"Fiskrensning"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    "Fiskrensning"

    Hade svårt att välja under vilken avdelning jag skulle placera detta inlägg, detta mot bakgrund av att problemet spänner över ett stort fält. Problemet/frågan jag har lyder: Hur rensar man bort yngel i ett akvarium? Har prinsessor i ett 375l och de har nu börjat föröka sig i en ganska stor omfattning. Har försökt att hitta tips på hur man lämpligast går till väga för att hålla ned beståndet, men har ej funnit några konkreta råd. Blödig som man är, tar det å ena sidan emot att ta bort yngel, men å andra sidan vill jag ej riskera att få ett överbefolkat akvarium, med de negativa konsekvenser det kan medföra. Hur har ni gjort när ni ställts inför en liknande situation? Om ynglen är "mini", hur avlivar man dem? Och hur plockar man upp dem?

    Hälsar Peter
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    #2
    varför inte låta en rovfisk gå med dem ett par dagar? jag hatar också att avliva fiskar och det brukar kännas något mera ok att låta naturen göra jobbet.
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #3
      Jo, jag har funderat på det, men vet ej om jag praktiskt kan lösa det. Vad skulle det vara för någon firre i så fall? och vad händer med den harmoni som trots allt finns i akvariet för tillfället?

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Altolamprologus compressiceps är en av mina favorittanganyikor. Den skulle nog kunna decimera princessorna en del utan att ställa till allt för mycket oreda.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Pejan
          Användare
          • maj 2005
          • 204

          #5
          Tror du den skulle funka att ha att gå kvar i akvariet sedan, tillsammans med prinsessorna?

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #6
            Har haft compressiceps med prinsessor, inga problem. Skaffa en liten grupp annars på 4-5 st, så fur du studera en intressant firre!
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              När det gäller Altolamprologus compressiceps, vilken "typ" tänker ni på då? Kollade lite i artregistret och insåg att de fanns i varierande storlek. Har haft taskig erfarenhet när det gäller att kombinera dessa prinsessor med andra fiskar. Det har i regel slutat med rejäla skador på nykomlingarna. Men jag tycker ert förslag är intressant, vore bra om man kunde ha fiskar som skötte yngelreduceringen utan att jag behövde lägga mig i.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursäkta om jag lånar tråden lite bara... ville inte starta en ny bara för min lilla fråga!

                Skulle dvärg compressicepsen kunna funka i ett 100 liters tillsammans med t ex multisar eller ocellatus?


                Några erfarenheter?


                Mvh Erik

                Kommentar

                • Alexander Wiberg
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 445

                  #9
                  Pejan: Tycker du skall satsa på den "vanliga" stora varianten. Finns olika fångstplatser och de varierar i storlek. Annars är ju även Altolamprologus calvus ett alternativ. Men jag skulle satsat på denna: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...273&gid=410337
                  (Bild nr 15)

                  Erik: Gå in på länken nedan så blir du nog nöjd.
                  A.Wiberg (alex83)

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                  Kommentar

                  • Pejan
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 204

                    #10
                    Tack för tipset Alexander. Har faktiskt hunnit varit runt i Uppsala och rekat läget, ser dock dystert ut för tillfället. Ena affären kan man väl säga inte har Tanga över huvud taget (typ ett gäng gökmalar) Akvariehobby sedan hade sist jag var där ett antal Calvus, de var dock slut och nytt leveransdatum var osäkert. Får väl försöka ta mig till Huvudstaden. Kanske var bra så jag hinner fundera ut en alternativ möblering i akvariet.

                    Hälsar Peter

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      En ny möblering är nog bra.....Förvara princessorna i ett annat kar ett par dagar så att compressicepsen känner sig som hemma.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Tror inte det är något problem att stoppa i compressiceps till Prinsessorna. De är rätt fascinerande firrar med ett flertal rätt roliga "försvarsmetoder". Kör själv kombon med Prinsessor och "Sumbu". Mina Prinsessor har visserligen inte yngel än, men kör ändå på i normalt Prinsess-stuk - rätt tuffa alltså. Även de minsta "Sumbu" på knappt tre cm klarar lätt av Prinsessagressionerna genom att vända sidan till. Tydligen har de rätt tjocka fjäll på sidorna (ska gälla både calvus och compressiceps), så de ser mest retsamma ut när Prinsessorna är aggro. Simmar lite lojt undan bara (aldrig paniksimning).

                        För att förvirra sessorna lite så är det nog ändå klokt med en ommöblering, som Tropfrog skriver. Nyintroducerade firrar behöver ju inte få däng det första som händer när de kommer ner i karet. Skaffar du "Sumbun" så är den ovanlig för Tanganyika-ciklider på ett annat sätt också - vid stress (t ex när en håv kommer ner i karet), så flyr de UPPÅT. Hoppar något enormt. Täta täckglas rekommenderas varmt!!

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 204

                          #13
                          Tackar Er som deltagit i denna tråd för informationen. Har bestämt mig för att prova med alto eller calvus, eftersom det verkar funka för flera av er. Som jag nämnt i tidigare trådar har det kännts som ett hopplöst projekt att hitta någon fisk att kombinera med prinsessorna, men nu verkar det finnas hopp

                          Hälsar Peter

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #14
                            Håller med föregående förslag. Altolamprologus compressiceps eller calvus är en utmärkt yngeldecimerare i ett prinsessakvarium!
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...