Filtermassa bakom BTN-modulen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Filtermassa bakom BTN-modulen?

    Som nybörjare bubblar man av frågor ...här kommer två till

    Jag har ett juwel rio akvarium med en back to nature bakgrund.
    Bakgrunden är uppdelad i två delar som lixom kläms fast när man fyller på med vatten. Det är alltså inte fast-siliconad.
    På den högra sidan göms orginal juwelfiltret och där finns det också en del plats över. På den västra sidan finns det också en del plats över men inte riktigt så mycket så att ett fullstort filter ryms där.

    Jag tycker inte riktigt att juwels pump (även fast den är utbytt mot den större varianten) fixar tillräckligt med cirkulation så jag har klämt ner ett clear pumphuvud med blå filtermassa (monterad som man brukar göra på eheimpumparna) i tomrummet bredvid juwelfiltret och dragit upp en slang som pumpar ut vattnet i höjd med ytan för att få bra fart i ytvattnet. Det har ökat cirkulationen bra men jag är lite orolig att det blir för trångt.

    Fråga 1:
    Bör det vara fritt utrymme runt filtret för att det ska fungera bra? Som det är nu står filtrena ganska kloss mot varandra bakom bakgrunden.

    Fråga 2:
    Bakom den vänstra modulen finns det ju också som sagt "outnyttjat utrymme". Jag har sett att folk har stoppat filtermassa bakom hela bakgrunden för att skapa ett biologiskt filter. Skulle det vara till någon nytta om man fyllde det tomrummen bakom den här modulen med blå filtermassa. Det sitter ju inget regelrätt insug i den här modulen så genomströmmningen bakom den modulen är ju inte lika stor, dock verkar det som att det sugs in en mindre del vatten som fortsätter "bakvägen" till "filtermodulen". Det är inte helt stillastående med andra ord. Fyller filtermassan någon funktion även om den inte sitter mellan insug och utblås?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    #2
    *bump* Ingen som har några synpunkter?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

    Kommentar

    Arbetssätt...