nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strandbaden
    Användare
    • februari 2005
    • 21

    nybörjare

    Hej!
    Ungarna har ett litet akvarium som dom tröttnat på endast en eldstjärt fanns kvar. Igår tänkte jag att det är väl trist med bara en fisk så jag gjorde slag saken och gick och köpte mig 4 kakadua ciklider (en hane tre honor). Syn att säga att eldstjärten vart glad för sällskapet. Vart förbannad och jagade mina kakadua ciklider hela tiden (cikliderna såg inte roade ut alls).Fanns bara en utväg eldstjärten fick gå hädan.Så nu står med endast fyra utmattade cyklider. Hur ska jag få mina cyklider att tycka att dom har kommit till paradiset? I första hand tänker jag på vatten kvaliteén! Förr så la man äggskal i vattnet för att höja PHet. Gäller det fortfarande? ska man lägga torv i filtret? Har en Fluval 2plus som filter.Har ni några tips hurjag skall bete mig??
    Fisken bäste vän
    Carl
    cv
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    1. Strunta i äggskal och torv.
    2. Byt 1/3 av vattnet varje vecka (slamsug gärna samtidigt om det är behov).
    3. Se till att filtret är tillräcklig stort till ditt kars storlek och fiskars antal.
    4. Övermata inte.
    5. Rengör filtret endast vid behv, dvs ingen sprutt längre. Skjölj patronen försiktigt i ljummet akvarievatten så att bakteriekulturen inte dödas helt.
    Anders L

    Kommentar

    • strandbaden
      Användare
      • februari 2005
      • 21

      #3
      tack för ditt svar. Punkt fem kände jag inte till. Finns det inget annat man kan göra?
      cv

      Kommentar

      • strandbaden
        Användare
        • februari 2005
        • 21

        #4
        Snälla har ni inga fler tips! Var nu lite kreativa!!!
        Tack på förhand
        cv

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Inget annat och göra? Finns säkert massor... men ur fisken synpynkt så är nog 1-5 huvudsaken
          Vet inte vad du har för vattenvärden (ph och kh), om du nu skall börja mixtra med sånt. Ofta är det helt onödigt.
          Kakaduaciklid... är det en apistogramma? Lite torvfiltrering i så fall. Lite fjolårs boklöv på botten kanske?
          Anders L

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Fiskarna du har trivs i surt vatten, men dom behöver inmte nödvändigtvis ha det.
            Äggskal höjer ph, dvs...Inte bra.
            Ekextrakt sdänker ph, dvs...Bra om man bara är försiktig.
            Att inte göra något brukar fungera, dvs.....bra. Slipper kladd och fiskarna mår bra i vilket fall.

            Allt beror förståss på vad du har för vatten i kranen. Har du som i Uppsala och på Gotland mycket hårt vatten kan det vara nästan nödvändigt att göra något åt vattnet.

            Kakadua är en av dom absolut lättaste dvärgcikliderna, så jag tycker att du har gjort ett bra val. Den är en grottlekare och vill således ha någon form av grotta i karet.

            Efterssom den är harembyggare så är könsfördelningen mycket bra. Honorna vill gärna ha egna microrevir, om man misslyckas med det så kan dom ha ihjäl varandra. Jag fick inte i mer än 3 honor i mitt 375kar, men då har jag inte så många grottor och revirdelare.

            Det som är viktigt för att dom skall trivas, som med alla fiskar, är att man har ett ordentligt filter. I princip inga innerfilter på marknaden är tillräckliga. Det som funkar på lång sikt är antingen ytterfilter eller powerhead och blå filtermatta.

            Om ett filter kläggar igen måste man tvätta det, men försiktigt i ljummet vatten. All skiten måste inte bort. Om man behöver tvätta filtret mer än 2 ggr per år har man ett otillräckligt filter och bör fundera på att byta ut det.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • ParSve
              Användare
              • februari 2005
              • 58

              #7
              Mitt tips är att skaffa/låna någon bra akvariebok, ovärderligt att kunna slå upp saker man undrar eller att bara ströläsa i.

              Se till att skaffa en någorlunda ny bara, gamla akvarieböcker kan det stå de mest häpnadsväckande knasigheter i...

              Lycka till!
              /Pär

              399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2004
                • 572

                #8
                när jag hade kakadu ciklider så hade jag inga grottor,utan botten täckt med anubias nana,dög det med,bladverket fungerade som "grottor",mixtrade inte med vattnet,lekte gjorde de ändå.Upplevde att de var väldigt försiktiga,så tät växtlighet samt grottor gör nog att de trivs om vattnet för övrigt inte håller nått extremt värde.

                Kommentar

                • strandbaden
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 21

                  #9
                  Kul attse att nu vart det lite fart på svaren.cikliderna är som ni själva svarade av släktet apistogramma. Ingen aning vad PH och kh är i akvarietTog just reda på att kran vattnet har PH 8 (hoppsan)och
                  kh 5. Kanske man skulle torv filterera lite ända . Vad tycker ni??
                  Fish lover
                  cv

                  Kommentar

                  • edis
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 57

                    #10
                    njaaa, ph:t i kranen hos mig ligger på 8.1-8.3 och kh:t på 8 och mina kakaduor leker som galna. Så det är frågan om du behöver torfiltrera, jag har lite torv i ytterfiltret i ena burken där jag har kakaduor, i dom andra 2 har jag bara lite eklöv på botten, ph ligger nog på 7.5 även fast löven är i och det funkar bra. Du har ju ganska lågt kh så det ska nog inte vara några problem, kanske bara blir mer problem om du börjar mixra med ph sänkning och grejjer eftersom det då blir ph svängningar vid vattenbyten.

                    Även mina andra apistogramma (borellii och hongsloi) leker med jämna mellanrum. Fjärilscikliderna likaså. Kan dock bli konstig fördelning på könen vid högt ph. Fler honor än hanar eller om det var tvärt om, minns inte =)
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

                    Kommentar

                    Arbetssätt...