Fiskgrossister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Fiskgrossister

    Om man inte nöjer sig med det utbud som för tillfället finns hos de lokala fiskhandlarna så kan man ju själv titta ett steg bak i kedjan och sedan via butiken få fiskar beställda. Jag har dålig koll på vilka aktörer det finns på marknaden. Kan ni hjälpa mig med lite länkar till de grossister som är hyfsat duktiga på att publicera uppdaterade lagerlistor på webben?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2



    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Tack troprog. Men dom kände jag till. Jag funderar på om fiskmarknaden är en fungerande marknad, alltså om utbud och efterfrågan är i god balans. Väl medveten om att vi på det här forumet inte påverkar det totala fiskutbudet i särskilt hög grad känns det ändå som att utrymmet för att ytterligare tillfredsställa kundens(mitt perspektiv) efterfrågan är stor. Problemet tror jag delvis ligger i att vi är för små och att vi faktiskt jobbar kontraproduktivt när vi odlar själva och säljer billigt till varandra, prestigebeställer nyhåvade troffelådor eller parallellt med den öppna handeln inrättar en Fiskförmedling(provocerande och ämnat som brandfackla, borde i den bästa av världar bara berika "marknaden").

      Nu tänker jag högt och ganska spontant men för att ta ett praktiskt exempel utifrån mig själv(Tanganyikaciklider) och min lokala fiskhandlare(Akvarielagret): Jag tycker det är himla trevligt om jag ser att det simmar Julidochromis dickfeldi eller Neolamprologus cylindricus i butiken som det gör ibland. Men jag köper dom sällan. Men ibland. Vore det inte en framkomlig väg att man förkortade vägen mellan sjön och akvariet genom att fiskaffärerna började jobba mer modernt? Det finns en filosofi som har fått stor genomslagskraft i många branscher som kallas just-in-time och bygger på att man i st f att pusha ut varor bygger upp flödeskedjor som startar i kunders behov och där prognoser och spekulationer nerprioriteras.

      Rent konkret tror jag att vi har en win-winsituation på vår (försvinnande lilla nörd-) marknad om det kunde upprättas en bättre kommunikation mellan skutkund och producentledet. Jag gissar att det går att sälja ett 20-30 dickfeldis på ett år i Stockholm men att det kräver avsevärd exponering men framförallt lagringsstid och bundet kapital. Varför inte börja testa lite nya vägar? Kataloger, webhandel, show rooms...Alla skulle tjäna på det.

      Särskilt intresserad är jag av vad Christer eller Gabbi eller andra "producenter" här på forumet har att säga. Se inte mitt inlägg som orättvis kritik, jag blev bara lite förvånad över nuläget hos Simontorp och Akvarieteknik i förhållande till den totala omsättning som ändå är god. Och jag pratar fortfarande bara om vår lilla värld av ciklider, lite tetror, malar och odd balls.

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • februari 2004
        • 234

        #4
        Imazo är ju annars en grossist som importerar många skumma firrar.
        Dock så ligger ingen fisklista ute vad jag vet iallafall.

        Med mer än 150 leverantörer i ryggen kan vi på Imazo erbjuda det du behöver till din Zoo-butik. Allt från levande djur och växter & alla tänkbara tillbehör.

        Kommentar

        • Pastorn58
          Användare
          • mars 2005
          • 43

          #5
          www.akvarietrivsel.se har en fiske lista
          Håkan Eriksson

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            nackdelen är att den stora massan köper röda gula blå fiskar.
            Medan vi hobbister vill ha anorlunda fiskar och att ta hem dom kostar mycket pengar om dom inte bli sålda direkt.
            Medan dom blåa gula rda oftast säljs samma dag
            Tror många av dom butiker som syssla med fisk gladeligen skulle villja ha anorlunda fiskar, men dom går det inte att leva på för marknaden är så begränsad.
            Senast redigerad av bmwpower; 14 september 2006, 01:45.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Även Åhleds har lagerlista på nätet:



              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Ursprungligen postat av Kalle-Maja

                Rent konkret tror jag att vi har en win-winsituation på vår (försvinnande lilla nörd-) marknad om det kunde upprättas en bättre kommunikation mellan skutkund och producentledet. Jag gissar att det går att sälja ett 20-30 dickfeldis på ett år i Stockholm men att det kräver avsevärd exponering men framförallt lagringsstid och bundet kapital. Varför inte börja testa lite nya vägar? Kataloger, webhandel, show rooms...Alla skulle tjäna på det.

