Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Alger

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Alger

Vad är detta för alger? Finns det någon organism som gärna äter dom?

Tofsalger med en inblandning av cyano
    Mitt svar är att ta bort solljus och öka vattenbyten
    Du ser ut att ha växter som konkurrerar ( inget som behövs men visst det hjälper)
    Du ser ut att ha Malawi? Och jag kommer inte på nått biotopriktigt som äter någondera.
    ....det ska inte behövas utan det man kan ha noll växter och vilka fiskar som helst utan alg problem med ovanstående lösning
    Senast ändrad av Mathias-D; 2019-02-27, 18:15.

Kommentera

Hej

Också jag har tydligen nu drabbats av ovälkomna alger, blågröna slemmiga som växer direkt på sanden och stenarna.
      Har minskat belysningstiden med 1,5 timmar per dygn, men än har det inte bitit.

Är det bättre att minska ytterligare på belysningstiden? Hur mycket kan man minska innan växterna börjar ta skada?
      Eller är det bättre att hålla belysningen släckt 2-3 dygn i sträck i stället?

Har hört att växter kan tillgodogöra sig ljus bara omkring 10 timmar per dygn, medan algerna kan ta emot ljus upp till dygnet runt. Det borde alltså hjälpa att förkorta belysningstiden.

En annan fråga, borde jag samtidigt öka mängden ljus, dvs skaffa ett lysrör till? Vore det bra för växterna?

mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Finns otroligt mycket info om Cyano på internet nu för tiden.
        Men en mörker chock i 3-4 dygn kan funka. Men roten till problemet borde undersökas. Varför dyker det plötsligt upp? nån ändring i rutin?
        Själv skulle jag aldrig ha mer än 8 timmar ljus , sen tot mörker. jag byter mycket vatten och har bara ljus när jag är hemma/ tittar.... Inte haft alger på 20 år.

Kommentera

Hej

Akvariet är nyuppstartat för cirka en månad sedan.
          (se mer i tråden En burk sydamerikasoppa https://www.ciklid.org/forum/forum/c...ppa#post761765)
          Nyinköpta växter som börjar komma igång. Jag matar inte för mycket (tycker jag).
          Du menar att 8 timmar belysning räcker för att växterna ska trivas?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Ah, den tanken du menade. Där ser man cyanon på botten. Väldigt få fiskar och växter som kräver lite ljus. Skulle kunna sträcka mig till att du behöver bara ha 6 timmar. Men 8 ska va helt ok. Hur ofta byter du på denna?
            Känns som att detta är bästa grunden för cyano. lång belysning och få fiskar, få växter. Vattenbyten 1 gång varje eller varran vecka?

Kommentera

OK, testar med 8 timmar en tid. Sedan 6 om 8 inte hjälper, och växterna inte ser ut att ta skada.
              Volym 660 liter. Byter cirka 20 % varannan vecka.

PS: tanken är ju att det ska bli mycket växter, när de växer. Men jag borde kanske lägga till några buskage av Hygrophila difformis eller någon annan snabbväxande art, nu i början.
              Senast ändrad av Mikael W; 2021-01-08, 08:17.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Minskade till 7 timmar, det tycks bita så smått. Det växer fortfarande cyano på rötterna nära vattenytan, men inte längre på bottnen och stenarna :-)
                Växterna har inte dött. Skaffade även några Hygrophila difformis för att öka på växtmassan.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Ett par månader med bara 7 timmar belysning har gått. Limnophila sessiflora lider, bladen verkar falla av, och stänglarna lossnar från sanden. Testade också Hygrophila difformis, de bara smalt bort.
                  Algerna finns däremot kvar, och försöker nu också växa på växterna. Jag får väl försöka öka belysningstiden med ett par timmar och se om det får igång växterna. Sedan finns det ju också bekämpningsmedel i akvariebutiken...
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Jag förde ett vattenprov till akvarieaffären. Vattnet var ganska rent, låga nitrit/nitrathalter, men alltför lite näringsämnen. Testar nu mörkerchock. Total mörkläggning i 5-6 dygn. Och gödsling. Sedan får vi se om det ger sig.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Mörkläggningen är över. Fiskarna klarade sig. Algerna ser ut att ha gått tillbaka betydligt. Av växterna strök Hygrofila difformis med, och Limnophila sessiflora tog mycket stryk. Med de övriga är jag ännu osäker, tiden får visa.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Nästa gång kanske du kan flytta ut växterna under mörkläggningen och återplantera efteråt så de konkurrerar ut algerna vid nystarten

Kommentera

Eller kanske det blir att köpa (eller hyra) en ultraljudanläggning. Läste nyligen om att man nu testar om det kunde fungera. Vi får se om den teknologiska utvecklingen för med sig en akvarietillämpning sedan.
                          https://www.syke.fi/en-US/Research__..._cyanoba(60856)
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentera

Sparar...
                          X