nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evileye
    Användare
    • december 2005
    • 10

    nytt akvarium

    Jag går i tankarna att skaffa ett större akvarium, har haft ett 240 liters nu en tid men känner att jag börjar "växa ur" det.

    Är sugen på ett 540 kar med rocky BTN bakgrund.

    Har ni några tips eller idéer på hur jag ska lösa filtreringen i den? Vilket material som ska finnas bakom bakgrunden, mängd på detta, hur stora pumpar och storlek på insug?

    Alla tips är uppskattade..

    /C
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Alla har olika uppfattningar och erfarenheter om detta!
    Jag har 2st Eheim 2028 Proff II, vars insug sitter bakom bakgrunden och utblås 2-3cm från ytan, riktade mot mitten från respektive hörn! Mitt kar är "lite" större, så jag har satt två filtermoduler på sidorna med cirkulationsfilter i MEN om det är något som brummar, så är det dessa två! Bakrunden är fylld med blå filtermatta och i ytterfiltren har jag makaroner, aktivt kol, kalkgrus i struma samt filtermatta....

    Vissa gillar inte ytterfilter andra gör det - så det är en smaksak. Men utnyttja möjligheten med att använda bakgrunden som filter...def!!!

    Lycka till

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Jag har en 375:a med Rocky BTN. Där bakom har jag tryckt ner knappt 40 liter blå filtermatta 10 ppi. Två pumpar till höger (en vid ytan, en på mitten) och insug till vänster. Pumparna är Aquaclear 50 och 70 (1.000 l/h och 1.500 l/h). Insugen är två stycken med 5 cm diameter. Detta funkar bra för mej. Lite mer filtermatta, en starkare pump och kanske lite större insug så borde du vara good to go.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • evileye
        Användare
        • december 2005
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av dinajel
        Jag har en 375:a med Rocky BTN. Där bakom har jag tryckt ner knappt 40 liter blå filtermatta 10 ppi. Två pumpar till höger (en vid ytan, en på mitten) och insug till vänster. Pumparna är Aquaclear 50 och 70 (1.000 l/h och 1.500 l/h). Insugen är två stycken med 5 cm diameter. Detta funkar bra för mej. Lite mer filtermatta, en starkare pump och kanske lite större insug så borde du vara good to go.
        Jag är inne på samma spår som dig, jag kanske skulle satsa på 5 liter filtermatta, pumparna jag har tittat på är oxå AquaClear, är inne på att skaffa 2st Powerhead 802 (1500l/h) med två st 60mm insug? Det borde väll räcka eller?

        /Christian

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Ursprungligen postat av evileye
          Jag är inne på samma spår som dig, jag kanske skulle satsa på 5 liter filtermatta, pumparna jag har tittat på är oxå AquaClear, är inne på att skaffa 2st Powerhead 802 (1500l/h) med två st 60mm insug? Det borde väll räcka eller?
          Jag antar att du menar 50 liter filtermatta och inte 5... I övrigt tycker jag det ser bra ut, men nån annan med mer erfarenhet än jag får gärna uttala sig också om jag är ute och cyklar.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • evileye
            Användare
            • december 2005
            • 10

            #6
            precis, 50 liter

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Det bästa tipset jag kan ge är att om ekonomin och utrymmet tillåter, köp större!

              Det spelar oftast ingen roll hur stort du köper. Du kommer vilja ha större efter ett par månader så varför inte slå på stort och köpa 720? Hitta ett begagnat och köp till en BTN så blir det inte svindyrt heller, men bra mycket häftigare för o inte tala om friheten i fiskval...

              Lycka till vad du än väljer!

              Kommentar

              • evileye
                Användare
                • december 2005
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av blackened
                Det bästa tipset jag kan ge är att om ekonomin och utrymmet tillåter, köp större!

                Det spelar oftast ingen roll hur stort du köper. Du kommer vilja ha större efter ett par månader så varför inte slå på stort och köpa 720? Hitta ett begagnat och köp till en BTN så blir det inte svindyrt heller, men bra mycket häftigare för o inte tala om friheten i fiskval...

                Lycka till vad du än väljer!
                jag har varit inne på 720, inte pengarna som grämer mig, mest utrymmet, rent estetiskt skulle ett 540 kar passa riktigt bra i storlek, ett 720 skulle se lite "inträngt" ut är jag rädd..

                men jag håller med dej till fullo, jag kommer säkert växa ur det vart efter, men man växer väll ur ett 720 oxå, tillslut är man väll uppe i 3 kubik []

                Kommentar

                Arbetssätt...