                Särskilt intresserad är jag av vad Christer eller Gabbi eller andra "producenter" här på forumet har att säga. Se inte mitt inlägg som orättvis kritik, jag blev bara lite förvånad över nuläget hos Simontorp och Akvarieteknik i förhållande till den totala omsättning som ändå är god. Och jag pratar fortfarande bara om vår lilla värld av ciklider, lite tetror, malar och odd balls.
                Hejhej.
                Jodå, jag läser, men vet inte riktigt vad jag ska svara på.
                Vilket "nuläge" talar du om hos grossisterna? Har de för mycket arter, eller för lite arter?

                Om jag får tala av egen erfarenhet så är det väl tyvärr ungefär som du beskrev, många gillar en speciell fisk, ta dickfeldin som exempel. De vill gärna se den simma i butiken, men de vill inte köpa den. Kanske har de redan själva en grupp, och är de duktiga akvarister så kommer den leva många år, och kunden behöver inga nya på ett bra tag. Trots detta kan det såklart vara värt att ha dem hemma, men det går mycket mat, vatten, skötsel och plats att hålla en art som säljer 50 st om året.

                Det är klart att vi i viss mån försöker förutsäga och tillgodose kundens behov, och när vissa fiskar blir tillgängliga för hobbyn tas de in, även om de är dyra, för att på sikt bli en lika etablerad hobbyfisk som vissa andra. Exempel på detta är tex den vitfenade rosentetran, den rördryggade rosentetran, Puntius denisoni och Nannostomus morthenthaleri.

                En del arter tas inte in även om någon kund pratat om den, och det har att göra med artens säljbarhet i övrigt. Kommer det tio fula fiskar som blir en meter mellan ögonen och slår ihjäl varandra om de är i samma akvarium, och kunden som pratat om dem sorterar ut det finaste paret ur de tio, då vill inte jag stå kvar med resten. De finns ingen annan som vill ha dem, och de kommer att försöka slå ihjäl en massa fisk som folk hade velat ha.

                Om en kund däremot ber om att få köpa x antal, och kommer och hämtar dem direkt ur grossistkartongen är det inget problem. Det finns de som gör på detta sätt, och det fungerar bra.

                I slutändan tror jag det blir så att man har de fiskar inne som man själv gillar. Jag personligen gillar västafrikaner, tetror, barber, rasboror, regnbågsfiskar och i viss mån malar, discus och udda levandefödare. Jag kommer då försöka ha hemma fisk som intresserar mig själv, som jag kan prata för och sälja.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  MM Ciklidimport är väl ungefär vad du letar efter? De tar visserligen in mestadels tanganyikaciklider, men du kan beställa med vilken ful och osäljbar art du vill
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Jag som gillar västafrikaner brukar sitta och dregla över listona här :
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Jodå, jag läser, men vet inte riktigt vad jag ska svara på.
                      Vilket "nuläge" talar du om hos grossisterna? Har de för mycket arter, eller för lite arter?
                      Sorry om jag uttrycker mig lite fyrkantigt. Jag jobbar med industriell marknadsföring och låter säkert miljöskadad när jag kommer in på det fältet. Hursomhelst, varför jag blev förvånad över att utbudet var så begränsat berodde delvis på okunskap. Jag antog att de två tidigare nämnda grossisterna var huvudkanalerna för fisk in till Sverige, vilket i så fall förvånade mig då jag ser så mycket olika fisk i folks burkar. Nu har jag förstått att de kanske inte ens är de största underleverantörerna till butik utan duktiga på marknadsföring. Imazo och tjeckerna förklarar en inte oansenlig del av min fråga.

