Sned mun på Aulonocaror, orsak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Sned mun på Aulonocaror, orsak?

    Precis som rubriken säger, "Sned mun på Aulonocaror" har jag sett på dels Röd Rubin och dels på Firefish alldeles nyligen. Även på S. Fryeri.

    Är detta någonting som tömning av honor kan åstadkomma eller är det en genetisk defekt eller vad kan det beror av?
    Min zoon
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #2
    Ingen som har någon ide vad detta kan beror av??? Sned trut alltså.
    Min zoon

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #3
      Jag har sett det på Nim. venustus. Troligen är det en genetisk defekt. Det verkar vara vanligare hos "arter" som är urvalsodlade (Röd Rubin) och arter som har haft liten eller inget tillskott av VF material (Nim. venustus).

      Att det skulle ha att göra med tömmning av honor ser jag som mycket osannolikt.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Vissa arter kommer det på lättare helt enkelt... som Leptosomer kommer det väldigt lätt på trotts man odlar från F1 Det samma gäller många sandlekare från tanganyika. Jag har sett defekt mun form från VF tom. Några som där emot jag aldrig sett fel på sned trut är på troffar.
        Så att det skall bero på dåliga gener nja kanske men jag tror att det mest beror på att det är väldigt trångt i truten på alunocarer (felstavat ja vet) samt att de får många i var kull och att ynglen är väldigt klena o slanka vilket gör dom känsligare för missbildningar i fall de ligger fel i munnen.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Visst lär det sannolikt ha med genetik att göra. Det är ju ingen slump att de arterna du talar om får det, eftersom de ju är hybrider eller urvalsodlade i flera generationer. Om man odlar sådan fisk som röd rubin och fire fish bör man ha i åtanke att de flesta fiskarna förmodligen har defekter, även om de inte är synliga sådana.

          Sedan kan självklart sådana defekter även ske i naturen, precis som det sker hos oss människor, dock är det ju ovanligare bland djur då de vanligen sållas bort eftersom de defekta fiskarna inte är lika välanpassade till sin naturliga miljö.

          Om en defekt såsom sned mun inte nämnvärt påverkar chansen att överleva så är den ju såklart mer vanligt förekommande i naturen än en defekt som direkt gör det svårare för fisken att jaga. En sådan defekt uppkommer självklart även lättare vid inavel, då den naturligt inte kan selekterats bort lika effektivt som exempelvis blindhet.
          Senast redigerad av Zaphi; 30 augusti 2007, 20:45.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...