#**#¤ cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    har ett test hemma, kommer inte ihåg om det är nitrit el nitrat. får kolla det sen.

    Kommentar

    • Thorichtys
      Användare
      • april 2002
      • 56

      #17
      Ja, det var lite det jag menade, även om det kanske inte var så tydligt. Jag tänkte att det var en enklare metod än att behöva tillsätta olika ämnen.
      Magnus

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #18
        Om du tillsätter 5 tsk KNO3 torrt, dvs. du häller i 5 tsk KNO3 i en flaska och fyller upp med vatten, skakar om och häller i akvariet, så får du cirka 20 ppm av det. Om du precis har bytt vatten så lär mängden nitrat du redan har i akvariet vara försumbar eftersom du ser tecken till cyano!
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #19
          har också lite problem med cyano i ett 100 L kar, har kört i pmmd i några veckor nu, cyanon fanns redan när jag statade, byter vatten 1 gång i veckan
          skulle jag tjäna något på att öka kno3 mer än fulldos varje vecka?
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #20
            Vad menar du med fulldos? Om du menar de 4,8 ppm som har rekomenderats på pmdd.se så är det långt ifrån tillräckligt. Även i ett sparsamt planterat akvarium tar detta slut på ett par dagar och cyanon får förtur. Att inte byta vatten alls är bättre för ditt kar än att underdocera makroämnena.

            Minsta docering på veckobasis bör vara 20 ppm, för koldioxidkar 40ppm. I mitt Växtkar med 1w/l Metallhalogen tillsatte jag 20 ppm per dag=140 ppm per vecka, jag bytte bara vatten en gång i månaden.

            Glöm inte att docera upp övriga ämnen i förhållande till kno3.

            Johan Lindgren: Har du kollat kalkylatorn?
            MVH
            Magnus
            Senast redigerad av tropfrog; 26 januari 2006, 08:58.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #21
              tropfrog, nä jag har inte hunnit, ska sätta mig in i det mer så fort jag hinner.

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #22
                vad skall jag ha för riktvärden på fosfat och mikro om jag kör 20 ppm kno3?
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  I de flesta kar verkar tillsats av fosfat inte vara nödvändigt. Har du ett extremt högljuskar kan du satsa på 1-2 ppm. Någon kan väl hjälpa mig med det exakta förhållandet enligt redfield ration? Patrik?

                  Fe via Micro bör alltid ligga över 0,1 och under 0,5.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #24
                    I de flesta kar verkar tillsats av fosfat inte vara nödvändigt. Har du ett extremt högljuskar kan du satsa på 1-2 ppm. Någon kan väl hjälpa mig med det exakta förhållandet enligt redfield ration? Patrik?

                    Fe via Micro bör alltid ligga över 0,1 och under 0,5, när det gäller fe så är det avsevärt mycket lättare att mäta och kontrollera.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      wofflan,
                      om du doserar med PMDD enligt rekommendation så är allt redan uträknat. Göd med resten i motsvarande grad, om du vill vara "säker". Personligen tycker jag att jag ser mycket bättre resultat även i kar utan CO2 när jag tillsätter fosfat. Ämnet är viktigt för bland annat fröbildning och skott, och mina Vallisnerior gjorde ett fett hopp uppåt i tillväxten efter att jag började tillsätta en gnutta fosfat vid varje vattenbyte. Sprutar utlöpare åt alla håll.

                      Enligt Estimative Index så är riktvärdena i allafall (om det inte ändrats på sistone):

                      CO2 range 25-35ppm
                      NO3 range 5-30ppm
                      K+ range 10-30ppm
                      PO4 range 1.0-3.0 ppm
                      Fe 0.2-0.5ppm or higher (?)
                      GH range 3 degrees ~ 50ppm or higher

                      Resten av micron hänger med via järnkomplementet, om man använder TMG, Nutrisi eller liknande microgödning.

                      Sedan kommer en förhandstitt på stycke ur en artikel till CS om just cyanoalger och bekämpning:

                      Kväve/fosforbalansen innebär i korthet att förhållandet mellan kväve och oorganisk fosfor (fosfat) är i det närmaste konstant i allt organiskt material. Grovt sett krävs det 16 kväveatomer (kemisk beteckning N) för varje fosforatom (kemisk beteckning P) vid bildandet av organiskt material. Anges samma förhållande i vikt, blir det 7 gram kväve för varje gram fosfor (Bydén, Larsson & Olsson, ”Mäta vatten”). Samma princip antas logiskt gälla som riktvärde för kväve/fosforbalansen i naturliga vatten, och därmed också i akvarier.

                      Slutsatsen att samma balans bör gälla som riktmärke för olika vattendrag (och därmed även akvarier) är kopplad till att algblomningar i naturliga vattendrag ofta uppträder när denna balans förskjuts åt ena eller andra hållet. Många arter blågrönalger börjar växa på allvar just när kväve/fosforbalansen ”förskjuts” så att fosfat finns i större utsträckning än förhållandet 7:1. Tanken är att balansen ska kunna återställas om man tillsätter/behåller kväve, och då i form av nitrat (kemisk beteckning NO3). Andra kväveföreningar är giftiga i de koncentrationer som krävs.

                      Populärt kallas kväve/fosforbalansen för Redfield-ratio av många akvarister. Begreppet Redfield-ratio har sitt ursprung i marina forskningssammanhang (efter Alfred Redfield), och inkluderar egentligen även kol. Redfield-ration inklusive kol är 106:16:1 (kol:kväve:fosfor-atomer, i vikt 40:7:1). Denna talserie motsvarar grovt sett hur många atomer t ex en växt innehåller, samt ”förbrukar” när den växer, vilket vi akvarister kan använda oss av. Praktisk erfarenhet i växtakvarier visar att tillsats av kol genom CO2, koldioxid, också motverkar alger. Begreppet Buddy-ratio nämns också ibland, och står för relationen mellan nitrat och fosfat.

                      Hilsen,

                      P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 januari 2006, 16:24.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #26
                        med kno3 så verkar det försvinna nu. jädra skönt.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #27
                          Ja det rådet är klockrent och fungerar alltid.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...