                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Det är klart att vi i viss mån försöker förutsäga...
                      Min huvudpoäng (eller -fråga) var att jag undrade hur man resonerade i t ex butiksbranschen kring lagerfunktionen av fisk. Namnet på butiken, Akvarielagret, anspelar just på den roll eller funktion hos detaljisten jag filosoferar kring; att man bygger upp en buffert så att slutkunden har en bra tillgänglighet. Idag får man ingen bil med sig hem om man går in i en bilaffär, jag kunde inte ens få med mig en tapetrulle hem från färgaffären sist, utan detaljisten bidrar ofta med prover, kompetens, finansieringslösningar etc. Tillgänglighet kommer alltid att vara prio ett vid försäljning av t ex livsmedel(ICA) eller medicin(Apoteket) då det i dessa fall blir allvarliga konsekvenser av att inte snabbt tillfredsställa kundens behov. Att inte omedelbart få sin plecostomus känns mer hanterbart.

                      Just det, citatet, borde det inte gå att tona ner detaljistrollen som prognosmakare("förutse") och lagerarbetare för att istället titta på lösningar som snabbar upp ledtider, minskar kostnader för att då även kunna öka variation och lönsam seriestorlek(=industriell term som här ska förstås som att man kan ta hem mindre volym av varje art)?


                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Om en kund däremot ber om att få köpa x antal, och kommer och hämtar dem direkt ur grossistkartongen är det inget problem. Det finns de som gör på detta sätt, och det fungerar bra.
                      Just det, det är ju ETT enkelt sätt. Men marknadsföring är för mig alla aktiviteter som befrämjar relationen mellan köpare och säljare och den här metoden brister i att den är okänd för flertalet. Andra förslag är att ha blädderkataloger över hela fiskutbudet man kan beställa, visa filmsnuttar på fiskar man kan beställa etc. Butikens funktion som buffertzon för de fiskar som säljs kontinuerligt och som plats för rådgivning och kunskapsutbyte kommer dock sannolikt alltid att bestå.


                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      I slutändan tror jag det blir så att man har de fiskar inne som man själv gillar. Jag personligen gillar västafrikaner, tetror, barber, rasboror, regnbågsfiskar och i viss mån malar, discus och udda levandefödare. Jag kommer då försöka ha hemma fisk som intresserar mig själv, som jag kan prata för och sälja.
                      Detta är delvis ett annat motiv för näringsverksamhet än det jag utgår ifrån(vinstmaximering) men samtidigt en förutsättning för att kunna fungera som en kompetent samtalspartner.

                      Slutligen är jag lite orolig för att mina funderingar ska uppfattas som negativ kritik - så är INTE fallet. Jag tror på butiken som den viktigaste försäljningskanalen mot slutkund och vill snarare förstärka den positionen. Jag tror att om butikerna jobbade lite modernare så skulle inte fiskhandeln spridas ut på lika många händer och då kunna hantera tillräckligt stora totalvolymer att även nördakvaristen blev en trogen butikskund.
                      Senast redigerad av Kalle-Maja; 14 september 2006, 14:09.

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Hej!

                        Nu är jag lite mer inne på din linje Kalle-Maja. Som Gabbi säger går det ju bra att beställa fiskar och hämta direkt ur lagerlådan. Jag tycker det är ett utmärkt exempel på "just in time" leverans. Problemet är väl mest att man inte har en aning om vad grossisterna har hemma eller för den delen var deras fiskar ligger i pris. Imazo´s katalog får bara återförsäljare och Akvarietekniks listor på nätet är... vad ska man säga, inaktuella...? Simonstorp verkar vara ganska uppdaterade.

