Doppvärmare via timer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    Doppvärmare via timer...

    Ska resa till Thailand, två veckor i feb.
    Hade en tanke ang. värmare som kan, om man har otur, "hänga sig".
    Kokta firrar är ju aldrig kul, så jag tänkte koppla mina värmare via timers.
    T.ex ställa in timern på 3 h. per dag. Då kommer dom förmodligen gå i 3 h
    sen är dom garanterat avstängda 21 h.
    Någon som testat?
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'
  • Torsten
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 647

    #2
    Behöver du värmare överhuvudtaget?? Men visst, skulle säkert fungera, kör då värmaren när strömmen e billig!!

    Kommentar

    • H2O
      Användare
      • december 2003
      • 138

      #3
      Torsten: Betyder det aldrig tro?
      Magister Mundi sum!

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 647

        #4
        Ursprungligen postat av H2O
        Torsten: Betyder det aldrig tro?
        För att inte hamna i en jättedisskussion så tycker jag faktiskt inte strömmen e speciellt dyr. Men det jag avsåg var ju att köra på "lågtaxa"=Nattetid..

        Fast räknar man på vad strömmen till en doppvärmare kostar under två veckor i relation till två veckor i Thailand så tycker jag nog att en timer är på sin plats i rent ekonomiskt syfte!

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Det är väl inga olika taxor under dygnet längre, eller?
          Sen var det ju inte ekonomin/elförbrukning jag tänkte på, utan försäkran om att firrarna inte kokar p.g.a en värmare som hängt sig.
          Och nä, förmodligen behöver jag ingen värmare alls, 24 grader räcker men firrarna är vana vid ca. 27 grader
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • oktober 2002
            • 215

            #6
            Hur vanligt är det egentligen att en värmare hänger sig och kokar fiskarna? Det har inte hänt mig på de ca 9 åren jag haft akvaruim men det kommer ju upp på forumet lite då och då
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Jag kokade min absoluta favoritfisk med hjälp av en förbannad #¤"#¤% värmare för ett år sedan, så nog händer det. Det verkar iofs "aldrig" hända med Jäger-värmare, men jag litar inte på någon värmare, så är det inte absolut nödvändigt (temp under 22 grader för mina malawi) har jag ingen sådan inkopplad längre.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av ryghar
                Hur vanligt är det egentligen att en värmare hänger sig och kokar fiskarna?
                Vanligt och vanligt... Har hänt mig två gånger på 30 år, men ena gången förlorade jag alla fiskar utom en, så efter det har jag alltid kört utan eller sett till att underdimensionera värmare.

                Problemet är såvitt jag förstår att med värmare med brytare av bimetall så korroderar förr eller senare brytaren fast, dvs värmaren hänger sig i 'på' läge - det är bara en fråga om när...
                Senast redigerad av Mike_Noren; 22 november 2005, 17:32.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag har köpt en hel del kar begagnat, och säkerligen en fjärdedel av de värmare som hängt med i köpet har varit kassa. Hittills (peppar, peppar...) har jag dock inte kokat någon firre. Ser numera värmare som något man verkligen får hålla koll på och undviker dem också i största möjliga mån. De flesta kar funkar utmärkt i min rumstemperatur. Lysrören ger också en del värme. De gånger jag använder värmare gör jag tvärtom mot Mike - överdimensionerar dem så de slipper gå så mycket, samt ser till att kolla dem väldans regelbundet.

                  Lever kanske lite på en myt där, men har hört att om man har en värmare som är anpassad för karet så håller den längre. Någon som vet vad som är sant där? Underdimensionerad värmare är annars helt klart bättre ur "säkerhetssynpunkt" om man vill undvika att koka fisk även om värmaren hänger sig.

                  Hank´s oro är klart befogad, som jag ser det. Hinner du med det så testa med värmaren på timer en/ett par veckor innan du åker - då lär du hinna se vilka temperatursväningar det blir i karet, om det alls blir någon skillnad. Personligen hade jag bara dragit ur värmaren och låtit det vara så.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • juli 2005
                    • 303

                    #10
                    Kan bara konstatera att man INTE kan lita på ens nya värmare
                    Har kokt fisk med både NYA AuqaEl och Jager vämare, senast så rök en malkull när en jägervärmare hängde sig!!
                    Detta ska väl inte behöva hända!?

                    nä, nu får man hålla högre temp i rummet så man slipper värmare, men klart,,,, 30grader till L-046 kan vara svettigt!

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8596

                      #11
                      Hej
                      Denna diskussion handlade väl i början om ENKLA lösningar. Såvida en urspårning tillåts så skall det väl vara möjligt att fixa till en strömbrytare mellan värmaren och elnätet, som styrs av en termostat med en givare i akvariet. Nåt i stil med de elektroniska termometrar, som har en givare man kan ha utomhus. Jag kan inte alls det tekniska men antar att dessa inte har samma sorts bimetallbrytare som värmarna.

                      Så, lystring alla elektroingenjörer, hur är detta egentligen?
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #12
                        Utvärdering klar:
                        Funkar alldeles utmärkt att ha värmarna kopplade via timers!
                        Samma temp. i karen som innan. Timern är på 4h/dygn. Hur det skulle vara helt utan värmare vet jag inte, inte heller hur länge värmarna är på. Har dom ej synligt i filterfack
                        Ett tips för dom som är rädda om sina firrar och inte vill koka dom
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hank
                          Det är väl inga olika taxor under dygnet längre, eller?
                          Sen var det ju inte ekonomin/elförbrukning jag tänkte på, utan försäkran om att firrarna inte kokar p.g.a en värmare som hängt sig.
                          Och nä, förmodligen behöver jag ingen värmare alls, 24 grader räcker men firrarna är vana vid ca. 27 grader
                          Det är kanske bra med lite svajjande temp, kanske triggar till lek
                          Tror inte tempen kommer gå under 20grader, isåfall är de lungt..

                          Eller ger du dom en stabil Sup innan du åker så håller dom sej nog varma

                          Mvh Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hank
                            Utvärdering klar:
                            Funkar alldeles utmärkt att ha värmarna kopplade via timers!
                            Samma temp. i karen som innan. Timern är på 4h/dygn.
                            Tempen svajar alltså inte alls? Vid vilken tid är timern på? Fyra timmar i streck eller nån kvart då och då? Om den är på fyra timmar i streck så antar jag att det är nånstans i slutet av natten. På dagen lär ju lysrören hjälpa till att värma upp karet lite.
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Det har hänt mig två gånger att doppvärmare har hängt sig. Det är tydligen så att om man inte låter värmaren vänja sig vid vattnets temperatur innan man kopplar i den så kan den gå sönder. Det står i "manualen" men jag trodde inte det var så noga. Dock var det noga kan jag säga för jag hade 32 grader i mitt troffekar härromdagen.

                              Första gången en doppis hängde sig berodde det inte på det. Den hängde sig helt enkelt efter den varit i karet en lång tid..

                              Att köra på timer e la inga problem. Bara koppla i ju. Frågan är hur stora svängningar det blir över dygnet? Går det mellan 21-27 grader varje dag kanske det inte är någon hit.
                              Senast redigerad av Zaphi; 19 januari 2006, 10:59.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...