insug och utblås på ytterfilter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    insug och utblås på ytterfilter!

    Tja !

    Jag har idag gjort om lite i karet och satt in ett ytterfliter(Eheim 2217) i 660 karet. Slangarna är gömda i BTN-modulen. Men jag har ett bekymmer. Jag får det inte till att suga igång. Både insug och utblås är placerat ganska lågt ner i modulen. Slangarna är monterade i hål i modulen så att de inte ska ta vatten och köra powerheaden som sitter där i torr. Har det ngn betydelse hur man placerar insuget och utblåset? Funderade på om man skulle sätta utblåset uppe toppen på modulen i stället? Vad tror ni? Några tips?

    Mvh Carl
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Christer T

    #2
    Det ska inte ha någon betydelse hur högt insug och utblås sitter. Förmodligen har du inte lyckats fylla "systemet" med vatten. 2217 har väl ingen "primeknapp" som prof II filtren har så jag vet inte riktigt hur man brukar göra. ett sätt är naturligtvis att suga igång det via "utblås" slangen. När det sen runnit ner vatten i hela systemet så bör det gå bra.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Japp det var som jag trodde då. Då får jag dra ett sug i slangen i möra he he he lätt att feltolka detta men det bjuder jag på så här på kvällskvisten.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        om du har snabbkoppling på utblås-slangen är det lätt fixat... annars får du dyka ner i akvariet antar jag

        fast det kanske var det du menade?? (för oss som pratar rikssvenska är inte skånskan lätt att förstå sig på)

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          När jag hade ytterfilter brukade jag "spola igenom" filtret med vattenslangen så det går rakt igenom med hjälp av vattentrycket från kranen. Om jag tänker rätt borde häverteffekten bli minimal om insug och utblås sitter för nära varandra i höjdled vilket kan göra det svårt att suga igång burken.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Jag har tagit en sån där 'slang pump blåsa' från ett 'hävert vatten bytes kit'. Sen kopplar jag den på utblåset och pumpar så sug skapas, snabbt fylls vatten på via insuget. Anledningen att jag inte suger är att jag inte orkar pilla ut slangarna ur akvariet. Med min metod kan jag koppla på 'slang pumpen' under vattnet.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Cutekid; Sätt utblåset högt upp, en ca 3-4cm från vattenytan, då får du bättre syresättning och cirkulation. Har du modulen i ena hörnet riktade utblåset mot akvariets mitt i framkant (helst ska du ha en i motsvarande ände också).

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • februari 2004
                • 194

                #8
                Suger du i utblås-slangen spelar det ingen roll hur långt insug och utblås sitter från varandra. Det handlar ju bara om att få ner vatten till en bit över impelern, sen gör ju pumpen resten. Pump och slangar kommer att fyllas upp till vattenytan på ditt akvarium.
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  En liten fråga bara, uppfattade jag det rätt att du hade ditt 2217 invändigt i karet?
                  (har sett den lösningen en gång så det går tydligen)
                  Bör inte filtret stå placerat lägre än öppningen på insuget för att det skall fungera som bäst?

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Karon

                    En liten fråga bara, uppfattade jag det rätt att du hade ditt 2217 invändigt i karet?
                    (har sett den lösningen en gång så det går tydligen)
                    Bör inte filtret stå placerat lägre än öppningen på insuget för att det skall fungera som bäst?
                    Filtret lägre än vattenytan menar du, läget för öppningen till insuget har ju ingen betydelse som jowa nyss skrev...
                    Invändigt karet, det kan väl inte stämma... crazykid i så fall!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Nä filtret är inte inne i karet Karon, utan det är slangarna som sitter inne i modulen och sedan är de fastsatta i hål i modulen så att de inte lossnar och åker in i modulen igen. Jag kan ta en bild på det senare. Tyckte bara att det var konstigt att det inte gick igång som det brukar men tydligen har jag inte fått igång hävert funktionen tillräckligt.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Nä, tyckte det såg märkligt ut med ett 2217 invändigt, men som sagt, det har gjorts
                        Hur står filtret i förhållande till akvariet? Även om det går att ha filtret stående på samma bänk som karet så är jag övertygad om att det vinner på att stå lägre.
                        Nu hade det varit kanon med dubbelkranar Då hade man kunnat fylla filtret helt med vatten innan man kopplade in det till slangarna som hör till akvariet. Suger det inte trots att man VET att det är fritt från luft skulle i alla fall jag prova det i en hink eller dyl. under lite mer lättarbetade former än det kanske är när man står och mixtrar i akvariet så att man VET att det funkar när man kopplar in det i karet.

                        Om hinkarna står mer eller mindre i nivå med varandra när man tappar om vin blir det nästan ingen fart på flödet. Undrar om det inte är lite så med ytterfilter också. Filtrets pump kanske inte suger så mycket själv utan mest returnerar det som runnit ut självt.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Karon

                          Filtrets pump kanske inte suger så mycket själv utan mest returnerar det som runnit ut självt.
                          Japp, stäng av pumpen så ser du att det inte suger av sig själv
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Tjabba doo!

                            Nu funkar det som vanligt igen. Satte en powerhead precis vid utblåset och startade filtret. Powerheaden sög sedan vattnet igenom filtret som gick igång och går nu perfa och helt ljudlöst. Tack för alla tips.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • april 2002
                              • 880

                              #15
                              "Japp, stäng av pumpen så ser du att det inte suger av sig själv", det har jag faktiskt lyckats räkna ut redan
                              Om det hade gjort det hade man nog kunnat räkna med att kunna göra en Perpetum mobile, och det vore nog läge för nobelpris då

                              Kommentar

                              Arbetssätt...