mjölk i burken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #16
    kan efter ett dygn av användning av aktivt kol faktiskt se en nyans skillnad! och det är mycket positivt med tanke på att aktivt kol tar en viss tid men som sagt en viss förbättring är det-kommer att fortsätta rapportera snarast!
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Infusorier är inga problem att bli av med om man bara täcker över med filt och håller dödssläckt i 4-5 dagar. Hur fiskarna reagerar till det är osäkert, men jag har gjort detta vid ett par olika tillfällen utan dödsfall iallafall. Aktivt kol har jag aldrig använt.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        jag trodde att aktivt kol mest användes till att ta bort missfärgningar från trä men efter inlägg av HDahlberg och Deathdealer som hade positiva resultat av aktivt kol så beslöt jag att testa detta och hittils ser det bra ut
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #19
          specmats; att täcka karet tillsammans med aktivt kol funkade ypperligt för mig! Det var Zaphi, Anli och dom andra gubbsen som gav mig rådet!
          Det har funnits massa delade meningar kring aktivt kol, att det slutar funka efter kort tid, aktivera det med hett vatten osv osv....men bra är det ...BASTA!! *asg*

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            Death! ja det verkar som att aktivt kol kan vara en av många lösningar men jag ska på sikt köpa ett uv-c filter men det kostar ju en slant så nu blir det att "kola" ett tag!
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              Nu har det gått några dagar med aktivt kol i filtren och det klarnar sakta men säkert och slutsatsen blir att det fungerar, det kan ju iof vara så att det skulle klarna ändå men jag tror att kolet är "nyckeln" i detta fall.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...