Ytterfilter till 100liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ytterfilter till 100liter

    Har just kört igång ett 100 liters akvarium och kör just nu med ett innerfilter vilket jag inte är riktigt nöjd med (pumpen följde med akvariet när det köptes nytt). Den tar alldeles för mycke plats i ett så pass litet akvarium enligt mig. Funderar nu på ett ytterfilter till denna burk. Vad ska man tänka på när man köper? Pumpen bör gå så tyst som möjligt och får gärna vara energisnål. Ska inte heller ha jättehäftigt utblås eftersom jag eftersträvar en ganska lugn och stillsam miljö i detta akvarium.

    Önskar tips på lämpligt ytterfilter att inhandla!
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    http://www.aquaristic.net/AQ48863c69...0,0,0,id726,,0,
    http://www.aquaristic.net/AQ48863c69...0,0,0,id720,,0,
    http://www.aquaristic.net/AQ48863c69...,0,0,id1341,,0,
    http://www.aquaristic.net/AQ48863c69...0,0,0,id750,,0,
    är några bra alternativ.
    Jag har själv ett 2213 i ett 100-liters och är tämligen nöjd med det.

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Eheim 2211, 2213 eller 2222
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Oj! Nu blev jag själv sugen på att beställa ett sånt ytterfilter. Är det nån som vet om Aquaristic.net levererar dagtid med nån budfirma eller med posten (och därmed hamnar på närmsta ICA)? Dvs. ska man beställa till sin hemadress (posten) eller till sin jobbadress (dagtid)?
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Om inte paketet blir hiskeligt stort går det som postpaket och du hämtar du det där du hämtar dina vanliga paketförsändelser.
          Vill du av någon anledning ha det levererat till jobbet kan du säkert ange jobbet som leveransadress, posten kör ju också ut om än mot en avgift.
          Om du väljer ett Classicfilter (2211-60) skulle jag vilja föreslå att man väljer att komplettera det med dubbelkranar, underlättar skötseln mycket plus att man kan strypa flödet (på retursidan) om man vill ha det lungnare i karet.

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Kan nu meddela att ovanstående information att paket går till poststället var helt fel. UPS har levererat hela vägen och försökt leverera HEM till mej, där jag förstås inte är eftersom jag jobbar. Trots att jag valde standardbilliga leveranssättet.

            Edit: Det är ju förstås lätt att ringa dom och ändra leveransadress, men det tar ju en dag extra i och med det. Kan vara bra att veta för andra som beställer därifrån. UPS levererar hela vägen.
            Senast redigerad av dinajel; 19 januari 2006, 14:13.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Nu talade jag bara utifrån mina egna erfarenheter och jag fick mitt paket levererat till postutlämningsstället så tydligen kan det levereras på mer än ett sätt.

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Åh, sorry. Det var ingen kritik mot dej! Ville mer meddela att ett paket i ytterfilters-size skickas hela vägen med UPS. Smågrejer skickar dom kanske direkt per kuvert.
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Det är lugnt,men nu var det faktiskt ytterfilter jag köpte, ett Eheim 2028 plus en massa andra grejer, nästan 25 kg (vi var 2 som sambeställde).
                  Dom kanske fått ett bättre fraktavtal med UPS sedan dess eller kanske det beror på var man bor, vad vet jag ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...