problem med dimmigt i akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    problem med dimmigt i akvarium.

    ja min akvarium är problem med vatten dimmigt kommer efter 3 dagar.. så jag har gjort bytt vatten den två per vecka med 50-70 procent.. klart känner fel.. har ganska många fiskar dog.. i mitt 375 liter...
    jag måste fråga så tror ni den är dålig på pump power head luftfilter är så dålig den??? jag misstaget den.. konstigt kommer igen grön vatten... jag har den heter aqua clear 70 1500 l power head...
    jag skall tänka skaffa den i morgon åka till nolciklidhobby o fråga kent..
    jag fungera är den bra jets powerhead 1650 liter per tim ??
    gärna hjälp mig den... nu har bara 15 tal fiskar där hos mig...
    ja har köpt nya sand den heter ciklid...
    min power head aqua clear 70 är gammal cirka 3-4 år när jag har den projekt min 375 liter...
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tråkigt Classe!

    Om det är grön dimma så gissar jag på att du har fått svävaralger. Du slipper dessa med UV-ljsu eler mörkläggning eller dra ned på matning några dagar och total mörkläggning.

    Det brukar i och för sig inte betyda att fiskar dör. Fiskar brukar inte lida av detta. Kanske kommer algerna av en obalans som fiskarna också lider av?

    Hur länge har filte roch akvarium varit igång?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      ja så den ofta varje vecka så pga dimmigt... inte bra...

      jag har där den mörkläggning.. så den gick bara mörk mörka så mera värre.. om jag byta så ner till 75 procent så blir den kommer igen dimmigt efter 3-4 dagar....
      har ganska många fiskar dog den kanske 10 tal av dom...
      den är ny filtermattor har jag där... men måste misstaget den power head aqua clear 70 är sliter gammal 3-4 år den... gjort mig ledsnat o förbännat så måste byte vatten.. den har gick i 6 veckor nu problem här.. jag måste tror den fel på pumpa luft filter... måste man rätt?
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        HAr du möjlighet att koppla in ett UV-C filter. Det är väldigt bra för dessa problem.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          HAr du möjlighet att koppla in ett UV-C filter. Det är väldigt bra för dessa problem.
          ja har en resver den så in där så nu där så får se vad hänt.. klart orolig forsätter.. så måste köp nya den två nya där så en är dålig den ser jag den.. UV-C filter är den powerhead ???
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Bjorn har en hel del bra tips:
            Har skrivit en del om UV-C här och mitt önskemål om att endast ha innerfilter i akvariet (samtidigt som de allra flesta UV-C inte är dränkbara)... så här kommer uppföljningen: Var och hämtade mitt nya Aquael UV-C på Akvarielagret idag. Hade egentligen beställt ett 55W, men det var lite tjockare och inte minst tyngre änn vad
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              tack för mkt hjälpa .. skall försöka den lösa där så alla så blir bra igen..

              trevlig midsommar och sommar önskar från mig..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Detsamma. Hoppas du får till det.

                Hör av dig om hur det går. Låter inget trevligt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Detsamma. Hoppas du får till det.

                  Hör av dig om hur det går. Låter inget trevligt.
                  ja rätt du det.. inte trevlig för mig nu..
                  ja vänta till söndag el onsdag för mig till kent i nolciklidhobby den..
                  så imorgon är stängt..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    i midsommar dagen gjort mig bytt vattten den karet visa den bilder..

                    1. dimmigt visa min akvarium nu den..
                    2. tråkig vatten den ser ut...
                    3. visa den grön färg i hink...
                    4. visa den ner vatten i min akvarium där..
                    5. nya vatten av 50 procent den 150 liter in i karet i midsommar dagen..

                    inte trevlig ser den för den min karet...
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      1. kommer igen idag nu den dimmigt..
                      2 skillnad med den för yngel karet och stora den karet konstigt...
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Tycker nog det ser mer ut som infusorier och jag hade det en ganska lång period. Jag fick aldrig riktigt bukt på det problemet. Men även här fungerar UV-Ljust väldigt bra och eventuellt mörkläggning.

                        Infusorier blir värre av vattenbyten och ett väl inkört akvarium motverkar infusorier.

                        Prova att:
                        skaffa uv-filter eller mörklägg 3-4 dagar totalt utan mat.
                        samt
                        byt inte vatten i 3 veckor och mata försiktigt en vecka.

                        Kanske kan det hjälpa, men som sagt jag lyckades inte bli av med dem. Dock försvann de av sig själv efter en månad eller så.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Tycker nog det ser mer ut som infusorier och jag hade det en ganska lång period. Jag fick aldrig riktigt bukt på det problemet. Men även här fungerar UV-Ljust väldigt bra och eventuellt mörkläggning.

                          Infusorier blir värre av vattenbyten och ett väl inkört akvarium motverkar infusorier.

                          Prova att:
                          skaffa uv-filter eller mörklägg 3-4 dagar totalt utan mat.
                          samt
                          byt inte vatten i 3 veckor och mata försiktigt en vecka.

                          Kanske kan det hjälpa, men som sagt jag lyckades inte bli av med dem. Dock försvann de av sig själv efter en månad eller så.
                          ja skall tänka den så prata på onsdag hos kent i nolciklidhobby där så han vet allt mkt om den.. så får höra av honom så han har fått mitt meddla den så i telefon..
                          den han skall ser den köp jag uv.c filter där.. så jag skall klart o skriv o inlägg där så ni får se där så vad hänt med den.. så alla får veta...
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            JAg följe rintresserat. Blir intressant att se om du får till det.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              ja varit på nol ciklidhobby o prata med kent där så den först se med 2-3 veckor vad hänt och så jag kan inte ha ljus och mata dom på två veckor.. har bytt vatten den igår den så ganska mkt så ny vatten fyll där och så blir se hur den så¨släcka den hela tiden...
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...