                        Mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          jomen priset kan väl din lokala zooghandlare räkna ut, priset står ju på grossistens prislista som affären har, sedan lägger affären på minst 100% plus moms, och det kan man väl tycka att det är lite mycket för den lilla risk affären tar. transporten är oftast gratis eftersom grossisterna har oftast egna turbilar.
                          sedan hur fisken se ut ja den risken får väl kunden ta då,eller om man kanske kunde komma överens med affären om ett lägre pris om man är beredd att ta risken om hur fisken ser ut. mvh janne

                          Kommentar

                          • Zzzit
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 253

                            #14
                            Vilken zooaffär lägger på 100%? Det är väl ingen som gör det? Jag vet att du skrev minst, men vad jag vet så läggs det på 250-300%
                            Lite off blev detta, men jag kunde inte låta bli eftersom jag haft just detta uppe för diskution!
                            Priserna är så pressade i gbg så att de som odlar vettig fisk inte får något för det! Vem vill köpa in ett par fiskar för ett par tusenlappar när butiken endast ger dig 20kr per yngel?
                            Det behöver inte gälla så dyr fisk, utan det räcker att en odlare lagt ner stor möda med att få fram riktigt fina djur av en sort, så skiljer handlaren inte på dem ändå! Har sett rödzebra av alla sorter, och tycker det vore naturligt att en som har kanonex skall få mer för sina djur! Tråkigt!
                            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                              Sorry om jag uttrycker mig lite fyrkantigt. Jag jobbar med industriell marknadsföring och låter säkert miljöskadad när jag kommer in på det fältet. Hursomhelst, varför jag blev förvånad över att utbudet var så begränsat berodde delvis på okunskap. Jag antog att de två tidigare nämnda grossisterna var huvudkanalerna för fisk in till Sverige, vilket i så fall förvånade mig då jag ser så mycket olika fisk i folks burkar. Nu har jag förstått att de kanske inte ens är de största underleverantörerna till butik utan duktiga på marknadsföring. Imazo och tjeckerna förklarar en inte oansenlig del av min fråga.

                              Jag använder mig av minst sexton olika fasta leverantörer för att hålla uppe vårt maxantal på fisk, ca 800-900 arter. Utöver dessa har vi minst lika många om inte dubbelt så många duktiga hobbyister som kanske bara odlar en art levandefödare, eller en korall tex.

                              Min huvudpoäng (eller -fråga) var att jag undrade hur man resonerade i t ex butiksbranschen kring lagerfunktionen av fisk. Namnet på butiken, Akvarielagret, anspelar just på den roll eller funktion hos detaljisten jag filosoferar kring; att man bygger upp en buffert så att slutkunden har en bra tillgänglighet.

                              I allmänhet tycker jag att 800 arter är en rätt bra tillgänglighet, men självklart betyder inte det att precis alla kan få just den art de har siktat in sig på, eftersom artantalet i världen vida överstiger 800. Vi måste också betänka att genomsnittskunden inte är malawigalning eller västafrikafreak, utan känner till scalarer, tigerbarber och guppy i stort sett. För dem blir olika färgvarianter på scalarer ett svårt val.

                              Idag får man ingen bil med sig hem om man går in i en bilaffär, jag kunde inte ens få med mig en tapetrulle hem från färgaffären sist, utan detaljisten bidrar ofta med prover, kompetens, finansieringslösningar etc. Tillgänglighet kommer alltid att vara prio ett vid försäljning av t ex livsmedel(ICA) eller medicin(Apoteket) då det i dessa fall blir allvarliga konsekvenser av att inte snabbt tillfredsställa kundens behov. Att inte omedelbart få sin plecostomus känns mer hanterbart.

                              Just det, citatet, borde det inte gå att tona ner detaljistrollen som prognosmakare("förutse") och lagerarbetare för att istället titta på lösningar som snabbar upp ledtider, minskar kostnader för att då även kunna öka variation och lönsam seriestorlek(=industriell term som här ska förstås som att man kan ta hem mindre volym av varje art)?

