Vilken mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre
    Användare
    • maj 2016
    • 234

    Vilken mat?

    Hej har funderingarna på vilken mat som fungerar bäst till diskus någon som kan tipsa om nåt?
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Symphysodon discus. Heckel 1840. Typlokal: Barro do Rio Negro (Manaus), Brasilien.. Handelsnamn: Heckel, Äkta diskus, Heckeldiskus.

    Kommentar

    • Pierre
      Användare
      • maj 2016
      • 234

      #3
      Tack Pabbe.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Denna funkar med http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...01302&lopnr=11
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Pierre
          Användare
          • maj 2016
          • 234

          #5
          Tack o bock

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Bra tips Kaj och Pabbe. Den artikeln borde vi länka till i artregistret
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag själv kör tetra diskus varvat med NLS 1-2 mm och sedan lite olika varianter på fryst mat. Typ svarta och vita mygglarver. Även mysis och mindre bitar som cyclops.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Pierre
                Användare
                • maj 2016
                • 234

                #8
                Okej tack för tipsen får nu hem mina första diskusar imorgon ska bli spännande och se hur det utvecklar sig. En lite dum fråga kanske men vad är mysis? Har aldrig hört talas om faktiskt. Tack på förhand för alla bra tips gillar skarpt alla länkar och tips och råd jag får är jätte kul.

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  #9
                  Mysis är en sorts små räkor. De brukar alltid finnas i frysfoder utbudet på akvarieaffärer. Går även fånga själv i havet och sjöar med men det har jag ingen egen erfarenhet av.

                  Roligt med Diskus! Jag och en kompis har kört det ett tag med, vi matar de huvudsakligen med tetras Diskus granulat samt frystorkad artemia som vi ibland berikar med Aqua Kraut. Men vi har flera sorter som vi ger också så de får lite allt möjligt :-) Vi har de flesta i en gemensam grupp och den är åpen något otroligt så de slås nästan om att äta vad det än är man slänger i.
                  Senast redigerad av mikoto; 29 maj 2016, 10:16.

                  Kommentar

                  • Pierre
                    Användare
                    • maj 2016
                    • 234

                    #10
                    Jaha intressant blir till och köpa hem lite av varje och se vad som tycker om mest och köra med det. Ja ska bli jätte kul och ha diskus i min lilla ciklidfamilj med. Tack så jätte mycket för allt bara in med mer tips och råd om det finns tar åt mig allt och skriver ner som små mines lappar.

                    Kommentar

                    • hollowman
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pierre
                      Okej tack för tipsen får nu hem mina första diskusar imorgon ska bli spännande och se hur det utvecklar sig. En lite dum fråga kanske men vad är mysis? Har aldrig hört talas om faktiskt. Tack på förhand för alla bra tips gillar skarpt alla länkar och tips och råd jag får är jätte kul.
                      Det bästa är att kolla med stället/personen du köper diskusen ifrån vad dom matat med. Kan vara svårt att få in dom på någon ny mat än vad dom fått från inköpsstället. Onödigt tycker jag att lägga yt en massa pengar på mat som inte funkar. Ett tips på vägen

                      Kommentar

                      • Pierre
                        Användare
                        • maj 2016
                        • 234

                        #12
                        Ja iförsig tänkte inte så långt jag är inte känd för att va smart. Tack för all fin hjälp

                        Kommentar

                        • JoVast
                          Användare
                          • februari 2017
                          • 1

                          #13
                          Mygglarver ska vara rätt bra va?

                          Kommentar

                          • Farmo
                            Användare
                            • april 2017
                            • 1

                            #14
                            Vi brukar ge mygglarver

                            Kommentar

                            Arbetssätt...