Sammanfoga 2 glaskivor på längden ?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    Sammanfoga 2 glaskivor på längden ?!?

    Som en del av er kanske redan sett i tråden från mitt förra projekt så ska jag inom kort påbörja ett nytt. Denna gång blir det ett betydligt större kar ! Det kommer byggas i plywood och måtten är jag inte helt på det klara med än. Det beror lite på hur jag löser det med framrutan, vilket också är lite av anledningen till att jag rådfrågar er.

    För att vara lite kostnadseffektiv så funderade jag på om man på ett bra sätt skulle kunna skarva ihop 2 skivor som håller måtten 120x60 och 12mm tjocka, så att dom följaktligen blir 240x60. Jag hade en fundering på om man skulle kunna hitta någon list eller alternativt be någon svetsa ihop något som kanske skulle kunna likna en I-balk fast i lämplig storlek. Som man skulle kunna trycka in silikon i och sedan trycka in skivorna. För att slutligen lyfta skivan på plats i plywoodkaret. Skarven eller sammanfogningen ska ju helst inte heller vara allt för grov så det liksom stör allt för mycket i synfältet.

    För att vara övertydlig så bifogar jag en högst avancerad bild nedan !

    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie-bygge.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 701128


    Vad tror ni om det hela, kan det funka, kommer det hålla ?
    Eller har ni någon annan bra idé/lösning ?
    Någon med faktisk erfarenhet av detta ?

    Alla tips är varmt välkomna ! :-)
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ingen erfarenhet av en sådan lösning, men jag tror du kan få det att hålla. Men jag tror inte på att först limma och sedan lyfta på plats. Ingen lim kommer klara den påfrestningen vid lyft och manövrar. Däremot om du sätter fast ett glas, limmar dit list och sedan andra glaset. Lite trixande då med och ta bort överflödigt silikon, men det tror jag du har större chans att ro hem.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    Arbetssätt...