                              Fast här kommer ju kravet(önskemålet) på karantän och dyl in. Ingen blir så glad som kunden som hör att vi har haft inne fisken som just han vill ha, i fyra veckor. Då vet han att den funkar bra hos oss, och inte bara råkar leva just den sekunden han spanar in den.

                              Just det, det är ju ETT enkelt sätt. Men marknadsföring är för mig alla aktiviteter som befrämjar relationen mellan köpare och säljare och den här metoden brister i att den är okänd för flertalet.

                              Det har sina anledningar. Flertalet strular tyvärr till det. De hämtar inte fisken som beställdes utan att akvarium fanns i butiken, de blir irriterade på storleken trots att den motsvarar vad som stod i listan. (Såna saker som affärer råkar ut för fem ggr per beställning annars). De vill ha den billigare trots att vi för att vara shyssta inte lagt på nåt ALLS.
                              Vanligt är också att en del kunder inte alls vill beställa när det kommer till kritan. De tittar i listor, frågar och planerar och kommer sedan på att de först måste bygga huset de ska ha akvariet i. Senast igår fick jag in en drömbeställning på två rockor och en bläckfisk(!). Dessa beställde jag inte.
                              Nåja, vart jag vill komma är väl dit att väldigt många kunder inte har önskningar utöver standardsortimentet. Många fiskar är ju återkommande favoriter som kommer in om en vecka eller två, om de var slut första gången. De som har önskningar inom rimlighetens gränser får dessa beställda om fiskarna finns hos någon grossist. Tyvärr har vi inga framtidsprognoser hos våra grossister. Man kan inte fråga vad de får in nästa månad. Man bestämmer att nu vill jag handla, får en tillgänglighetslista som både kan vara imponerande och oimponerande. Man lägger en order och får 50-90% av det man beställde. (i artantal alltså)

                              Andra förslag är att ha blädderkataloger över hela fiskutbudet man kan beställa, visa filmsnuttar på fiskar man kan beställa etc.

                              Det spricker nog tyvärr på att alla fiskar inte finns alltid att beställa. Vad som finns inne i stora affärer speglar mer eller mindre vad som finns att tillgå. Visst finns det alltid några arter som inte har tagits hem, men säg att man tex letar efter altumscalarer. Ta en sväng i Sthlms fem största butiker. Om ingen av dem har altum inne beror det med största säkerhet på att de inte finns på den svenska marknaden just då. En blädderkatalog på alla arter som finns att tillgå någon gång skulle snarast likna fishbase.

                              Butikens funktion som buffertzon för de fiskar som säljs kontinuerligt och som plats för rådgivning och kunskapsutbyte kommer dock sannolikt alltid att bestå.


                              Detta är delvis ett annat motiv för näringsverksamhet än det jag utgår ifrån(vinstmaximering) men samtidigt en förutsättning för att kunna fungera som en kompetent samtalspartner.
                              Slutligen är jag lite orolig för att mina funderingar ska uppfattas som negativ kritik - så är INTE fallet.

                              Av mig har det inte uppfattats som negativt iallafall, så det är ingen fara.

                              Jag tror på butiken som den viktigaste försäljningskanalen mot slutkund och vill snarare förstärka den positionen. Jag tror att om butikerna jobbade lite modernare så skulle inte fiskhandeln spridas ut på lika många händer och då kunna hantera tillräckligt stora totalvolymer att även nördakvaristen blev en trogen butikskund.
                              Fast att folk köper privat och så kommer man nog aldrig ifrån, och det tror jag är vanligt inom alla hobbys. Blir man väldigt intresserad av speciella fiskar så går det att hitta på något sätt. Visst skulle man kunna ha ett blädderblock på tex fler arter av jullar (för att följa exemplet) men jag skulle inte kunna svara för att de alltid fanns att beställa, och bilder har ju "nörden" redan sett.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...