrag (och därmed även akvarier) är kopplad till att algblomningar i naturliga vattendrag ofta uppträder när denna balans förskjuts åt ena eller andra hållet. Många arter blågrönalger börjar växa på allvar just när kväve/fosforbalansen ”förskjuts” så att fosfat finns i större utsträckning än förhållandet 7:1. Tanken är att balansen ska kunna återställas om man tillsätter/behåller kväve, och då i form av nitrat (kemisk beteckning NO3). Andra kväveföreningar är giftiga i de koncentrationer som krävs.

    Populärt kallas kväve/fosforbalansen för Redfield-ratio av många akvarister. Begreppet Redfield-ratio har sitt ursprung i marina forskningssammanhang (efter Alfred Redfield), och inkluderar egentligen även kol. Redfield-ration inklusive kol är 106:16:1 (kol:kväve:fosfor-atomer, i vikt 40:7:1). Denna talserie motsvarar grovt sett hur många atomer t ex en växt innehåller, samt ”förbrukar” när den växer, vilket vi akvarister kan använda oss av. Praktisk erfarenhet i växtakvarier visar att tillsats av kol genom CO2, koldioxid, också motverkar alger. Begreppet Buddy-ratio nämns också ibland, och står för relationen mellan nitrat och fosfat.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 januari 2006, 15:24.

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    I de flesta kar verkar tillsats av fosfat inte vara nödvändigt. Har du ett extremt högljuskar kan du satsa på 1-2 ppm. Någon kan väl hjälpa mig med det exakta förhållandet enligt redfield ration? Patrik?

    Fe via Micro bör alltid ligga över 0,1 och under 0,5, när det gäller fe så är det avsevärt mycket lättare att mäta och kontrollera.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    I de flesta kar verkar tillsats av fosfat inte vara nödvändigt. Har du ett extremt högljuskar kan du satsa på 1-2 ppm. Någon kan väl hjälpa mig med det exakta förhållandet enligt redfield ration? Patrik?

    Fe via Micro bör alltid ligga över 0,1 och under 0,5.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • wofflan
    svarade
    vad skall jag ha för riktvärden på fosfat och mikro om jag kör 20 ppm kno3?

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    tropfrog, nä jag har inte hunnit, ska sätta mig in i det mer så fort jag hinner.

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    Vad menar du med fulldos? Om du menar de 4,8 ppm som har rekomenderats på pmdd.se så är det långt ifrån tillräckligt. Även i ett sparsamt planterat akvarium tar detta slut på ett par dagar och cyanon får förtur. Att inte byta vatten alls är bättre för ditt kar än att underdocera makroämnena.

    Minsta docering på veckobasis bör vara 20 ppm, för koldioxidkar 40ppm. I mitt Växtkar med 1w/l Metallhalogen tillsatte jag 20 ppm per dag=140 ppm per vecka, jag bytte bara vatten en gång i månaden.

    Glöm inte att docera upp övriga ämnen i förhållande till kno3.

    Johan Lindgren: Har du kollat kalkylatorn?
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av tropfrog; 26 januari 2006, 07:58.

    Lämna en kommentar:


  • wofflan
    svarade
    har också lite problem med cyano i ett 100 L kar, har kört i pmmd i några veckor nu, cyanon fanns redan när jag statade, byter vatten 1 gång i veckan
    skulle jag tjäna något på att öka kno3 mer än fulldos varje vecka?

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Om du tillsätter 5 tsk KNO3 torrt, dvs. du häller i 5 tsk KNO3 i en flaska och fyller upp med vatten, skakar om och häller i akvariet, så får du cirka 20 ppm av det. Om du precis har bytt vatten så lär mängden nitrat du redan har i akvariet vara försumbar eftersom du ser tecken till cyano!

    Lämna en kommentar:


  • Thorichtys
    svarade
    Ja, det var lite det jag menade, även om det kanske inte var så tydligt. Jag tänkte att det var en enklare metod än att behöva tillsätta olika ämnen.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    har ett test hemma, kommer inte ihåg om det är nitrit el nitrat. får kolla det sen.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Thorichtys,
    metoden bygger på samma grundprincip som att tillsätta KNO3. Man ökar nitratnivåerna helt enkelt. Cyano brukar uppstå när det är kvävebrist i karen, eller i vart fall en obalans i Redfield-ration (relationen mellan kväve och fosfor).

    Johan,
    har du några tester för att mäta nitratnivån, så ger det sig.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Thorichtys
    svarade
    Mitt sätt att få bort cyano på var att byta vatten mindre ofta. Istället för en gång per vecka så byter jag nu var fjortonde dag ungefär och det funkar fint.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    i det karet gör jag inte de. fattar inte hur man ska räkna ut det hela riktigt
    fick svaret ml/l=ppm. säger mig inte mycket. spär på pulvret i 0,5l vatten. doserar sen tex 30ml när jag byter i mitt 310 kar. det var tydligen fel när jag tog 30ml/300liter o trodde jag fick fram ppm.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...