Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Vargjakt!

Kollapsa
Ämnet är nu stängt
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mikael W
    svarade
    En ny tråd som handlar om beslutet om ny vargjakt 2011 har startats, och den här gamla tråden har stängts.

Den nya tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63312

Kommentera:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av snarten Visa inlägg
    Raser som inte kan användas till det dom är utvecklade för, förlorar de ursprungliga egenskaperna. Se bara på Schäfern, sönderavlad till gränsen till djurplågeri.... på en utställning vann en hane som bara var 36cm hög vid bakbenen!!!! Till skillnad på de som polisen använder, de är ryggen nästintill vågrät..
    Jaa men det har ju med människans dåliga avel att göra! Att hitta nått annat användningsområde för en ras är ju nått helt annat.

Kommentera:

• Ravenskog
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast Visa inlägg
    Jaha och det är du säker på då? Jag har en ras som bla har använts till jakt på Jaguar i sydamerika, det är ju som bekant förbjudet numera som tur är. Rasen har många andra användningsområden numera, bla vakt och tjänstehundar och det finns betydligt flera av den rasen idag än på den tiden då det var en liten klick som enbart hade den som jakthund
    Raser som inte kan användas till det dom är utvecklade för, förlorar de ursprungliga egenskaperna. Se bara på Schäfern, sönderavlad till gränsen till djurplågeri.... på en utställning vann en hane som bara var 36cm hög vid bakbenen!!!! Till skillnad på de som polisen använder, de är ryggen nästintill vågrät..

Kommentera:

• tege
    svarade
    Ursprungligen postat av jinnarparen Visa inlägg
    Är det inte det som vissa i den här tråden vill? Utrota vargen
    Vem då?

Nämn gärna med namn vilka som i den här tråden vill utrota vargen.

Jag vill i alla fall inte känna mig utpekad av dig och några andra som antytt samma sak. Förtal tror jag det kallas i så fall.
    Senast ändrad av tege; 2010-12-10, 18:08.

Kommentera:

• Ola Svensson
    svarade
    Att sätta in fler vargar i Sverige är på inget sätt skilt från att sätta in fler vitryggiga hackspettar från polen eller att stödutsätta lax. då är laxen mest kontroversiell då den inte behöver detta stöd. generellt sätt bör man vara försiktig, men med vargen finns problemet att det är svårt att få acceptans "över en natt" för en så stor vargstam som behövs utifrån genetiskt perspektiv. Från politisk utgångspunkt är det rätt elegant då man kan ha en mycket mindre vargstam. Däremot finns det ett motstånd från jagarorganisationer vilket troligen är pga. att de inte har ork att förklara detta för medlemmarna. Att verka mot utsättning av varg är exakt samma sak som att verka mot vargjakt och för en stor vargstam.

Kommentera:

• jinnarparen
    svarade
    Ursprungligen postat av tege Visa inlägg
    Vad har jakt på varg med utrotning att göra?
    Är det inte det som vissa i den här tråden vill? Utrota vargen

Kommentera:

• JockeB
    svarade
    Detsamma gäller hundhållning. Om man inte skulle kunna använda jakthundar, förloras bevarandeintresset och endast ett fåtal kommer att finnas, med allt för smal avelsbas som följd. Jag tycker som jägare att det är viktigare att bevara 20 inhemska hundraser än inplanterade ryssvargar....
    Jaha och det är du säker på då? Jag har en ras som bla har använts till jakt på Jaguar i sydamerika, det är ju som bekant förbjudet numera som tur är. Rasen har många andra användningsområden numera, bla vakt och tjänstehundar och det finns betydligt flera av den rasen idag än på den tiden då det var en liten klick som enbart hade den som jakthund

Kommentera:

• Ravenskog
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast Visa inlägg
    Fast detta uttalnde går ju inte att jämföra eller hur!? Dom flesta av oss här som håller fisk försöker ju bevara arter och ge dom så bra levnadsbetingelser som vi bara kan, inte avliva dom! Ser du inte den skillnaden så, jaaa färdig diskuterat!
    Detsamma gäller hundhållning. Om man inte skulle kunna använda jakthundar, förloras bevarandeintresset och endast ett fåtal kommer att finnas, med allt för smal avelsbas som följd. Jag tycker som jägare att det är viktigare att bevara 20 inhemska hundraser än inplanterade ryssvargar....

Kommentera:

• Ravenskog
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness Visa inlägg
    Vissa här stödjer detta och ni vet vilka ni är.
    http://www.facebook.com/pages/Radda-...g/294198021952
    Hahahaha... De hade jag missat, att de vill utrota vargen alltså! Men jag skjuter gärna en varg ändå när de blir jakt

Kommentera:

• JockeB
    svarade
    Hehe jaa det säger ju allt! "Rädda" en älg var väl och ta i va!? Rädda så att människan kan skjuta den istället, vilket är bäst......
    Senast ändrad av JockeB; 2010-12-09, 19:54.

Kommentera:

• JockeB
    svarade
    Piedestal??? Du menar väl jakttorn?
    Förresten... vem leker gud? Är det inte att leka gud när man har akvarium?
    Att bestämma vilka fiskar som ska få fortplanta sig etc. etc.
    Fast detta uttalnde går ju inte att jämföra eller hur!? Dom flesta av oss här som håller fisk försöker ju bevara arter och ge dom så bra levnadsbetingelser som vi bara kan, inte avliva dom! Ser du inte den skillnaden så, jaaa färdig diskuterat!

Kommentera:

• VisualDarkness
    svarade

Kommentera:

• tege
    svarade
    Vad har jakt på varg med utrotning att göra?

Kommentera:

• Lundensis
    svarade
    Piedestal??? Du menar väl jakttorn?
    Förresten... vem leker gud? Är det inte att leka gud när man har akvarium?
    Att bestämma vilka fiskar som ska få fortplanta sig etc. etc.
    Så är det väl isåfall med all djurhållning, t.ex. med jakthundar. Skillnaden är att när man utrotar en art, påverkar man hela ekosystem, till skillnad från när man håller fisk i ett akvarium.

Kommentera:

• Ravenskog
    svarade
    Har det ens visat på några större genetiska missbildningar hos den svenska stammen?
    Någon enstaka missbildning har påvisats, men det har inte varit några stora problem hos de vargarna. Jag tror inte att inavel är ett problem, då hade det visats i ett tidigare skede, annars hade inte stammen vuxit som den gjort..

Kommentera:

Sparar...
X