Stryka ny silicon över gammal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Stryka ny silicon över gammal?

    Har ett gammalt marinakvarium från 70-talet. Det har aldrig varit omsiliconerat, men har varit i drift i princip hela tiden sen 70-talet. Nu börjar jag tycka att det är dags att göra nåt åt det. Siliconen känns mjuk och ok. Men nu undrar jag om jag kan stryka ett nytt lager silikon över den gamla siliconen? (Karet läcker inte) Eller måste jag skära bort all silicon och siliconera om?
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Det fyller ingen funktion om du bara stryker över ett nytt lager silicone på den gammla. Jag skulle skära bort allt och göra det ordenkligt.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      En gång när jag strök på nytt över det gamla så började det mögla så det bästa är att sätta dit nytt.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Om ni kollar hos tillverkarna av silikon, så rekommenderar de att man
        1) skär bort löst silikon som släppt från underlaget, och
        2) lägger nytt silikon ovanpå så det täcker det gamla.

        Silikon fäster utmärkt på gammalt silikon. Jag har lagat mina akvarier så i flera år, helt utan problem. Man gör det bara onödigt svårt för sig om man skär bort allt silikon.

        Sen till rob: silikon åldras inte. Har den inte släppt från underlaget (t.ex. kan man se det på att det växer alger under silikonet) så är fogen OK. Det här med att fogar "blir gamla" är en kvarleva från den tid när akvarier fogades ihop med fönsterkitt (nåt jag är gammal nog att minnas).

        Kommentar

        • Stefan63
          Användare
          • februari 2005
          • 192

          #5
          Har precis silikonat om 3 mindre kar och det tog inte lång tid. Tycker att det skulle känts tryggare och gör det ordentligt, än att lappa. Det räcker ju att ta bort silconen på insidan och sedan torka av med oljefri aceton.
          Lycka till!
          Stefan63

          Kommentar

          • moss

            #6
            till mike noren, silicon åldras!! efter ca 10-15 år tappar det elasticiteten, om man skär bort en nyare fog och drar i den så är den som en gummisnodd, en gammal går av direkt, så speciellt om man flyttar en gammal burk kan det bli påfrestningar så det finns risk för läckage.

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              citat:efter ca 10-15 år tappar det elasticiteten, om man skär bort en nyare fog och drar i den så är den som en gummisnodd, en gammal går av direkt
              Det gäller väl främst burkar som stått utan vatten en längre tid....
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag har hört att det är en myt att det skulle torka ut när de står utan vatten, men jag vet inte om det är sant. Jag gillar nämligen att ha vatten i mina akvarier
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Jag tror på myten Sedan måste jag hålla med Zaphi jag gillar också att ha vatten i mina akvarier.

                  Siliconfog som är hård och tappat spänst litar jag inte på denbyter jag ut.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...