Få rent algig ölandssten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpimbwe
    Användare
    • december 2004
    • 170

    Få rent algig ölandssten

    Hallåj... är precis i tagen att göra om mitt mpimbweakvarium (hiva ner dem i lokalen igår) till ett rovfiskkar. Tänkte även passa på och göra rent mina algiga ölandsstenar. De är alltså ljusa (eller var från början) =).... går inte o skrubba utan sitter benhårt. Finns de några kemikalier eller nått annat man kan köra med? (Ancistrus äter heller inte skiten)
    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Högtryckstvätt fungera alldels utmärkt

    Kommentar

    • mpimbwe
      Användare
      • december 2004
      • 170

      #3
      Ok... tyvärr så har jag ingen sådan på lager =) Något annat bra tips?
      /Andreas (Karlstad)

      Under uppbyggnad:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Avkalkalkare for kaffebryggare (enklaste syran att fa tag pa). Annars har vi ju L-malar []
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          1 gräv ner dem i jorden eller 2 koka dem, vet ej om det fungerar men det kan gå?

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Förutom alla lösningar hitintills: klorin.
            Stenen blir vit & fin på ett par dagar.
            Efteråt skölj stenen ordentligt ett par gånger, låt den ligga ett par dagar i ett bad med askorbinsyra, skölj igen, och lukta på dem: luktar det inte klorin är det bara att köra.

            Kommentar

            • mpimbwe
              Användare
              • december 2004
              • 170

              #7
              Så då var högtryck samt kokning avklarade... ingen av dem gav önskad effekt. Så då återstår väl bara klorin.... eller?
              /Andreas (Karlstad)

              Under uppbyggnad:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

              (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                Fick tipset att köra med Klorin av Lars i Stoby, han sa att han gjort det med lavasten o att det funkat bra. Har inte provat själv.
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                • mpimbwe
                  Användare
                  • december 2004
                  • 170

                  #9
                  Ok, någon som vet koncentration mm... tänkte köra dem i "klorinbad" i så fall.
                  /Andreas (Karlstad)

                  Under uppbyggnad:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                  (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                  Kommentar

                  • mpimbwe
                    Användare
                    • december 2004
                    • 170

                    #10
                    Nu har jag införskaffat klorin... har precis slängt i en "teststen" i ett 50/50 bad, klorin/vatten enligt bruksanvändningen till tegel och stenplattor. Återkommer med resultat.
                    /Andreas (Karlstad)

                    Under uppbyggnad:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                    Kommentar

                    • mpimbwe
                      Användare
                      • december 2004
                      • 170

                      #11
                      Såja.... från algiga o nästan svarta till fina o vita på 5 minuter. Klorinbadet gjorde susen!
                      /Andreas (Karlstad)

                      Under uppbyggnad:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Ur miljösynpunkt är klorin ett riktigt dåligt val. Så dåligt att Svenska naturskyddsföreningen 1992 genomförde en landsomfattande kampanj, 'klorinkampanjen', vilken medverkade till att klorinförbrukningen i landet sjönk från 5 000 ton till under 200 ton om året.

                        Ibland kan klorin säkert vara motiverat och det enda gångbara valet - men det borde i så fall vara ett väl övervägt val där miljökostnaden vägts in. Att rengöra akvariestenar med klorin samtidigt som man upprörs över konsekvenserna av nilabborrens framfart i viktoriasjön ter sig för mig som dubbelmoral. Valet att inte använda klorin är ett av de sätt den enskilde konsumenten kan göra en insats för miljön. Detta kan vara värt att ha i åtanke.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • matek
                          Användare
                          • december 2004
                          • 32

                          #13
                          Det är svårt med miljöfrågor

                          Med anledning av miljödiskussionen om klorin vill jag kommentera att det är sant att Naturskyddsföreningen engagerade sig i denna fråga i en närmast allmän hysteri mot allt som hade med klor att göra. Däremot är det enligt min mening inget problem att använda sig av klorin. Jag har trots många år som miljöforskare aldrig förstått upprördheten kring klorinanvändningen. Möjligen kan olika syror göra jobbet bra och kanske ättika.

                          MVH Mats

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Ur miljösynpunkt är klorin ett riktigt dåligt val. Så dåligt att Svenska naturskyddsföreningen 1992 genomförde en landsomfattande kampanj, 'klorinkampanjen', vilken medverkade till att klorinförbrukningen i landet sjönk från 5 000 ton till under 200 ton om året.
                            ...till ingen nytta alls. Anledningen till kampanjen var att naturskyddsföreningen fått för sig att klorin är farligt för att... ja, det har blivit allt mer oklart, annat än att det är Farligt. Ursprungligen var det polyklorerade kolväten som skulle bildas, vilket snabbt motbevisades - dvs själva grundförutsättningen för klorinkampanjen var nonsens. Kampanjen fortsatte likförbaskat.

                            Jag försökte hitta nåt på nätet varför de fortfarande inte miljömärker klorin, men nu talar man bara vagt om att "klor är giftigt" och att det skall "bildas gifter i reningsverken". De vet med andra ord om att de snackar skit, och håller fast vid detta nonsens för att de investerat så mycket prestige i frågan.

                            Det blir tyvärr ofta väldigt fel när nånting blir en "symbolfråga" och får tonvis med prestige i sig.

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              Ursprungligen postat av matek
                              Däremot är det enligt min mening inget problem att använda sig av klorin. Jag har trots många år som miljöforskare aldrig förstått upprördheten kring klorinanvändningen.

                              MVH Mats
                              OK, intressant! Som jag förstått det var ett av problemen med klorin att det kunde störa funktionen i reningsverk. Detta stämmer alltså inte? Är din uppfattning den allmänt vedertagna inom miljöforskarvärlden eller råder det delade meningar?
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...